انتشار این مقاله


تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد کره شمالی به این زودی‌ها خلع سلاح هسته‌ای را عملی نخواهد کرد

بسیار غیرمحتمل به نظر می‌رسد که رهبر کره شمالی در عرض یک سال، از سلاح‌های اتمی و شیمیایی‌اش دل بکند

تنها چند هفته بعد از این که رئیس جمهور دونالد ترامپ اعلام کرد که کره‌ی شمالی دیگری تهدیدی هسته‌ای برای جهان نیست، تصاویر ماهواره‌ی آشکار ساخت که این کشور چند ماه گذشته را صرف به‌روز رسانی توانایی‌هایش به منظور ساخت موشک‌های بالستیک سوخت جامد کرده است.

بیشتر این کار در ماه می انجام شده که کمی پس از دیدار بین رهبران دو کره محسوب می‌شود که در آن طرفین در تعهدی دوطرفه تضمین کردند که به جنگ بین دو کره پایان دهند و این شبه‌جزیره را از سلاح اتمی پاکسازی کنند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده جمعه به پیونگ یانگ رسید. او در سومین سفرش به پایتخت کره شمالی تدارکات دیدار ماه گذشته ترامپ و کیم جونگ اون را ترتیب داد. با این حال، کارشناسان بر این باورند که بر اساس آخرین اطلاعات امنیتی ماهواره‌ای، بسیار غیرمحتمل به نظر می‌رسد که رهبر کره شمالی در عرض یک سال، از سلاح‌های اتمی و شیمیایی‌اش دل بکند؛ چیزی که جان بولتون، مشاور عالی امنیت ملی ترامپ روز اول ماه جولای در مصاحبه‌ی تلویزیونی پیشنهاد کرده بود.

دیوید اشمرلر، همکار تحقیقاتی در مرکز جیمز مارتین برای مطالعات عدم گسترش در مؤسسه‌ی مطالعات بین‌المللی میدلبوری می‌گوید:

همزمان با این که داریم می‌شنویم رئیس جمهور ترامپ می‌گوید ما تقریباً از خلع سلاح اتمی کره شمالی امنیت یافته‌ایم و آن‌ها قرار است سایت‌های آزمایشی خود را منفجر کنند، یک گسترش عظیم در محل توسعه‌ی قطعات پیشرفته‌ی موشکی برای برنامه‌ی سلاح‌ها مشاهده می‌کنیم.


مقاله‌ی مرتبط: ارتش آمریکا از واقعیت مجازی برای تمرین دادن به سربازانش استفاده می‌کند


تصاویر ماهواره‌ای توسط شرکت خصوصی Planet Labs تهیه شده و ۳۸ North، شعبه‌ای از مرکز Henry L. Stimson که فعالیت‌های کره شمالی را رصد می‌کند، آن‌ها را در دسترس عموم قرار داده است. بر این اساس، این کشور در حال تکمیل یک گسترش بزرگ در مؤسسه‌ی مواد شیمیایی در هامهونگ، دومین شهر بزرگ کره شمالی، می‌باشد. این سایت یک ماده‌ی ترکیبی کربن برای موشک‌های بالستیک می‌سازد که برخی از آن‌ها قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارد. این ماده برای ساخت نوک مخروط‌های موشک استفاده می‌شود که برای حمل دست‌نخورده سلاح هسته‌ای در اتمسفر باید مقاوم به حرارت باشد. این ماده همچنین برای ساخت دهانک مخروطی که در معرض حرارت موشک در هواست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اشمرلر ادامه می‌دهد:

[هامهونگ] همچنین جایی است که آن‌ها سوخت جامد برای موشک‌هایشان می‌سازند و احتمالاً محل تولید سوخت مایع نیز همین جاست. گسترش ابعاد این سایت مهم است؛ چون به معنای ادامه‌ی برنامه‌ی موشکی می‌باشد.

راکت‌های سوخت جامد می‌توانند به طور ویژه‌ای تهدیدگر باشند؛ چون پرتاب آن‌ها تقریباً هشداری به ما نمی‌دهد و به همین دلیل خطر حمله‌ی غافلگیرانه را افزایش داده و توانایی دفاع موشکی چند لایه را به مشکل می‌کشاند. موتورهای با پیشران مایع می‌توانند شناسایی شوند و شانس هشدار ابتدائی برای آن‌ها بسیار بالاتر است.

تأثیر واقعی گسترش مؤسسه‌ی مواد شیمیایی به توافقات مابین ترامپ و کیم در سنگاپور بستگی دارد. آیا قصد کره شمالی برای ادامه‌ی کارشان، هرچند کمتر تحریک‌آمیز، با عدم تست موشک بالستیک و سلاح هسته‌ای ارتباطی دارد؟ اگر چنین باشد، پس این توسعه تجارت همیشگی کره شمالی است.

بسیار مهم است که تمام مذاکرات ایالات متحده بر اساس یک درک واضح از ساختار برنامه‌ی موشکی سوخت جامد کره شمالی بنا شود تا از فریب تلاش‌های پروپاگاندایی این کشور در امان باشیم.

اشمرلر و لویس ماه گذشته نظر خود را در ArmsControlWonk.com منتشر کردند. برای مثال کره شمالی در ماه می اعلام کرد که تونل‌ها را برای نابودی سایت آزمایش هسته‌ای Punggye-ri منفجر کرده است، ولی تصاویر ماهواره‌ای سپتامبر سال گذشته پیشنهاد می‌کرد که این سایت قبلاً تعطیل شده و غیرقابل استفاده شده بود. اشمرلر همچنین می‌گوید که با این حجم از آزمایش‌های هسته‌ای در سال‌های اخیر، “آن‌ها نیازی به تست بیشتر ندارند”. خبرهای هامهونگ هم به نگرانی‌های مشابهی دامن زده است:

هیئت ترامپ از دیدار برگشته و می‌گوید به این امر مهم دست یافته است و کره شمالی سریعاً قرار است خلع سلاح هسته‌ای را انجام دهد، ولی واقعاً به نظر نمی‌آید که این اصل ماجرا باشد.

اکنون همه چیز در دست پمپئو و تیمش هست تا با تقریبی دقیق سایت‌های موشکی و هسته‌ای را پلمپ یا نابود کنند، جدول زمان‌بندی جدی برای گام‌های انهدام تعیین نمایند، و راستی‌آزمایی‌های جدی به کار بیاندازند. تا وقتی یک نقشه راه خلع سلاح هسته‌ای کلی با راستی‌آزمایی‌های مستقلانه وجود دارد، کره شمالی به پیشرفت در برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ادامه خواهد داد. باید قبول کنیم که کره شمالی می‌تواند زیر تعهد توافق هم این کار را انجام دهد، ولی حداقل چنین توافقی به ایالات متحده و دیگران اجازه می‌دهد تا آتش و خشم خود را نشان دهند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید