انتشار این مقاله


آیا کم خوابی باعث چاقی می شود؟

“کم خوابی به مدت نسبتا طولانی باعث مشکلات متابولیسمی و میکروبی در روده می شود.” این عنوانی است که به طور خلاصه در ژورنال  Molecular Metabolism   منتشر شده است. برای سلامتی کامل جسمی، American Academy of Sleep Medicine   هفت ساعت خواب مفید را در شبانه روز برای بزرگسالان  توصیه می کند. Centers for Disease Control and […]

“کم خوابی به مدت نسبتا طولانی باعث مشکلات متابولیسمی و میکروبی در روده می شود.” این عنوانی است که به طور خلاصه در ژورنال  Molecular Metabolism   منتشر شده است.

برای سلامتی کامل جسمی، American Academy of Sleep Medicine   هفت ساعت خواب مفید را در شبانه روز برای بزرگسالان  توصیه می کند. Centers for Disease Control and Prevention بیان می کند  که بیشتر از یک سوم افراد بزرگسال در امریکا این مقدار خواب را تجربه نمی کنند!

کمبود خواب با افزایش مشکلات جسمی از جمله فشار خون بالا،  سکته قلبی، چاقی و دیابت نوع ۲  ارتباط نزدیک دارد. تحقیقات اخیر عفونت روده را به موارد بالا اضافه کرده است. با اینکه عفونت روده با چاقی و دیابت نوع دو ارتباط نزدیک دارد، اما کم خوابی به طور نامشخصی در این ارتباط نقش قابل توجهی دارد. تحقیقات انجام شده در مرکز علوم عصبی دانشگاه Uppsala سوئد، بر روی  موش ها و انسان ها نشان می دهد که باکتری های روده یک ریتم شبانه روزی دارند که با کمبود خواب مختل می شود. محققان اضافه کردند که این نتایج شامل بد خوابی نمی شود. هم چنین مشکلات چاقی و دیابت می تواند نتیجه مختل شدن حساسیت به انسولین و اسید های چرب  باشد که تا حدودی تحت تاثیر کمبود خواب است.

چاقی ناشی از کمبود خواب مربوط به تغییرات باکتری های روده است

برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین کمبود خواب و میکروب های روده، Benedict و همکارانش، ۹ مرد سالم با وزن استاندارد را مورد آزمایش قرار دادند. آنان  نمونه های مدفوع افراد مورد آزمایش را بعد از دو حالت بررسی کردند:

۱) بعد از یک روز با هشت ساعت خواب در شبانه روز

۲) بعد از دو روز با چهار ساعت خواب در شبانه روز

محققان هیچ نمونه ای را نیافتند که باکتری های روده تغییر کرده باشند، بلکه دریافتند که نسبت Firmicutes به Bacteriodetes  افزایش یافته که در تحقیقات قبلی مشخص شده بود که باعث چاقی می شود!

هم چنین محققان اظهار کردند که میزان حساسیت به انسولین در افراد دارای کمبود خواب ۲۰% نسبت به افراد دارای خواب کافی، کمتر است. با این وجود محققان در صددند تا با انجام پژوهش های بیشتر این مورد را به طور قابل اطمینان تر و جامع تر بررسی کنند. آنان دلایلی را  برای اینکارشان مطرح کردند:

۱)‌ تعداد نمونه های آزمایش شده کم و فقط شامل افراد مذکر سالم بوده است. این محدوده باید  گسترش یابد و افراد مونث و بیمار و کودکان را هم شامل شود.

۲) این پروسه باید در طولانی مدت آزمایش شود و افراد به مدت طولانی تری در شرایط ازمایش قرار گیرند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید