انتشار این مقاله


آیا استفاده از دارو‌هایی با تاریخ مصرف گذشته اشکالی ندارد؟

زمانی که شما یک نسخه ای(داروهای آن نسخه) را در داروخانه تحویل می‌گیرید، آن دارو ها دارای اطلاعات فراوانی همراه با خود است. که مهترین آنها معمولا بر روی بطری دارو چاپ شده است یا اینکه داخل بسته قرار داده شده است. برای OTC یا همان داروهایی که نیاز به نسخه پزشک ندارند کمی قضیه […]

زمانی که شما یک نسخه ای(داروهای آن نسخه) را در داروخانه تحویل می‌گیرید، آن دارو ها دارای اطلاعات فراوانی همراه با خود است. که مهترین آنها معمولا بر روی بطری دارو چاپ شده است یا اینکه داخل بسته قرار داده شده است. برای OTC یا همان داروهایی که نیاز به نسخه پزشک ندارند کمی قضیه فرق دارد. این دارو ها ممکن است برای هفته ها و شاید ماه ها درون قفسه در داروخانه باقی بماند قبل از اینکه توسط شما خریداری شود. اطلاعاتی از قبیل تاریخ انقضا معمولا بر روی بسته‌بندی به صورت ناخوانا و در جای نامناسب چاپ شده است که پیدا کردن و فهمیدن آن را سخت می‌کند. به همین خاطر شما به طور ناخواسته و ندانسته دارو های OTC ای خریداری می‌کنید که نزدیک به زمان انقضا هستند یا این‌که داروهایی که از داخل جعبه یا کابیت مخصوص دارو های خود برمی‌دارید که تاریخ انقضا آن گذشته است.

این شاید یک مشکل نباشد که ما همیشه از داروهای OTC ای استفاده کنیم که از انقضای آنها نگذشته باشد. سازمان مدیریت غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه می‌کند که همه ی داروها چه OTC و چه داروهای با نسخه را بعد از به اتمام رسیدن محدوده زمانی اش دور ریخته شود(منبع: Lister). ولی دیگر متخصص ها می‌گویند با این حال داروهایی که در جای مخصوصی نگه داری مي‌شوند (آنهایی که در جای سرد، خشک و تاریک نگه داری می شوند) برای مدت بیشتری به صورت تاثیرگذار و سالم باقی خواهند ماند. این اتفاق به این خاطر است که داروسازان محافظه کاری می کنند هنگامی که بر روی محصولات خود تاریخ انقضا می زنند.(منبع: Gardner)

طي تحقيقي كه در مورد پتانسيل داروهاي تاريخ مصرف گذشته انجام شد اين نتيجه بدست آمد كه حداقل ۹۰ درصد از مواد داخل داروهاي بعد از تاريخ انقضا شكسته نمي‌شوند كه اين تحقيق در مورد بيشتر داروها انجام شده است. اما اين دليل نمي شوند و نبايد بشود براي اين‌كه افراد براي داروهاي OTC سراغ تاريخ مصرف گذشته ها بروند. طي تحقيقي مشابه اين نتيجه بدست آمد كه آسپرين كه يك داروي OTC رايج است درصد فعاليت و تاثيرگذاري آن بعد از اتمام محدوده مصرف به زير ۹۰ درصد افت مي كند. (منبع: Gardner)

حال اين كه به چه ميزان مي توان از داروهاي تاريخ مصرف گذشته استفاده كرد به طور كلي به اين بستگي دارد كه چه درماني را در حال انجام هستيد و يا اينكه در چه مكاني داروها را نگه داري كرده ايد. نگه داري كردن به طور دقيق طبق دستورالعمل نوشته شده بر روي بسته داروها (كه معمولا جايي خنك و تاريك است) باعث افزايش عمر استفاده اين داروها مي‌شود.

با اين حال كه تاثير داروها به احتمال زياد به مقدار حدودي ۱۰ درصد كاهش مي يابد، اما نبايد از داروهاي تاريخ مصرف گذشته براي درمان هايي كه باعث نجات جانمان مي شود استفاده كنيم. برای مثال، دارويي مثل آسپرين كه در درمان حملات قلبي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، با گذشت زمان از تاثير دارو كاسته مي‌شود و با توجه به خطر فراوانی که می‌تواند ایجاد کند، از مصرف این دارو با تاریخ مصرف گذشته به‌شدت

نکته‌ی دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که هميشه قبل از خريد دارو تاريخ انقضاي آن را چك كنيد. معمولا فروشگاه ها یا داروخانه‌هاداروهايي كه به تاريخ انقضايشان نزديكترند را در رديف جلوتر قرار مي دهند. بنابراين رديف هاي عقبي را بگرديد تا داروهاي با بازه ي باز انقضايي را برداريد تا مدت بيشتر بتوانيد از آن استفاده كنيد.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید