انتشار این مقاله


هپاتیت B و C در بارداری

هپاتیت B و هپاتیت C، عفونت‌های خطرناکی هستند که کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

عفونت‌های هپاتیت B و C چیست؟

هپاتیت B و هپاتیت C، عفونت‌های خطرناکی هستند که کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هر دوی این بیماری‌ها مسری هستند و توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند. هر دوی آن‌ها می‌توانند منجر به بیماری خطرناک و طولانی‌مدت شوند.

خطرات بیشتری که عفونت‌های هپاتیت B و C در طی بارداری سبب می‌شوند، چیست؟

زن باردار تنها خودش با خطراتِ هپاتیت مواجه نیست، بلکه می‌تواند ویروس‌ها را به کودکش منتقل کند. حتی ممکن است بسیاری از زنان باردار از این‌که مبتلا هستند، اطلاعی نداشته‌باشند زیرا گاهی اوقات عفونت هیچ علائم و نشانه‌ای را ایجاد نمی‌کند.
حتی بسیاری از زنان باردار ممکن است از این‌که آلوده هستند اطلاعی نداشته‌باشند زیرا گاهی اوقات عفونت هیچ علائم و نشانه‌ای را منجر نمی‌شود.


مقاله مرتبط: گامی به سوی تشخیص زودهنگام هپاتیت


عفونت ویروسی هپاتیت B چگونه منتقل می‌شود؟

ویروس هپاتیت B از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن (مانند خون، منی یا مایعات واژینال) فرد آلوده منتشر می‌شود.

این انتشار می‌تواند از طریق روابط جنسی حفاظت نشده یا استفاده‌ی مشترک از سوزنِ سرنگ به منظور تزریق مواد مخدر، رخ دهد. اگر مادری مبتلا به هپاتیت B باشد، می‌تواند کودکش را در حین زایمان آلوده کند. ویروس هپاتیت B همچنین می‌تواند از طریق زندگی با افراد مبتلا و استفاده‌ی مشترک از لوازم خانه که ممکن است با مایعات بدن تماس داشته‌باشد؛ مانند مسواک یا تیغ ریش‌تراشی منتشر شود. هپاتیت B با تماس اتفاقی با افراد و اشیا و همچنین تغذیه کودک از طریق پستان منتقل نمی‌شود.
عفونت ویروسی حاد هپاتیت B چیست؟

عفونت ویروسی هپاتیت B می‌تواند حاد یا مزمن باشد. عفونت حاد، بیماری کوتاه مدتی است که در ۶ ماهِ اولِ پس از آلوده شدن فرد رخ می‌دهد. علائم آن می‌تواند این موارد را شامل شود:

  • خستگی
  • کاهش اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • زردی (زرد شدن پوست و چشم‌ها)
  • شکم درد
  • دردِ عضلات و مفاصل

عفونت می‌تواند در عرض چند هفته، بدون استفاده از روش‌های درمانی به طور کامل پاک شود. افرادی که از ویروس هپاتیت B خلاص می‌شوند، به آن ایمن می‌شوند. آن‌ها نمی‌توانند دوباره به ویروس آلوده شوند.


مقاله مرتبط: هپاتیت B


عفونت ویروسی مزمن هپاتیت B چیست؟

عده‌ی کمی از بزرگسالان و بسیاری از کودکان کمتر از ۵ سال که آلوده شدند، هرگز از ویروس هپاتیت B خلاص نمی‌شوند که عفونت مزمن نامیده می‌شود. این افراد ویروس را برای بقیه‌ی عمر خود نگه می‌دارند. آن‌ها به عنوان حامل شناخته می‌شوند.

بیشتر حاملین هیچ علائمی ندارند. در عده‌ی کمی از حاملین، عفونت مزمن می‌تواند منجر به عوارض خطرناکی مانند سیروز کبدی، سرطان کبد و مرگ زودرس شود.

آیا عفونت ویروسی هپاتیت B می‌تواند درمان شود؟

علاجی برای عفونت ویروسی هپاتیت B وجود ندارد اما علائم می‌تواند تحت کنترل باشد. همچنین برای پیشگیری از عفونت ویروسی هپاتیت B واکسن وجود دارد. افرادی که اخیرا با ویروس هپاتیت B تماس داشته‌اند و واکسینه نشده‌اند، می‌توانند HBIG یا ایمنوگلوبولین هپاتیت B را همراه با واکسن دریافت کنند. HBIG آنتی‌بادی‌های علیه ویروس را شامل می‌شود و می‌تواند محافظت بیشتری را بر علیه عفونت در شرایط خاص ایجاد کند.


مقاله مرتبط: چند قدم تا درمان هپاتیت B


اگر من باردار باشم و با ویروس هپاتیت B آلوده شوم، چگونه احتمال دارد که ویروس را به فرزندم منتقل کنم؟

حدود ۹۰ درصد از زنان باردارِ مبتلا به عفونت ویروسی حاد هپاتیت B، ویروس را به کودکانشان منتقل خواهند کرد. بین ۱۰ و ۲۰ درصد زنان مبتلا به عفونت مزمن نیز همین‌طور‌.

عفونت ویروسی هپاتیت B چگونه کودکان را متاثر می‌کند؟

عفونت ویروسی هپاتیت B می‌تواند در کودکان شدید باشد و می‌تواند زندگی آن‌ها را تهدید کند. نوزادان مبتلا ریسک بالایی برای حامل شدن دارند (تا ۹۰ درصد). همچنین می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند. وقتی در رده‌ی بزرگسالان قرار می‌گیرند، ریسک ۲۵ درصدی برای مرگ در اثر سیروز کبدی یا سرطان کبد دارند.
چگونه می‌توانم متوجه شوم که آیا با ویروس هپاتیت B آلوده شدم؟ 

تمام زنان باردار برای هپاتیت B آزمایش می‌شوند. آزمایش‌های خونمتفاوتی برای عفونت ویروسی هپاتیت B وجود دارد. آن‌ها می‌توانند نشان دهند که شما اخیرا مبتلا شده‌اید یا حامل هستید. همچنین می‌تواند نشان دهد که شما در گذشته ویروس هپاتیت B را داشته‌‎اید و اکنون به آن ایمن هستید یا واکسن هپاتیت B را ذریافت کرده‌اید.
اگر نتیجه‌ی آزمایش من برای عفونت ویروسی هپاتیت B مثبت باشد، چه می‌شود؟

اگر نتیجه‌ی آزمایش شما نشان دهد که شما با ویروس هپاتیت B آلوده شدید، ممکن است نیاز به انجام آزمایش‌های بیشتری برای چک کردن عملکر کبد و سلامت عمومی‌اتان داشته‌باشید. فرزندانتان، شرکای جنسی و افراد دیگری که در خانه‌ی شما زندگی می‌کنند، در معرض خطرِ ابتلا به عفونت هستند. باید درمورد آزمایش و واکسیناسیون به آن‌ها اطلاع‌رسانی شود.

آیا ابتلا به ویروس هپاتیت B، بر چگونگی زایمان تاثیر خواهد داشت؟
ابتلا به عفونت هپاتیت B بر چگونگی زایمان تاثیری نخواهد داشت. اگر آلوده به ویروس هپاتیت B هستید، هنوز هم می‌توانید زایمان واژینال داشته‌باشید‌.

اگر من با ویروس هپاتیت B آلوده شوم، می‌توانم از طریق پستان شیر بدهم؟

بله. اگر با ویروس هپاتیت B آلوده شدید، هنوز هم می‌توانید به فرزندتان شیر دهید.

اگر من با ویروس هپاتیت B آلوده شوم، چه کاری می‌توانم انجام دهم تا از آلوده شدن فرزندم جلوگیری کنم؟

در عرض چند ساعت پس از تولد، فرزند شما اولین دوز از واکسن هپاتیت B را دریافت خواهد کرد. همچنین تزریق HBIG انجام خواهد شد. ۲ دوز دیگر واکسن طیِ ۶ ماه ِ بعدی داده خواهد شد. پس از تکمیل واکسن‌ها، کودک شما برای عفونت ویروسی هپاتیت B آزمایش خواهد شد.

در صورتی‌که آزمایش‌های فرزندم برای عفونت ویروسی هپاتیت B مثبت باشد، چه می‌شود؟

اگر نتایج آزمایش‌ نشان دهد که کودک به ویروس هپاتیت B آلوده است، نیاز به مراقبت پزشکی مداوم خواهد داشت. ویزیت‌های منظم با مراقبان سلامت برای ارزیابی سلامت کودک و عملکرد کبد مورد نیاز است.

اگر با ویروس هپاتیت B آلوده نشده‌باشم، فرزندم باید چه زمانی واکسینه شود؟

تمام کودکان بر علیه ویروس هپاتیت B واکسینه می‌شوند. در صورتی که شما با ویروس هپاتیت B آلوده نشده‌باشید، فرزندتان باید اولین دوز واکسن را قبل از ترخیص از بیمارستان دریافت کند. اگر تا آن زمان نتوانست دریافت کند، باید تا ۲ ماه پس از تولد دریافت کند. دوزهای باقی باید در عرض ۱۸-۶ ماه بعدی دریافت شود.

آیا من می‌توانم بر علیه عفونت ویروسی هپاتیت C واکسینه شوم؟

هیچ واکسنی برای محافظت در برابر ویروس هپاتیت C وجود ندارد. اجتناب از تیپ‌های رفتاری معین، تنها راه پیشگیری از عفونت هست. هپاتیت C در افرادی که بین ۱۹۴۵ و ۱۹۶۵ متولد شدند، بسیار شایع است. به همین علت، تمام افرادی که در این گروه سنی قرار دارند باید برای عفونت هپاتیت C آزمایش شوند.

عفونت ویروسی هپاتیت C چگونه منتقل می‌شود؟

ویروس هپاتیت C از طریق تماس مستقیم با خون آلوده منتقل می‌شود. این اتفاق می‌تواند به خاطر استفاده‌ی مشترک سوزنِ سرنگ یا لوازم خانه که با خون تماس پیدا کرده، رخ دهد. اگر مادری به عفونت هپاتیت C مبتلا باشد، می‌تواند کودکش را در زایمان آلوده کند. این ویروس همچنین می‌تواند در طی رابطه‌ی جنسی حفاظت نشده منتقل شود اما انتقال ویروس از این راه سخت‌تر است.این ویروس با تماس اتفاقی یا تغذیه کودک از طریق پستان منتقل نمی‌شود.


مقاله مرتبط: هپاتیت C چگونه منتقل می‌شود؟


علائم و نشانه‌های عفونت ویروسی هپاتیت C چیست؟

عفونت ویروسی هپاتیت C، علایم و نشانه‌های مشابهی با عفونت ویروسی هپاتیت B ایجاد می‌کند. همچنین می‌تواند علائمی ایجاد نکند. بر خلاف عفونت ویروسی هپاتیت B، بیشتر بزرگسالانی که با ویروس هپاتیت C آلوده می‌شوند؛ (۷۵ درصد تا ۸۵ درصد)، حامل می‌شوند. بیشتر حاملین، به بیماری کبدی طولانی مدتی مبتلا می‌شوند. عده‌ی کمی به سیروز کبدی و مشکلات کبدی خطرناک و کشنده‌ مبتلا می‌شوند.


مقاله مرتبط: هپاتیت C

درمان هپاتیت سی در آینده نزدیک با ۳۰۰ دلار ممکن خواهد شد


اگر من با ویروس هپاتیت C آلوده شوم، چگونه احتمال دارد که ویروس را به فرزندم منتقل کنم؟

حدود ۴ درصد از زنانی که با ویروس هپاتیت C آلوده شدند، آن را به فرزندانشان منتقل می‌کنند. این خطر با میزان ویروس‌هایی که مادر دارد و همچنین این‌که آیا به HIV آلوده است، ارتباط دارد.

اگر من با ویروس هپاتیت C آلوده شوم، کودک من در چه زمانی پس از زایمان آزمایش خواهد شد؟

اگر با ویروس هپاتیت C آلوده شدید، معمولا کودک شما زمانی آزمایش خواهد شد که حداقل ۱۸ ماهه باشد.

اگر من با ویروس هپاتیت C آلوده شوم، می‌توانم از طریق پستان شیر بدهم؟

بله. اگر با ویروس هپاتیت C آلوده شدید، هنوز هم می‌توانید به فرزندتان شیر دهید.

فهرست معانی

آنتی‌بادی‌ها: پروتئین‌هایی در خون که در واکنش به مواد خارجی مانند باکتری‌ها و ویروس‌هایی که عفونت ایجاد می‌کنند، تولید می‌شوند.
حاملین: افرادی که با ارگانیسمِ بیماری آلوده می‌شوند؛ بدون آن‌که علائمی نشان دهند و می‌توانند بیماری را به فرد دیگری منتقل کنند.

سیروز: بیماری‌ای که توسط کمبود سلول‌های کبدی ایجاد می‌شود که این سلول‌ها با بافت اسکاری که عملکرد کبد را مختل می‌کند، جایگزین می‌شوند.

HBIG یا ایمنوگلوبولین هپاتیت B: ماده‌ای که برای محافظت موقت در برابر عفونتی که توسط ویروس هپاتیت B ایجاد شده، داده می‌شود.

زردی: افزایش تجمع بیلی‌روبین که ظاهری زردفام را باعث می‌شود.

منی: مایعی که توسط غده‌های جنسی مردانه تولید می‌شود و اسپرم را شامل می‌شود.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید