انتشار این مقاله


عابران پیاده و گوشی همراه؛ ترکیبی که این روزها خطرناک شده است

عابران پیاده‌ای که از گوشی‌های همراه خود هنگام عبور از عرض خیابان استفاده می‌کنند خطر برخورد با اتومبیل‌ها در آن‌ها بیشتر است

پیامک زدن یا صحبت کردن با تلفن همراه بر سرعت و طرز راه رفتن ما تاثیر می گذارد و می تواند خطر آسیب جدی را افزایش دهد.

مطالعه‌ای جدید نشان داده است که در عابران پیاده‌ای که از گوشی‌های همراه خود هنگام عبور از عرض خیابان با سرعتی کمتر از دیگران، استفاده می‌کنند خطر برخورد با اتومبیل‌ها بیشتر است.
براساس این مطالعه صرف نظر از این که عابران با گوشی صحبت می‌کنند و یا پیامک می‌فرستند، این کار باعث می‌شود عابران پیاده گام‌های کوچکتری نسبت به دیگران بردارند. محققان برای بررسی حرکات ۳۵۷ّ عابر پیاده‌ای که از تقاطع چهارراهی شلوغ در نزدیکی دانشگاه کمپلوپس عبور می‌کردند، از یک سیستم آنالیز ویدیویی خودکار طی ۲ روز با آب و هوای خوب در آپریل ۲۰۱۶ استفاده کردند.


مقاله مرتبط: صحبت کردن با تلفن همراه پشت فرمان، هنگام پیچیدن به چپ، زندگی شما را به خطر می اندازد


حدود ۳۸ درصد از عابران پیاده از گوشی همراه خود در حین عبور از عرض خیابان استفاده می‌کردند و بیشتر آن‌ها در حال پیام دادن و یا خواندن پیام‌ها بودند. طبق نظر تارک ساید، نویسنده‌ی اول این مقاله و استاد مهندسی عمران در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور، عبور از عرض خیابان با سرعتی آهسته باعث افزایش خطرات برای عابران پیاده می‌گردد. او گفت:

هر چه مدت زمان بیشتری در عرض خیابان باشید، بیشتر در معرض درگیری‌های بالقوه قرار می‌گیرید. به علاوه ارسال پیام نیز درگیری‌های شناختی را به همراه دارد و ورودی‌های حس بینایی را محدود می‌کند. درنتیجه می‌تواند باعث از دست دادن تعادل و افتادن فرد شود.

پیشنهاد دکتر ساید برای افرادی که هنگام عبور از خیابان با گوشی همراه صحبت می‌کنند و یا پیام می‌دهنداین است که این کار را انجام ندهند!


مقالات مرتبط: اعتیاد به تلفن همراه و رابطه آن با تعادل شیمیایی مغز

                   نوجوانان و تلفن همراه آن‌ها: چیزهایی که باید بدانید


آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید