انتشار این مقاله


 این لنز تماسی ۲۸ سال در پلک یک زن پنهان مانده بود!

وی انتظار نداشت علتش لنز تماسی باشد که از ۲۸ سال پیش در چشمش باقی مانده بود و او می پنداشت لنز از چشمش افتاده بوده است.

زنی انگلیسی با شکایت بادکردگی پلک بالای چشم چپش به پزشک مراجعه کرد. وی انتظار نداشت علتش لنز تماسی باشد که از ۲۸ سال پیش در چشمش باقی مانده بود و او می پنداشت لنز از چشمش افتاده بوده است.

BMJ Case Reports 2018

طبق مطالعاتی که در British Medical Journal هفته گذشته به چاپ رسید، اسکن ام آرآی از توده مبهم، وجود کیستی را آشکار نمود. پزشکان تصمیم گرفتند عمل جراحی انجام دهند. طبق گزارش BMJ زمانی که آنها کیست را در آوردند، بافت خارجی آن پاره شده بود و لنز تماسی بسیار شکننده و سفتی را مشاهده نمودند که ترک برداشته بود و خراب بود.

ابتدا منشا لنز نامعلوم بود، اما بعد سوال های بیشتری مطرح شدند.مادر بیمار اعتراف کرد که زمانی که دخترش ۱۴ ساله بوده در حین بازی بدمینتون به چشم چپش ضربه خورده است. بیمار در آن زمان در چشمش لنز تماسی داشته که تصور می کرده در اثر ضربه شدید از چشمش افتاده و گم شده است. پلکش بعد از آسیب باد کرده ولی بعدش رفع گشته و حادثه به فراموشی سپرده شده است.

طبق گفته BMJ آن زن به عنوان کسی که لنز تماسی را برای طولانی ترین مدت در چشم داشته ،در تاریخ پزشکی ثبت شده است. دکتر ها گفتند تا به حال ۴ مورد مهاجرت لنز در چشم به دنبال ضربه مشاهده کرده بودند ولی هیچکدام ۲۸ سال طول نکشیده بوده است.

یک معما هنوز باقی مانده است که پزشکان نفهمیدند دقیقا چرا چشم بیمار طول ۲۸ سال ملتهب بوده ولی مشکلی نداشته است. به هر حال مفهوم مد نظر پزشکان از این داستان این بوده که همیشه به تروماهای گذشته بیمار قبل از تشخیص بیماری  توجه داشته باشید.

هیلا نواده شهلا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید