انتشار این مقاله


داروی گالانتامین امکان کنترل رویا را برای شما فراهم می کند

آیا تا به حال خواسته‌اید که پرواز کنید؟ دارویی که امکان کنترل رویا را می‌دهد شما را قادر خواهد ساخت تا در خواب پرواز کنید.

آیا تا بحال خواسته‌اید که پرواز کنید؟ دارویی که امکان کنترل رویا را می‌دهد شما را قادر خواهد ساخت تا در خواب پرواز کنید.

تنها افراد محدودی می‌توانند به طور طبیعی “رویاهای واضح” ببینند، به این معنا که این افراد می‌توانند زمانی که رویا می‌بینند را تشخیص دهند و خودشان داستان رویای خود را هدایت کنند. بقیه افراد می‌توانند با یادگیری برخی مهارت‌ها رویای خود را کنترل کنند.

بنجامین برد عضو هیئت علمی دانشگاه ویسکانسین مدیسن می‌گوید:

این تمرین‌ها معمولاً برای عملی ساختن فانتزی‌هایی همچون پروازکردن استفاده می‌شود اما می‌توان از آنها برای غلبه کردن به ترس و کابوس نیز استفاده کرد. با این وجود تا به حال از این روش درمانی به دلیل صعب الوصول بودن استفاده نشده است.

کنترل رویا

اخیراً برد و همکارانش موثرترین روش برای عملی ساختن پروژه کنترل رویا را با ترکیب تمرین‌های خودآگاه واستفاده از دارو معرفی کرده‌اند.

محققان ۱۲۱ نفر با سن های ۱۹ الی ۷۵ را تحت آموزش کنترل آگاهانه رویا قرار دادند. این تمارین در یک قسمت خود شامل یادآوری یک تکه از رویا های قبلی بود که ممکن بود دوباره در رویاهای بعدی تکرار شوند.

سپس به داوطلبین داروی گالانتامین داده شد، که دارویی برای درمان آلزایمرهای معمولی تا شدید است. این دارو میزان استیل کولین شیمیایی مغز را بالا برده که این کار سبب بهبود حافظه می‌شود همچنین این دارو سبب بهبود وضعیت حالت REM که معمولاً رویاها در این فاز از خواب متداول‌ترند نیز می‌شود.


حتماً بخوانید: ۵ حقیقت کوتاه در مورد خواب: خواب REM خلاقیت را تقویت می‎کند!


به هر فرد یک کپسول با دوز پایین، یک کپسول با دوز بالا و یک کپسول پلاسبو(شاهد)داده می‌شد اما به هیچ یک گفته نمی‌شد که کپسولشان از کدام نوع است.هر سه گروه از شرکت کنندگان نصفه شب بیدار می‌شدند، یک کپسول می‌خوردند، یک تکه از رویای قبلی خود را تجسم کرده و دوباره می‌خوابیدند.

کنترل رویاها

کپسول با دوز بالای دارو موثرترین کپسول بود، و سبب ایجاد حالت کنترل رویا در ۴۲% از شرکت‌کنندگان می‌شد. حدود ۲۷ درصد با خوردن دوز پایین به این حالت رسیده بودند و از میان کسانی که فقط پلاسبو را مصرف کرده بودند نیز ۱۴ درصد به کنترل رویا جواب مثبت دادند.

رویاهای مصرف کنندگان گالانتامین گستره متفاوتی داشت به طور مثال یکی از شرکت‌کنندگان در رویایش جانوران را که جلوی پای او تعظیم می‌کردند دیده بود و دیگری وقتی فهمیده بود دارد خواب می‌بیند رویای خود را طوری تنظیم کرده بود که در مراکز خرید اسکیت سواری کند.

رویاهای کنترل شده واضح‌تر، پیچیده‌تر و مثبت‌تر از رویای‌های طبیعی و معمول بودند. عارضه جانبی گالانتامین برای افراد دارای آلزایمر دل‌درد و خستگی می‌باشد. در این تحقیق هم ۴% شرکت کنندگان حالت تهوع، ۶% بی‌خوابی و حدود ۲%بیحالی را گزارش کردند.

گالانتامین

دکتر برد خود نیز از گالانتامین استفاده کرده بود. و زمانیکه آنرا مصرف کرده بود زندگی در خانه‌های عجیب و غریب را دیده بود. زمانیکه او متوجه شده بود که همه این‌ها رویا است واقعاً شگفت زده شده بود که تمام این وسایل چقدر واقعی به نظر می‌رسند. او می‌گوید:زمانیکه دستم را روی دیوارهای آجری می‌کشیدم به قدری واضح بود که حاشیه آجرها را به طور کامل حس می‌کردم. پروفسور دنهلوم از دانشگاه آدلاید استرالیا می‌گوید:

بالاخره این دارو با درصدها و آمار مناسبی که بیرون داد ما را به تحقیق بیشتر در مورد کنترل رویا تشویق کرد. قبل‌تر ها برخی مطالعات دیگر در این زمینه انجام شده بود که می‌توان به رویاهای آگاهانه دست یافت اما به دلیل پایین بودن درصد موفقیت و احتمالات از آنها برای درمان کابوس ها استفاده نشده بود.

کاربرد این دارو برای کنترل کابوس ها به این صورت است که چون شما متوجه می‌شوید که در حال خواب دیدن هستید و این احساساتی که تجربه می‌کنید غیرواقعی هستند میزان درد و استرس کمتری تجربه خواهید کرد. بعلاوه شما می‌توانید از این صحنه‌ها فرار کنید،پرواز کنید با عامل درد مبارزه کنید و حتی خودتان را وادار به بیدار شدن بکنید!

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید