انتشار این مقاله


این ۷ دارو و ورزش با هم سازگاری ندارند

در این مقاله به چگونگی استفاده از این ۷ دارو و ورزش مفید پرداخته می‌شود.

در این مقاله به چگونگی استفاده از این ۷ دارو و ورزش مفید پرداخته می‌شود. توجه داشته باشید که داشتن فعالیت ورزشی می‌تواند نوعی چالش باشد. مشاهده خواهید کرد علاوه بر عوارض جانبی برخی داروهای تجویز شده یا بدون نسخه، چگونه برخی از داروها می‌تواند در تمرینات شما مشکل ایجاد نماید.
از آسیب تصادفی هنگام بلند کردن وزنه به دلیل خواب‌آلودگی تا خطر کمبود آب، فشار خون بالا و افزایش ضربان قلب، خطرات بالقوه‌ای می‌تواند متوجه شما باشد. در این صورت نیاز به طی مراحلی برای داشتن ورزشی سالم وجود دارد.

با وجود این که این لیست هر دارویی را که می‌تواند اثر سوئی بر جلسات ورزشی شما داشته باشد، پوشش نمی‌دهد اما برخی از موارد رایج را در بر می‌گیرد.


مقالۀ مرتبط: عوارض ورزش نکردن چیست؟ شاید سرطان!


۱. داروهای SSRI

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین، یا SSRIها، برای کمک به کنترل علائم افسردگی و نگرانی استفاده می‌شود. SSRIها مانند زولوفت (Zoloft) یا سرترالین (serteraline) می‌تواند به افزایش وزن منجر شده و انجام فعالیت ورزشی را دشوار سازد.

علاوه بر این دکتر Luiza Petre متخصص کاهش وزن و قلب اظهار دارد ممکن است بیمار خواب‌آلودگی را نیز تجربه نماید که بر روی سطح انرژی اثر می‌گذارد. خشکی دهان و عرق بیش از حد نیز از عوارض ممکن استفاده از دارو می‌باشد بنابراین میزان بالایی از هیدراتاسیون در نزد خود داشته و به احساس خود در طول انجام تمرین ورزشی توجه داشته باشید.

با وجود این چالش‌ها، فعالیت ورزشی نباید نادیده گرفته شوند، مخصوصاً که ورزش می‌تواند به بهتر شدن حال روحی کمک کند.

تمرین بی‌خطر در طول مصرف SSRIها

Petre مشورت با پزشک برای داروهای جایگزین برای درمان افسردگی یا کاهش دوز مصرفی SSRIها را پیشنهاد می‌کند. وی اضافه می‌کند:

به طور ایده‌آل چنان چه شما صبح زود فعالیت ورزشی را شروع کرده و بعد از آن دارو را مصرف نمایید، می‌توان همپوشانی عوارض جانبی و فعالیت ورزشی را به حداقل رساند.

۲. بنزودیازپین‌ها

داروهایی مثل زاناکس (Xanax) در درمان نگرانی و بیماری‌های اضطراب استفاده می‌گردد. Petre می‌گوید دارویی مثل زاناکس با اثر احساس آرامش و کاهش فعالیت تحریک پذیری مغز می‌تواند در درمان کمک کند.
به عنوان نوعی سرکوب‌گر، عوارض جانبی محتمل بنزودیازپین‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • خستگی
  • خواب‌آلودگی
  • سستی عضلات
  • انرژی پایین

Petre اشاره می‌کند که این دارو می‌تواند سطح انرژی و توانایی انجام فعالیت ورزشی را کاهش دهد.

تمرین بی‌خطر در طول مصرف بنزودیازپین‌ها

Petre توصیه می‌کند از آنجا که عوارض جانبی می‌تواند رانندگی و فعالیت ورزشی را کاهش دهد، فعالیت ورزشی قبل از مصرف دارو انجام گیرد چرا که این عمل می‌تواند اثرات تند و تیز بنزودیازپین‌ها در طول ورزش را کاهش دهد.


مقالۀ مرتبط: دارو‌هایی که به منظور بهبود عملکرد‌های ورزشی استعمال می‌شوند، نتیجه معکوسی در پی دارند


۳. محرک‌ها

در صورتی که همزمان هم فعالیت ورزشی داشته و هم از داروهای محرک مثل آدرال (Adderall) استفاده می‌نمایید، نیاز دارید که در مورد چگونگی تأثیر عوارض جانبی این دارو بر روی فعالیت ورزشی اطلاعات داشته باشید.
Petre اظهار دارد از آنجایی که آدرال از کلاس آمفتامین‌ها، نوعی از محرک‌ها، می‌باشد؛ با عوارض جانبی مانند موارد زیر مرتبط است:

  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش فشار خون
  • نگرانی
  • هیجان
  • لرز
  • هیپرترمی
  • خطر بالا برای حملات قلبی (اما به طور کلی برای افراد تحت شرایط بیماری قلبی یا استفاده بیش از حد از دارو)

تمرین بی‌خطر در طول مصرف محرک‌ها

انجام فعالیت ورزشی صبحگاهی و سپس مصرف دارو. علاوه بر این، Petre پیشنهاد می‌کند بر میزان تحمل فعالیت ورزشی نظارت داشته و سپس برای تعیین دوز مصرفی آن را با پزشک در میان بگذارید.

۴. داروهای خواب‌آور

تجویز داروهای خواب‌آور یکی از موارد رایج برای خواب است که در افراد بالغ برای کمک به اختلالات خواب مثل بی‌خوابی مصرف می‌شود. به گفته‌ی Christopher Hollingsworth، پزشک و از جراحان NYC، عوارض جانبی خواب‌آلودگی می‌تواند به روز بعد منتقل شده و باعث انجام ندادن فعالیت ورزشی در صبح یا طول روز شود.

تمرین بی‌خطر در طول مصرف قرص‌های خواب‌آور

ممکن است شما بخواهید زمان ورزش خود را تنظیم نمایید. قرص‌های خواب‌آور خطراتی برای عدم هماهنگی در طول ورزش به همراه دارند، بنابراین اگر نیاز به مصرف قرص خواب‌آور دارید، برنامه ورزشی را به بعدتر و زمانی که عوارض جانبی قرص از بین رفت، موکول نمایید.


مقالۀ مرتبط: ۸ راه برای اینکه خودتان را مجبور به ورزش صبحگاهی بکنید


۵. داروهای آلرژی

Hollingsworth بیان دارد مانند بیشتر داروهای دیگر، داروهای آلرژی مثل بنادریل (Benadryl) می‌تواند تا از بین رفتن عوارض جانبی، خواب‌آلودگی به دنبال داشته باشد.

Tania Elliott،پزشک آلرژی و افسر ارشد پزشکی EHE توضیح می‌دهد:

این عارضه به این دلیل می‌باشد که نسل اول هیستامین‌ها مثل دیفن هیدرامین و هیدروکسی زین از مانع خون مغز عبور کرده و باعث خواب‌آلودگی می‌شود.

وی می‌افزاید:

شما می‌توانید از چند برند از این نوع داروها استفاده نمایید تا بالاخره یکی را که با آن در طول ورزش احساس راحتی دارید پیدا نمایید، اما تمام انواع این داروها در افزایش دمای بدن مشترک می‌باشند که خطر عرق بیش از حد را تا نقطه‌ی از دست دادن آب بدن افزایش می‌دهد.

تمرین بی‌خطر در طول مصرف داروهای آلرژی

Hollingsworth پیشنهاد می‌کند آنتی هیستامین را پس از انجام تمرین ورزشی مصرف نمایید. Elliott اضافه می‌کند باید از استفاده از وسایل مکانیکی مانند دوچرخه، وزنه‌ها و تردمیل در زمان مصرف این دارو خودداری نمایید.

۶. آنتی هیستامین دکونژستانت

هنگام سرماخوردگی و التهابات سینوسی، استفاده از داروهای دکونژستانت‌ مثل سودافد (Sudafed) می‌تواند به بهتر شدن شرایط کمک کند. با این حال، به پیشنهاد Elliott در صورتی که شما برنامه‌ی ورزشی در حین مصرف این داروها دارید، باید هشیار باشید که این داروها می‌تواند ضربان قلب و فشار خون‌تان را افزایش دهد.
وی توضیح می‌دهد:

بنابراین اگر شما مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری‌های قلبی می‌باشید، دکونژستانت‌ها می‌تواند خطر یک رخداد قلبی را افزایش دهد.

تمرین بی‌خطر در طول مصرف دکونژستانت‌ها

به گفته‌ی Hollingsworth بهتر است انجام فعالیت ورزشی را تا زمان بهبود و عدم نیاز به مصرف دارو متوقف نمایید.

۷. داروهای ملین

ممکن است شما داروهای ملین را در داروهای این دسته قرار ندهید اما لازم است بدانید  به دلایلی این داروها می‌تواند به فعالیت ورزشی بیش از معمول آسیب بزند.
Elliott توضیح می‌دهد:

ملین‌های خاصی با ایجاد انقباض عضلات روده عمل می‌کنند، که می‌تواند منجر به درد شود.

هنگامی که به فعالیت ورزشی می‌پردازید، به دلیل پمپاژ خون به مغز و ماهیچه‌های اسکلتی، جریان خون کمی به روده می‌رسد که گرفتگی و درد در روده را شدیدتر می‌کند.

تمرین بی‌خطر در طول مصرف ملین‌ها

برای جلوگیری از گرفتگی و درد روده از مصرف ملین‌ها در زمان‌های نزدیک به فعالیت ورزشی خوددرای نمایید. برخی افراد، باید دارو را شب قبل از تمرین مصرف نمایند.


مقالۀ مرتبط: ورزش کردن چگونه قلب شما را جوان نگه می‌دارد؟


نکاتی از کارشناسان در مورد مصرف دارو

ترک استفاده از داروهایی خاص می‌تواند یک گزینه باشد.علاوه بر این در زیر به بهترین راه‌کارهای مصرف داروها و روشی معمول و مؤثر برای ورزش اشاره می‌شود:

  • معمولاً Elliott پیشنهاد می‌کند ابتدا ورزش کرده سپس دارو را مصرف نمایید، مخصوصاً اگر برنامه‌ی ورزشی خود را برای صبح می‌چینید.
  • Elliott توصیه می کند در مورد زمان مصرف دارو با پزشک خود مشورت نمایید چرا که توصیه‌های آن‌ها می‌تواند به دلیل مصرف دارو و به شرایط پزشکی که شما در آن قرار دارید، بستگی داشته باشد.
  • پیش از انجام فعالیت ورزشی از یک خوراکی استفاده کنید. به گفته‌ی Petre خوراکی می‌تواند سرعت جذب دارو را کاهش دهد.
  • به طور کلی به گفته‌ی Hollingsworth بهتر است تا از بین رفتن اثرات دارو از بدن صبر کرده ( تا ۴ الی ۶ ساعت) و یا پس از انجام فعالیت ورزشی دارو را مصرف کرد.
  • به گفته‌ی Amy Sedgwick پزشک و مربی یوگا پزشکی، در صورت داشتن فعالیت زیاد آن را کمتر کرده و یا در صورت احساس گرمای بیش از حد ورزش را متوقف کرده یا استراحی کوتاه داشته باشید.
  • همچنین Sedgwick اشاره می‌کند چنان چه ترکیبی از داروها را مصرف می‌نمایید، این ترکیب می‌تواند ساختارهایی تشکیل دهد که خطر سایر عوارض جانبی افزایش یاید.

از آن جا که هر فردی می‌تواند کمی در احساس مصرف دارو و تأثیر آن بر بدن تفاوت داشته باشد، ضروری است که قبل از مصرف دارو و انجام فعالیت ورزشی به طور همزمان، اطلاعات کافی داشته باشید.
در صورتی که هر نوع دارویی مصرف می‌نمایید، از پزشک خود در مورد نحوه‌ی تأثیر آن دارو بر روی فعالیت ورزشی سوال فرمایید.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید