انتشار این مقاله


تأخیر سه دقیقه‌ای در قطع بند ناف؛ کاهش خطر کم‌خونی در نوزادان

به منظور کاهش ریسک ابتلای نوزاد به کم‌خونی، پزشکان می‌بایستی پیش از قطع بند ناف، به مدت چند دقیقه صبر نمایند. با ما همراه باشید. ایجاد وقفه‌ی سه دقیقه‌ای پیش از بریدن بند ناف بر اساس مطالعات اخیر دانشمندان سبب افزایش سطح آهن و جلوگیری از ایجاد کم‌خونی در نوزادان می‌گردد. همچنین این فرآیند موجب […]

به منظور کاهش ریسک ابتلای نوزاد به کم‌خونی، پزشکان می‌بایستی پیش از قطع بند ناف، به مدت چند دقیقه صبر نمایند. با ما همراه باشید.

ایجاد وقفه‌ی سه دقیقه‌ای پیش از بریدن بند ناف بر اساس مطالعات اخیر دانشمندان سبب افزایش سطح آهن و جلوگیری از ایجاد کم‌خونی در نوزادان می‌گردد. همچنین این فرآیند موجب کاهش فقر آهن در فرد می‌شود. پیش از قطع طناب نافی، خون موجود در جفت از طریق این بند وارد گردش خون کودک می‌گردد. لذا برش سریع آن موجب عدم جریان آن خواهد شد. مطالعات گذشته حاکی از آن بوده‌اند که قطع دیر‌تر بند ناف موجب جلوگیری از فقر آهن در نوزاد می‌گردد. با این وجود تأثیرات این فرآیند در ابتلای کودکان به یرقان فیزیولوژیک و افزایش ریسک عوارض خونی دیگر نامشخص است.

001af2174fa67b1f2ca0860c8d8e2c54

به منظور یافتن ریسک‌ها و فوایند قطع بند ناف، دانشمندان در بیمارستان Halland سوئد، به بررسی ۴۰۰ نوزاد تازه متولد شده پرداختند. برخی از نوزادان پس از سه دقیقه و گروه دیگر در کمتر از ۱۰ ثانیه پس از زایمان، تحت فرآیند قطع بند ناف قرار گرفتند.

در سن ۴ ماهگی، تمامی نوزادان تحت بررسی‌های ثانویه قرار گرفته و نتایح حاکی از بالاتر بودن سطح آهن در نوزادانی با قطع طولانی‌تر از ۳ دقیقه، به میزان ۴۵ درصد داشت. همچنین کم‌خونی در این نوزادان به میزان قابل توجهی کمتر از گروه دیگر بود.

بر اساس نتایج گزارش شده، تأخیر در روند قطع بند ناف، هیچ‌گونه عوارض جانبی‌ای برای مادر و کودک به دنبال ندارد. فقر آهن و کم‌خونی دو عارضه‌ی بسیار جدی سلامت در میان کودکان می‌باشد. علت این بیماری‌ها مرتبط با تکوین ضعیف سیستم‌عصبی می‌باشد. مبتلایان اصلی این بیماری‌ها کودکان‌اند؛ علت این موضوع نیاز مازاد بدن افراد در دوره رشد به موادی چون آهن می‌باشد.

تأخیر در قطع بند ناف، ممکن است سبب دریافت مواد مغذی توسط نوزاد تازه متولد به کمک تداخل خون مادری و نوزاد گردد؛ فرآیندی که در دوره حاملگی به طور طبیعی رخ نمی‌دهد. همچنین قرار گرفتن نوزاد، ۱۰ سانتی‌متر پایین‌تر از سطح رحم مادر به مدت سه دقیقه، موجب افزایش حجم خون به میزان ۳۲ درصد می‌گردد.

در پایان پژوهشگران این تحقیق اظهار داشتند:

برش تأخیری بند ناف، باید به عنوان استانداردی جامع برای تمامی زایمان‌های طبیعی (بدون مشکل) در نظر گرفته شود.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید