انتشار این مقاله


شناکردن در آب سرد ممکن است افسردگی را کاهش دهد

یک مطالعه موردی نشان می‌دهد که شناکردن در آب ممکن است به افراد دچار افسردگی کمک بکند تا داروهایشان را کنار گذاشته و زندگی شادتری داشته‌باشند.

برای اولین بار ثابت شده‌است که شناکردن در آب‌های آزاد می‌تواند در درمان افسردگی موثر واقع شود.

یک مطالعه موردی که در نشریه British Medical Journal Case Reports منتشر شده‌است، نشان می‌دهد که شناکردن در آب ممکن است به افراد دچار افسردگی کمک بکند تا داروهایشان را کنار گذاشته و زندگی شادتری داشته‌باشند.

این مطالعه، به راهنمایی دکتر کریس ون تولکن از دانشگاه لندن با همکاری دو دانشمند از دانشگاه Portsmouth، تاکید می‌گذارد بر مورد زنی دچار افسردگی و خشم که پس از اینکه شروع به شنا کردن در آب‌های آزاد کرد، بلافاصله شروع به بهبود نمود.


مقاله مرتبط: ۷ راه برای آن که بعد از افسردگی احساس شادمانی کنیم!


او به شناکردن ادامه داد و با گذشت هفته‌ها علائم افسردگی و خشم در او به حدی کاهش یافت که توانست درمان دارویی را به طور کامل کنار بگذارد.

دو سال پس از این اتفاق، او همچنان هیچ دارویی مصرف نمی‌کند و همچنان شنا می‌کند.

این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که اثر درمان با آب‌های آزاد را در بهبودی افسردگی آزمایش می‌کند. این مورد قسمتی از یک برنامه تلویزیونی بود که توسط دکتر ون تولکن اجرا می‌شد: “دکتری که داروها را رها کرد”

او همراه با دکتر مسی و پروفسور تیپتون، رهبر جهانی فیزیولوژی انسان و به‌خصوص چگونگی رفتار و عکس‌العمل نشان دادن بدن در برابر سرما، کار کرد. این دو فرد هر دو در ازمایشگاه محیط فوق‌العاده‌ی دپارتمان علوم ورزش دانشگاه کار می‌کنند.

در این مطالعه موردی سارا، زنی ۲۴ ساله دچار اختلال افسردگی شدید و خشم، که برای بیماری‌اش از زمان ۱۷ سالگی‌ دارو مصرف می‌کرد، مورد پی‌گیری قرار گرفت. وقتی سارا مادر شد تصمیم گرفت تا تلاش بکند تا راهی برای زندگی بدون علائم و دارو پیدا کند.

او همراه دکتر ون تولکن و دکتر مسی شروع به شنا کردن کرد، سپس هفته‌ای یکبار با دیگران شنا می‌کرد. او پس از هر شنا بلافاصله احساس بهبودی در حالت روحی‌اش می‌کرد، با گذشت هفته‌ها، علائم او کاهش یافت. او به تدریج مصرف دارو را کمتر کرد تا زمانی که به طور کلی مصرف دارو را کنار گذاشت.

در یک گزارش BBC از این مطالعه، دکتر ون تولکن بیان کرد که مدت‌هاست عقیده بر این است که ورزش در فضای باز و همراهی با شناگران دیگر می‌تواند علائم افسردگی و خشم را بهبود ببخشد، اما تیم دانشگاه Portsmouth اعتقاد داشتند که ممکن است غوطه‌ور شدن در اب سرد نیز اثرگذار باشد.


مقاله مرتبط: رژیم غذایی که باعث کاهش اضطراب و افسردگی می‌شود


گزارش این گونه ادامه یافت: غوطه‌ور شدن در آب سرد یک پاسخ استرسی را برمی‌انگیزد: گروهی از عکس‌العمل‌های هورمونی و فیزیولوژیکی که میلیون‌ها سال پیش برای مقابله با گروه گسترده‌ای از تهدیدهای بالقوه تکامل یافته‌اند.

حمله حیوانات، پریدن در آب سرد و نشستن در جلسه امتحانی همگی پاسخی مشابه را ایجاد می‌کنند. ضربان قلب، فشار خون و میزان تنفس افزایش می‌یابند و هورمون‌های استرسی آزاد می‌شوند. اما اگر شما تنها چند بار در آب ۱۵ درجه یا دمای پایین‌تر غوطه‌ور شوید، این پاسخ استرسی کاهش می‌یابد.

پروفسور تیپتون و دکتر مسی نشان داده‌اند که پاسخ به استرس ورزش در ارتفاع هم کاهش میابد. به این موضوع “سازگاری متقابل” گفته می‌شود، که یک شکل از استرس بدن را برای شکل دیگر سازگار می‌کند. شواهد در حال افزایشی برای ارتباط میان افسردگی و خشم با التهابی که در نتیجه پاسخ استرسی مزمن به مشکلات فیزیکی و روانی زندگی مدرن بوجود میاورد وجود دارد.

در جریان “سازگاری متقابل” شناکردن در آب سرد ممکن است بتواند این پاسخ استرسی مزمن همراه با التهاب و مشکلات سلامت روانی را که بسیاری از انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، کاهش دهد.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید