انتشار این مقاله


اسفنج کنترل حاملگی

اسفنج‌ها با پوشش دهانه رحم و جلوگیری از ورود اسپرم به رحم مانع از حاملگی می‌شوند. با قرار دادن اسفنج در عمق واژن قبل از مقاربت، راه اسپرم مسدود شده و نمی‌تواند وارد رحم شود.

اسفنج کنترل حاملگی چیست؟

اسفنج کنترل حاملگی (که همچنین به عنوان اسفنج روز شناخته می‌شود) یک شی فوم متخلخل است که قبل از مقاربت به واژن وارد می‌شود. این وسیله از فوم پلاستیکی ساخته شده و حاوی اسپرم کش می‌باشد. در این وسیله اسپرم کش وجود دارد تا بتواند در صورت تماس اسپرم‌ها با اسفنج، آن‌ها را از بین ببرد. اسفنج معمولا حدود ۲ اینچ قطر دارد و دارای حلقه نایلونی است که جهت خارج کردن راحت‌تر آن از واژن پس از مقاربت استفاده می‌شود.

با توجه به محل زندگی شما، معمولا هزینه‌ای تا حدود ۱۵ دلار برای یک بسته سه‌تایی اسفنج صرف می‌شود. این وسیله در اکثریت داروخانه‌ها وجود دارد و شما جهت تهیه آن به نسخه پزشک نیاز ندارید. همچنین می‌توانید آن را از سایت‌های فروش اینترنتی نیز تهیه کنید.


مقاله مرتبط: روش های جلوگیری از بارداری: عقیم سازی زنان (بستن لوله های رحمی)


اسفنج کنترل حاملگی چگونه از حاملگی جلوگیری می‌کند؟

اسفنج‌ها با پوشش دهانه رحم و جلوگیری از ورود اسپرم به رحم مانع از حاملگی می‌شوند. با قرار دادن اسفنج در عمق واژن قبل از مقاربت، راه اسپرم مسدود شده و نمی‌تواند وارد رحم شود. علاوه بر این، اسفنج اسپرم کش را در طول مقاربت آزاد می‌کند. این حالت باعث می‌شود اسپرم از حرکت باز ایستد.

چگونه از اسفنج کنترل حاملگی استفاده می‌شود؟

۱- قبل از دست زدن به اسفنج دستان خود را با آب و صابون بشویید.

۲- قبل از قرار دادن اسفنج، آن را با کمی آب خیس کنید.

۳- اسفنج را فشار دهید تا آب به داخل آن نفوذ کند. این کار اسپرم کش را فعال می‌کند.

۴- دو طرف اسفنج را همراه با حلقه نایلون در حالی که رو به سمت پایین قرار دارند؛ تا کنید.

۵- اسفنج را تا جایی که می‌توانید به عمق واژن خود وارد کنید.

۶-با کشیدن به آرامی انگشت خود در اطراف لبه دهانه رحم اطمینان حاصل کنید که اسفنج در مقابل گردن رحم در جای مناسب قرار گرفته است.

برای اطلاعات بیشتر شما می‌توانید دستورالعمل‌های موجود بر روی بسته آن را دنبال کنید.

مزایای این روش چیست؟

در بین همه گزینه‌های کنترل تولد، اسفنج یکی از ساده‌ترین روش‌های مورد استفاده است و همچنین باعث کمترین آسیب به تعادل هورمونی شما می‌شود. (همانند کاندوم مردانه و کاندوم زنانه)


مقاله مرتبط: کاندوم زنانه (فمیدوم)

استفاده مجدد از کاندوم؛ پزشکان هشدار می‌دهند که این کار خطرناک است


علاوه بر این، مزایای دیگر عبارتند از:

  • امن، راحت و آسان برای استفاده می‌باشد.
  • تاثیری بر روی هورمون‌ها ندارد.
  • نیاز به نسخه پزشک نیست.
  • برای استفاده مداوم خوب است. (می‌توان تا یک دوره ۲۴ ساعته مجددا استفاده کرد.)
  • هیچ استروژنی در آن وجود ندارد. (مناسب برای زنانی که شیرده هستند)
  • بدون خطرات عمده یا نگرانی‌های سلامتی ست.

معایب این روش چیست؟

اسفنج در برابر بیماری‌های انتقالی جنسی ایمنی ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل، اگر عفونت‌ها برای شما یک نگرانی به حساب می‌آید، شما می‌بایست اسفنج‌ها را همراه با یک فرم متناوب کنترل حاملگی مانند کاندوم استفاده کنید.

برای بعضی از زنان قرار دادن و خارج کردن صحیح اسفنج‌ می‌تواند سخت باشد. اگر شما نتوانستید آن را خارج کنید؛ و یا اگر در طول زمان قرار دادن آن به داخل واژن تکه تکه شد؛ شما باید بلافاصله به دنبال کمک پزشکی باشید. اگر اسفنج بیش از ۳۰ ساعت در داخل واژن قرار داشته باشد، خطر سندرم شوک توکسیک افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، اسفنج ممکن است شرایط رطوبت مقاربت را تغییر دهد. این حالت باعث می‌شود تجربه روابط جنسی بسیار خشک ( ایجاد اصطکاک ) و یا بسیار خیس ( کاملا کثیف ) را داشته باشید. بعضی از زنان نیز پس از استفاده از اسفنج از تحریک شدن واژن شکایت دارند.

همانند بیشتر روش های کنترل تولد، استفاده از اسفنج در طول زمان و همراه با تمرین آسان‌تر می‌شود.

اسفنج کنترل حاملگی چقدر موثر است؟

اثربخشی اسفنج کنترل حاملگی می‌تواند به طور قابل توجهی بر اساس اینکه آیا فرد قبلا زایمان را تجربه کرده است یا خیر تغییر کند.

  • در صورتی که همواره از اسفنج به درستی استفاده شود و قبلا زایمانی صورت نگرفته باشد؛ ۹ نفر از هر ۱۰۰ نفر زن ممکن است حامله شوند.
  • در صورتی که همواره از اسفنج به درستی استفاده نشود ولی همچنان قبلا زایمانی صورت نگرفته باشد؛ ۱۲ نفر از هر ۱۰۰ نفر زن ممکن است حامله شوند.
  • در صورتی که همواره از اسفنج به درستی استفاده شود و قبلا زایمانی تجربه کرده باشند؛ ۲۰ نفر از هر ۱۰۰ نفر زن ممکن است حامله شوند.
  • در صورتی که همواره از اسفنج به درستی استفاده نشود و قبلا زایمانی تجربه کرده باشند؛ ۲۴ نفر از هر ۱۰۰ نفر زن ممکن است حامله شوند.

این اعداد براساس استفاده از اسفنج به عنوان تنها روش پیشگیری از بارداری است. ( بدون همراهی هیچ یک از روش‌های کنترل تولد دیگر) به همین دلیل، در هنگام استفاده از کاندوم یا جلوگیری از انزال درون واژن اسفنج موثرتر واقع خواهد شد.

استفاده از اسفنج چقدر ایمن است؟

برای بسیاری از زنان، اسفنج فرم بسیار ایمن کنترل تولد است.

به هر حال، برای بعضی افراد، اسفنج می‌تواند عوارض و مشکلات پزشکی ایجاد کند. این روش نباید توسط افرادی که دارای آلرژی به داروهای سولفا، پلی اورتان یا اسپرم کش می‌باشند، استفاده شود. اسفنج همچنین می‌تواند یک خطر کوچک برای ایجاد سندرم شوک توکسیک باشد. این حالت احتمالا در زنانی رخ می‌دهد که نوعی از حالات خونریزی واژینال را دارند. بنابراین در زمان دوره ماهانه خود نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

علاوه بر موارد فوق، از اسفنج استفاده نکنید، اگر شما:

  • به تازگی زایمان کرده‌اید.
  • سقط جنین داشته‌اید.
  • سابقه سندروم شوک‌ توکسیک‌ دارید.
  • اسفنج را بیش از ۳۰ ساعت داشته‌اید.
  • هر گونه عفونت‌های مربوط به دستگاه تناسلی دارید.

نکاتی برای استفاده از اسفنج‌های کنترل حاملگی:

در زمان استفاده از اسفنج، شما ممکن است بخواهید روان کننده مایعی را در دسترس داشته باشید و از آن استفاده کنید. این امر مفید خواهد بود. مخصوصا اگر اسفنج باعث‌ می‌شود شما تجربه رابطه جنسی خشک و ناراحت کننده‌ای داشته باشید.

به منظور کاهش احتمال بارداری، استفاده از کاندوم یا روش انزال خارج از واژن در کنار اسفنج استراتژی خوبی خواهد بود.

اسفنج را می‌توانید در هر زمانی از داروخانه نزدیک محل زندگی خود بدون نیاز به نسخه پزشک ‌تهیه کنید.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید