انتشار این مقاله


مراقبت از دندان مصنوعی: چگونه می‌ توانم دندان مصنوعی را تمیز کنم؟

دندان مصنوعی چه فقط در قسمتی از دهان باشد چه کامل، نیاز به مراقبت مناسب برای تمیز نگه داشتن ، پاک کردن لکه‌ها و بهتر به نظر رسیدن دارد.

دندان مصنوعی چه فقط در قسمتی از دهان باشد چه کامل، نیاز به مراقبت مناسب برای تمیز نگه داشتن، پاک کردن لکه‌ها و بهتر به نظر رسیدن دارد. برای مراقبت از دندان مصنوعی:

  • دندان‌های مصنوعی را بعد از غذا دربیاورید و شستشو دهید. آب را بر روی دندان مصنوعی‌های خود بریزید تا بقایای مواد غذایی و سایر ذرات شل را حذف کنید. ممکن است بخواهید یک حوله را روی کانتر یا سینک بگذارید یا مقداری آب در سینک بریزید تا در صورت افتادن ، نشکنند.
  • دندان مصنوعی‌های خود را با دقت کنترل کنید. اطمینان حاصل کنید که در هنگام تمیز کردن باعث خم شدن یا آسیب رساندن به قسمت پلاستیکیشان نشوید.
  • دهان خود را پس از برداشتن دندان‌های مصنوعی خود پاک کنید. برای تمیز کردن زبان، گونه‌ها و سقف دهان خود (کام) از یک مسواک با برس نرم یا گاز و برای دندان‌های طبیعی از یک مسواک نرم استفاده کنید. در صورت استفاده، هر چیزه چسبنده مربوط به دندان مصنوعی را از لثه‌های خود حذف کنید.
  • دندان‌های مصنوعی خود را حداقل روزانه بشویید. هر روز دندان‌های مصنوعی خود را دربیاورید و تمیز کنید. برای پاک کردن مواد غذایی، پلاک و سایر رسوبات، آن‌ها را با یک مسواک برس نرم و پاک کننده غیرمخرب مسواک بکشید. اگر از چسب دندان مصنوعی استفاده می‌کنید، شیارهایی را که با لثه‌ها چفت می‌شوند، پاک کنید تا چسب باقی مانده را حذف کنید. از پاک‌کننده‌های دندان مصنوعی در دهان خود استفاده نکنید.
  • در طول شب دندان‌ها را داخل آب بیاندازید. اکثر دندان‌های مصنوعی برای حفظ شکل خود نیاز به مرطوب ماندن دارند. دندان‌های مصنوعی را در طول شب در آب یا محلول دندان مصنوعی قرار دهید. با دندانپزشک خود در مورد نگه داری شبانه دندان مصنوعی‌ها صحبت کنید. دستورالعمل‌های سازنده در مورد راه حل‌های تمیز کردن و مرطوب نگه داشتن را دنبال کنید.
  • قبل از قرار دادنشان در دهانتان، آن‌ها را آب بکشید و بشویی، به خصوص اگر از محلول دندان مصنوعي استفاده می‌كنيد. این محلول‌ها ممکن است شامل یک سری مواد شیمیایی مضر باشند که در صورت بلعیدن باعث استفراغ، درد و یا سوختگی شوند.
  • چکاب‌های مرتب دندانپزشکی را در برنامه خود قرار دهید. دندانپزشک می‌تواند در مورد استفاده مناسب دندان در جهت جلوگیری از لغزش و ناراحتی به شما کمک کند و همچنین برای اطمینان سلامت دهانتان را نیز چک کند.
  • اگر دندان‌ها برایتان شل هستند به دندانپزشک مراجعه کنید. دندان مصنوعی‌های شل می‌توانند باعث تحریک، زخم و عفونت شوند.

مقاله مرتبط: ایمپلنت‌ دندان؛ هرآن‌چه باید بدانید


شما معمولا باید از این موارد اجتناب کنید:

  • مواد تمیز کننده سوزش‌آور- اجتناب از برس‌های سفت و محکم، پاک کننده‌های قوی و خمیر دندان تند و زننده، زیرا بسیار سوزش آور و خورنده هستند و می‌توانند به دندان مصنوعی‌های شما آسیب برسانند.
  • خمیر دندان سفید کننده- خمیردندان‌هایی که به عنوان محصولات سفید کننده تبلیغ می‌شوند اغلب شامل پراکسیدها هستند که به مقدار جزئی باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند.
  • محصولات حاوی سفید کننده- از محصولات سفید کننده استفاده نکنید زیرا باعث تضعیف و تغییر رنگ دندان مصنوعی‌ها می‌شوند. دندان‌های مصنوعی را با متعلقات فلزی در محلول‌هایی که حاوی کلر هستند شناور نکنید زیرا می‌توانند فلز را سست و زنگ زده کنند.
  • آب گرم- از آب گرم یا جوش اجتناب کنید که می‌تواند باعث تغییر شکل دندان مصنوعی‌ها شود.
فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید