انتشار این مقاله


نور صفحه نمایش‌ تلفن‌های هوشمند؛ فاجعه‌ای برای بدن

قدرت زیادی در لامپ آبی موجود در صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند، تبلت و لپ تاپ ما ، که سازندگان قادر به اختراعش شده‌اند وجود دارد . چراغ در این صفحه نمایش‌ها به وضوح می‌درخشد بنابراین ما می توانیم آنها را حتی در یک روز آفتابی را ببینیم. در شب ، آن‌ها به اندازه‌ای روشن هستند […]

قدرت زیادی در لامپ آبی موجود در صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند، تبلت و لپ تاپ ما ، که سازندگان قادر به اختراعش شده‌اند وجود دارد .

چراغ در این صفحه نمایش‌ها به وضوح می‌درخشد بنابراین ما می توانیم آنها را حتی در یک روز آفتابی را ببینیم. در شب ، آن‌ها به اندازه‌ای روشن هستند که با یک پنجره کوچک که نور روز می تواند از طریق آن نمایان شود ، مقایسه شده‌اند. به همین دلیل است که توقف نگاه کردن به گوشی در شب جالب به نظر نمی‌رسد.

بدن ما به طور طبیعی چرخه‌ای را دنبال می‌کند که به ما کمک می‌کند در طول روز بیدار و هوشیار بمانیم و در شب به استراحت ضروری بپردازیم.

اما زمانی که ما هنگام آماده‌شدن برای خواب به این صفحه نمایش نگاه کنیم، مغز ما دچار اشتباه می‌شود. این نور اثری مشابه با افتاب صبح بر چشم می‌گذارد  که باعث می‌شود مغز از تولید ملاتونین جلوگیری‌ کند. (هرمون ملاتونین نشانه‌ی فرارسیدن زمان خواب است)

نور گوشی های هوشمند با اخلال در تولید ملاتونین ، می تواند چرخه خواب را مختل کند . این نور باعث می شود به خواب رفتن و خواب ماندن سخت‌تر شود و همچنین مشکلات جدی سلامتی را ایجاد می‌کند.

برای حل این مشکل ، برنامه‌نویسان برنامه هایی مانند f.lux را برای آیفون ، طراحی کرده‌اند، این برنامه‌ها شدت نور ساطع شده از صفحه نمایش را با حذف نور آبی روشن در زمان های خاصی از شبانه روز تنظیم می‌کنند.

بسیاری از کاربران می‌گویند این برنامه‌ها و رنگ نارنجی که ایجاد می‌کنند حساسیت کمتری در چشم ایجاد می کنند. این در حالی‌ست که برخی تحقیقات نشان می دهند نور کم ممکن است خواب را بهبود بخشد و مطالعه بیشتری نیز در این باره مورد نیاز است . با وجود این پیشرفت‌ها ، سایر استفاده‌های ما از این وسایل نیز منجر به خوابیدن نمی‌شوند .

زمانی که شما برای خوابیدن اماده می‌شوید، با دریافت یک ایمیل کاری ممکن است آسیبی که به خواب شما می‌رسد، حتی بیشتر از متوقف کردن تولید ملانین باشد .

اگر شما می توانید خود را وادار به انجام کار خواسته‌شده در ایمیل کنید، احتمالاً بهترین شانس شما دور کردن روشنایی صفحه نمایش از خود قبل از خواب است، حداقل با صفخه نمایش وارد تخت نشوید!

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *