انتشار این مقاله


واکسن جدید سرطان می‌تواند تومورهای HER2 مثبت را هدف قرار دهد

واکسن جدید سرطان می‌تواند برای درمان تعدادی از سرطان‌های HER2 مثبت از جمله سرطان سینه موثر واقع شود.

مطالعه جدید نشان می‌دهد واکسن جدید سرطان می‌تواند برای درمان تعدادی از سرطان‌های HER2 مثبت از جمله سرطان سینه HER2 مثبت، موثر واقع شود.

در سرطانی که از نظر فاکتور رشد اپیدرمی انسانی (HER2) مثبت است، سلول‌ها دارای مقادیر زیادی از پروتئین در سطح خود هستند.

HER2 به عنوان فاکتور رشد، در مقادیر طبیعی در تنظیم رشد سلول‌ها کمک می‌کند.

گفته می‌شود مقادیر بالای این پروتئین به تکثیر و گسترش سریع سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

وجود این پروتئین، سرطان سینه‌ی HER2 مثبت را نسبت به HER2 منفی، تهاجمی‌تر می‌کند.

سرطان سینه تنها سرطانی نیست که می‌تواند HER2 مثبت باشد؛ بلکه سرطان‌های مثانه، پانکراس، تخمدان و معده هم می‌توانند HER2 مثبت باشند.


حتما بخوانید: 


مطالعه جدید روش جدیدی را برای درمان این سرطان به اثبات رسانده است. دانشمندان به رهبری دکتر Jay A. Berzofsky که مسئول بخش واکسن در مرکز تحقیقات سرطان در  NCI بتسدا است، به واکسن جدیدی دست یافتند که می‌تواند از لحاظ بالینی برای افرادی که سرطان‌های HER2 دارند، موثر واقع شود.

دکتر Berzofsky و تیمش یافته‌های خود را در چهارمین کنفراس بین المللی ایمونوتراپی سرطان ( CRI-CIMT-EATI-AACR ) در شهر نیویورک ارائه دادند.

HER2 مثبت
واکسن جدید سرطان سینه در بررسی‌های اولیه موثر تشخیص داده شد.

واکسن برای بیش از نیمی از بیماران موثر است

محققان از سلول‌های ایمنی گرفته شده از خون ۱۷ بیمار مبتلا به سرطان استفاده کردند و آن‌ها را در آزمایشگاه تغییر دادند. واکسن نهایی شامل سلول‌های دندرتیک خود شخص بیمار بود که با کمک یک آدنو ویروس از لحاظ ژنتیکی تغییر یافته بود. این تغییر برای تولید مجدد قطعات پروتئینی HER2 انجام شد.

برای بررسی دانشمندان واکسن را در اول مطالعه و هفته‌های ۴، ۸، ۱۶، ۲۴ تزریق کردند.

شش نفر از شرکت کنندگان حداقل دوز واکسن (۵ میلیون سلول دندرتیک در یک تزریق) و یازده نفر از شرکت کنندگان ۱۰ یا ۲۰ میلیون سلول دندرتیک را دریافت کردند.

شرکت کنندگانی که کمترین دوز را دریافت کردند، واکسن برایشان سودی نداشت. از بین ۱۱ نفری که مقادیر بالاتری را دریافت کردند، شش نفر به این درمان پاسخ دادند.

به صورت اختصاصی، در مورد سرطان تخمدان پاسخ کامل‌تری به درمان دیده شد و مشاهده اثرات ۸۹ هفته طول کشید. این واکسن برای فرد دیگری که سرطان معده داشت، تقریبا موثر بود و اثرات بعد از ۱۶ هفته دیده شد.

از میان چهار نفر دیگری که از درمان سود بردند، دو نفر سرطان کولون، یک نفر سرطان پروستات و یک نفر سرطان تخمدان داشتند.

این واکسن هیچ عارضه جانبی را که به درمان نیاز داشته باشد، در پی نداشت.

دکتر Berzofsky می‌گوید:

به خاطر بی‌خطر بودن و براساس فواید بالینی، دوز این واکسن به ۴۰ میلیون سلول دندرتیک در هر تزریق افزایش پیدا کرد و در افرادی که از قبل با مورد هدف قرار دادن HER2 درمان شده بودند؛ مانند افرادی که سرطان سینه داشتند، به کار رفت.

او در مورد فواید استفاده از سلول‌های ایمنی برای مبارزه با سرطان توضیح می‌دهد که ایمونوتراپی سیستم ایمنی را برای از بین بردن سرطان به شکل خاصی تنظیم می‌کند. بعضی از این روش‌ها نسبت به روش‌های شیمی درمانی قدیمی دارای عوارض جانبی کمتری هستند. او در ادامه چنین بیان می‌کند:

ما به کمک این واکسن جدید پاسخ ایمنی را در برابر HER2 ایجاد می‌کنیم. HER2 در مقادیر بالایی در افرادی که انواع خاصی از سرطان‌ها؛ مانند سینه، تخمدان، ریه، کولورکتال و معده‌ای روده‌ای دارند یافت می‌شود و باعث پیشرفت این سرطان‌ها می‌شود.

مطالعات ما حاکی از این است که ما به واکسنی موثر بر سرطان‌های HER2 دست یافته ایم. امیدواریم روزی این واکسن به یک گزینه‌ی درمانی برای افرادی که این شکل از سرطان‌ها را دارند، بدل شود.


حتما بخوانید: پیشرفت ایمونوتراپی سرطان: کشف جدید در مورد سلول های T


محققان محدودیت‌هایی از جمله کوچک بودن حجم نمونه‌ها و کم بودن گروه‌های دارو‌نما را به این روش نسبت می‌دهند.

دکتر Berzofsky معتقد است ترکیب این روش با درمان مهار کننده‌های نقاط کنترل سلولی، می‌تواند به افزایش نسبت افرادی که از واکسن سود می‌برند، منجر شود.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید