انتشار این مقاله


۵ اچ تی پی (هیدروکسی تریپتوفان) برای اضطراب

۵ هیدروکسی تریپتوفان ( ۵-HTP) به عنوان یک مکمل موجب کاهش اضطراب شود.

مغز برای ساخت سروتونین به ال-تریپتوفان و ۵-هیدروکسی‌تریپتوفان (۵-HTP) نیاز دارد.

ال-ترپیتوفان و ۵-HTP به طور گسترده به عنوان درمان‌های جایگزین اضطراب عمومی استفاده می‌شوند. هر دوی این آمینواسیدهای برای ساخت سروتونین در مغز ضروری هستند. سروتونین نوروترنسمیتری است که در تنظیم خلق‌وخو و اضطراب نقشی اساسی ایفا می‌کند. شواهد تحقیقات بزرگی که به دلیل دوز تاثیرگذار کمتر و افزایش دسترسی CNS در استفاده ۵-HTP برای اضطراب پشتیبانی می‌کند عموما باعث ترجیح ۵-HTP بر ال-تریپتوفان شده است.


مقاله مرتبط: ۵ نوع افسردگی و اضطراب


۵-HTP باعث کاهش شدت اضطراب عمومی می‌شود.

نسبت به ال-تریپتوفان تحقیقات بیشتری بر روی ۵-HTP صورت گرفته است. در یک مطالعه دو سو کور گزارش شد که ۵۸ درصد بیماران با اضطراب عمومی (در مجموع ۷۹ مورد) که به صورت رندوم روزانه ۳ گرم ال-تریپتوفان دریافت می‌کردند در مقایسه با کسانی که دارونما دریافت کرده بودند، کاهش قابل توجه بزرگ‌تری در میزان پایه اضطرابشان داشته‌اند. هم مطالعه حیوانی و هم آزمایشات بالینی بر روی انسان نشان می‌دهند که ۵-HTP اثراتی بر ضد اضطراب دارد. شواهدی مبنی بر امکان نقش مهاری ۵-HTP  در حملات پنیک القا شده توسط کربن دی‌اکسید وجود دارد.

استفاده از ۵-HTP در روان‌ پزشکی منسجم

در زمینه روان پزشکی منسجم که به سرعت در حال رشد است تجویز توامان دارو و مکمل‌های طبیعی صورت می‌گیرد تا نسبت به زمانی که داروها به تنهایی مصرف می‌شوند، پاسخ درمانی بهبود و عوارض جانبی کاهش پیدا کند. ۵-HTP نمونه‌ای از مکمل‌های طبیعی است که ممکن است به صورت بی خطر با تجویز داروهای ضد اضطرابی و با ریسک کم اثرات منفی ترکیب شود. در یک مطالعه بیمارانی که به صورت رندوم ترکیب ۵-HTP با کاربیدوبا (داروی مهارکننده آنزیمی که باعث شکستن ۵-HTP  در خون محیطی می‌شود و افزایش ۵-HTP ورودی به مغز را به دنبال دارد) دریافت کرده بودند در مقایسه با کسانی که داروی ضد اضطراب دریافت کرده بودند کاهش اضطراب گزارش کردند. در مقابل افرادی که دارونما دریافت کرده بودند بهبود نیافتند.


مقاله مرتبط: اساس نورولوژیکی اضطراب


شروع ۵-HTP با دوز کم باعث کاهش اثرات جانبی می‌شود

بعضی از افرادی که ۵-HTP مصرف می‌کنند خستگی و خواب آلودگی در طول روز را گزارش می‌کنند. گزارشات کمی مبنی بر ایجاد سندرم سروتونین خفیف وجود دارد. این سندرم که به دلیل سروتونین افزایش یافته در مغز ایجاد می‌شود با بی‌خوابی، تحریک و عصبی شدن در ارتباط است. خطر سندرم سروتونین زمانی که مصرف ۵-HTP با دوز پایین مثل ۲۵ میلی‌گرم در روز شروع شود و به تدریج در طی چندین هفته افزایش یابد به حداقل می‌رسد و باعث تحمل عالی و ایجاد اثرات ضد اضطرابی سودمند می‌شود.

دکتر جمیز لیک عنوان می‌کند:

در تجربه بیش از ۲۰ ساله‌ی من به عنوان روان‌پزشک منجسم دریافته‌ام که ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم ۵-HTP سه بار در روز بی خطر است و روشی موثر برای اضطراب عمومی مزمن است که بدون تسکین بیش از حد روزانه به خوبی تحمل می‌شود. ممکن است ۵-HTP به تنهایی یا در ترکیب با داروهای ضد اضطراب مصرف شود.

مصرف ۵-HTP قبل از خواب موجب بهبود خواب و بهبود اضطراب در طول روز می‌شود

عموما افزایش دوز قبل از خواب از ۵۰ میلی‌گرم به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم طی یک مدت ۲ تا ۳ هفته‌ای اغلب کیفیت خواب را در بیمارانی با اضطراب مزمن که از بی‌خوابی شکایت می‌کنند بهبود می‌بخشد و در همین حین شدت اضطراب فرد در طی روز را نیز کاهش می‌دهد.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید