انتشار این مقاله


چگونه گریه را متوقف کنیم؟ ۹راهکار برای کنترل سریع گریه

گریه‌ی غیر قابل کنترل، می تواند ناراحت کننده، آزار دهنده، شرم آور و خسته کننده باشد. فهمیدن اینکه چه چیزی باعث آن می‌شود و یادگیری نحوه کنترل آن تسکین بزرگی است. گاهی اوقات افراد میل زیادی به گریه دارند ولی نمی‌خواهند گریه کنند. اگرچه مهم است که توجه داشته باشیم که گریه کردن هیچ اشکالی […]

گریه‌ی غیر قابل کنترل، می تواند ناراحت کننده، آزار دهنده، شرم آور و خسته کننده باشد. فهمیدن اینکه چه چیزی باعث آن می‌شود و یادگیری نحوه کنترل آن تسکین بزرگی است. گاهی اوقات افراد میل زیادی به گریه دارند ولی نمی‌خواهند گریه کنند. اگرچه مهم است که توجه داشته باشیم که گریه کردن هیچ اشکالی ندارد، راه هایی برای کنترل و جلوگیری از آن وجود دارد.
مهم است که به یاد داشته باشید که گریه می‌تواند نشانه ای از یک مشکل عمیق تر باشد و اگر کسی مشکوک به چنین مشکلی باشد، باید به دکتر خود مراجعه کند.

حقایقی درباره گریه:

عده ای از مردم تقریبا هیچوقت گریه نمی کنند، حتی در موقعیت های بسیار غم انگیز، در حالی که حتی چیزهای کوچک می‌تواند عده ای دیگر را به گریه بندازد. هیچ درمان به خصوصی برای گریه وجود ندارد. گریه یک پاسخ طبیعی به طیف وسیعی از محرک های احساسی است. درمان می‌تواند کمک کند، به خصوص اگر فرد اختلال خلقی داشته باشد. سایر تکنیک‌ها و ترفندها نیز می تواند به کنترل آن کمک کند.

انواع گریه

اشک‌های پایه ۹۸ درصد از آب تشکیل شده است و اشک‌های هیجانی حاوی پروتئین‌ها و هورمون‌ها هستند.
انسان می‌تواند سه نوع اشک تولید کند، که هر کدام از آن‌ها هدف متفاوتی دارد.

اشک‌های پایه
اشک‌های پایه برای این است که چشم‌ها خشک نشوند و همیشه در چشم هستند. انسان ها هر روز حدود ۵ تا ۱۰ اونس اشک بازال تولید می کنند.

اشک های رفلکسی
اشکهای رفلکسی برای محافظت از چشم تولید می شوند. اگر دود یا گرد و غبار وارد چشم شود یا چشم تحریک شود، اعصاب قرنیه پیامی به مغز ارسال می‌کنند و اشک‌های رفلکسی رخ می‌دهند.

اشک‌های احساسی
هنگام احساس عاطفی فرد، مغز (قسمت جلویی مغز) این احساس را ثبت می‌کند و هورمونی را تحریک می‌کند که باعث می‌شود اشک‌های هیجانی شکل بگیرد.

اشک از چه ساخته شده است؟

اشک از پروتئین، آب، مخاط و روغن تشکیل شده‌ است. با این حال، محتوای آن‌ها بسته به نوع اشک آن‌ها متفاوت است. مثلا، اشک پایه ۹۸ درصد از آب است، در حالی که اشک احساسی شامل چندین ماده شیمیایی، پروتئین و هورمون است.

چه مقدار گریه بیش از حد است؟

هیچ قانونی در مورد گریه بیش از حد وجود ندارد، اما اگر زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار دهد، باید به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه شود.
هیچ قاعده ای در مورد اینکه چه میزان گریه بیش از حد است وجود ندارد و اینکه آیا این مشکل بستگی به احساس شخصی افراد دارد و یا اینکه آیا بر فعالیت‌های روزانه، روابط و دیگر جنبه‌های زندگی روزمره تاثیر می‌گذارد.

گریه عادی است، همانطور که دلایل بسیاری برای آن وجود دارد. برخی از دلایل معمول عبارتند از:
نا امیدی
ترس
دریافت خبر بد
از دست دادن کسی
یکدلی
خاطرات تلخ
خشم
شوکه شدن
احساس از پا درآمدن
به هم خوردن روابط
شادی

نکاتی برای کنترل گریه

رویکردهای روانی
۱. دور شدن: دور شدن از یک موقعیت، می‌تواند راهی مفید برای جلوگیری از برانگیختن و زیر گریه زدن باشد. بیش از حد عصبانی، ناراحت، و یا نا امید شدن ممکن است فرد را به گریه بیندازد بنابراین دور شدن و بازگشتن هنگام آرامش می‌تواند کمک کند فرد بتواند کنترل خود را بازیابد.

۲. از کلمات استفاده کنید: عدم ارتباط مناسب می‌تواند منجر به خشم و سرخوردگی شود که می تواند موجب گریه شود. یادگیری نحوه بیان احساسات واضح، حفظ آرامش و استفاده از کلمات می تواند به حفظ اشک در خلیج کمک کند.

۳. داشتن و استفاده از دستورالعمل هایی برای حواس پرتی
چیزی برای نوشتن، یک توپ استرس یا چیزی که به آن نگاه شود، می‌تواند در موقعیت های تحریک کننده گریه، استفاده شود. حواس پرتی یکی دیگر از روش های محبوب است. تمرکز بر روی یک فعالیت یا کار، گوش دادن به موسیقی یا شروع یک گفتگو نیز می تواند مفید باشد.

۴. به جای آن به چیزی مثبت یا خنده دار فکر کنید.
سعی کنید افکار منفی را با مثبت جایگزین کنید یا به جای آن به چیزی خنده‌دار یا احمقانه فکر کنید. دیدن جنبه ی آرام تر یا خنده دار تر  یک وضعیت استرس زا می تواند همه چیز را ساده تر کند و به راحتی از گریه جلوگیری کند.

رویکردهای فیزیکی

۵. تمرکز بر تنفس: یک نفس عمیق و تمرکز بر تنفس آرام می تواند به بازیابی کنترل کمک کند.

۶. پلک زدن و حرکت دادن چشم ها: حرکت چشم ها به اطراف و به عقب زدن اشک‌ها با پلک زدن مانع از خروج آنها می‌شود.

۷. شل کردن عضلات صورت: هنگامی که فردی گریه می‌کند چهره اش سفت می‌شود . تمرکز بر عضلات صورت و آرامش آنها می تواند به جلوگیری از گریه کمک کند.

۸. خلاص شدن از شر بغض: گریه عاطفی بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد. یکی از راه های واکنش آن باز کردن و بالا بردن عضله ای در پشت گلو است ( glottis نامیده می شود). اینطور حس می‌شود که انگار یک توده در گلو شکل می‌گیرد. خوردن آب، بلعیدن، و خاراندن می تواند باعث از بین رفتن بغض شود.

۹. انجام برخی از تمرینات ورزشی: ورزش اندورفین ها را آزاد می‌کند که احساس خوبی ایجاد می‌کند و باعث حواس‌پرتی از عامل ناراحتی نیز می شود.

چگونه از محرک ها دوری کنیم؟

صحبت کردن با فردی دیگر می‌تواند یک استراتژی توصیه شده برای دوری از محرک  باشد.
اجتناب از محرک ها نیازمند دانستن و شناخت عواملی است که باعث می شود فرد گریه کند. این باعث می شود که بتوانند احساسات خود را بهتر مدیریت کنند، چرا که می‌توانند قبل از رسیدن به نقطه گریه، الگوهای فکری مشابه را شناسایی و از آن‌ها پیشگیری کنند.

برخی از استراتژی‌ها عبارتند از:

تشخیص احساسات: گاهی اوقات گریه می‌تواند یک رفلکس باشد، زیرا افراد برای فهمیدن احساسات خود تلاش می کنند. تلاش برای درک علت ناراحتی و دستیابی به راه حل های عملی مفید تر از پوشاندن مشکل با گریه است.

اصلاح رفتار: اصلاح رفتاری این است که از فرد خواسته شود تا روی افکار و اعمال خود تمرکز کند و عوامل محرک گریه را تشخیص دهد. انجام این کار آنها را قادر می سازد تا مکانیزم های مقابله ای را برای کمک به خود ارائه دهند. هرچه فرد بیشتر آن‌ها را تکرار کند، کنترل بیشتری روی احساسات خود خواهد داشت.
صحبت کردن با کسی

صحبت کردن با فردی دیگر: چه یک دوست قابل اعتماد باشد، یا یک عضو خانواده یا یک حرفه ای آموزش دیده مانند یک درمانگر، می تواند به فرد کمک کند که مشکلات را حل کند، از استرس رهایی یابد و احساس آزادی کند.

نوشتن
بعضی افراد درست کردن یک ژورنال یا نوشتن احساسات خود را یک روش مفید برای کشف احساسات خود، پیدا کردن الگوها و دیدن اینکه آیا علت ریشه ای برای مشکلات آنها وجود دارد؛ می‌دانند.

گریه و سلامت روان

گرچه گریه یک بخش عادی از زندگی است، اگر بیش از حد باشد می تواند نشانه ای از اختلالات خلقی یا شخصیتی باشد که معمولا برای کمک به کمک های حرفه ای نیاز دارند. برخی اختلالات خلقی رایج عبارتند از:
افسردگی
‌اختلال اضطراب
(Pseudobulbar affect (PBA : احساس شدید خشم یا خنده یا گریه ناگهان و غیر قابل توضیح

در حالی که گریه کردن کاملا طبیعی و قابل قبول است، اگر شخصی مظنون باشد که بیش از حد طبیعی گریه کند، یا زندگی روزمره او را تحت تاثیر قرار دهد، باید از یک متخصص پزشکی کمک و مشاوره بگیرد.
اگر آنها در معرض آسیب رساندن به خود یا دیگران باشند باید از طریق تماس با ۹۱۱، مرکز پیشگیری از خودکشی ۱ – ۸۰۰-۲۷۳ – ۸۲۵۵، درخواست کمک فوری کنند، یا از یک بزرگسال قابل اعتماد کمک بگیرند.
گاهی اوقات گریه می تواند مفید باشد و باعث شود شخص احساس خوبی داشته باشد، به این ترتیب افراد نباید سعی کنند اشک هایشان را پنهان کنند، احساسات را دفن کنند یا در تنهایی رنج ببرند.

زهرا رئیسی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code