انتشار این مقاله


ماهیت اشک عاطفی چیست؟

اشک ریزی احساس پدیده ای منحصر به انسان است. یافته ها نشان می دهد اشک در موش ها حاوی سیگنال های شیمیایی می باشند. این نتایج، احتمال مطرح بودن قابلیت پیام رسانی برای اشک انسان را نیز افزایش می دهد. دکتر شانی گلستین و تیم او طی آزمایشاتی به بررسی اشک جاری شده در خانم […]

اشک ریزی احساس پدیده ای منحصر به انسان است. یافته ها نشان می دهد اشک در موش ها حاوی سیگنال های شیمیایی می باشند. این نتایج، احتمال مطرح بودن قابلیت پیام رسانی برای اشک انسان را نیز افزایش می دهد.

دکتر شانی گلستین و تیم او طی آزمایشاتی به بررسی اشک جاری شده در خانم در حین موقعیت احساسی پرداختند. اشک داوطلبان در این آزمایش در طی مشاهده فیلمی احساس توسط ویالی جمع آوری می شد. دکتر گلستین معتقد است می توان به کمک اشک های جمع اوری شده علتی برای جاری شدن اشک در شرایط احساسی بیان کرد. وی معتقد است این اشک ها سیگنال های شیمیایی بدن هستند که در مواقع خاص ایجاد میشوند.

نتایج پژوهش ها نشان می دهد خانم ها در حدود ۵.۳ بار و مردان در حدود ۱.۴ بار در ماه گریه می کنند. همچنین دانشمدان معتقدند، اشک ریزی عاطفی ارتباط بسیار تنگاتنگی با سیستم درون ریز بدن دارد.

huogpbsvdtz9nw2jepds

برمبنای پژوهش های صورت گرفته اشکی که در طی  گریه ی عاطفی جاری می شود دارای ترکیبات  شیمیایی خاصی بوده و با انواع دیگر اشک ها که به دلایل دیگر از چشم افراد جاری می شوند تفاوت دارد. سیستم لیمبیک در مغز نقش مهمی در ایجاد اشک های عاطفی دارد. به طور کلی اشک عاطفی حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد پروتئینی و هورمون های پرولاکتین (هورمون موثر در تولید شیر)، انکفالین (هورمون کاهش دهنده ی درد طبیعی)، آدرنوکورتیکوتروپین (هورمون موثر در استرس) و عناصر پتاسیم  و منگنز و در حدود ۹۸٪ آب است.

محققین علت ایجاد حس آرامش در افراد بعد از گریه کردن را وجود این هورمون ها می دادند.

بر مبنای تحقیقات انجام گرفته انسانها تنها موجوداتی هستند که در مواجه با مسائل احساسی اشک می ریزد. در شامپانزه ها نیز اشک ریختن به علت دوری از اعضای خانواده یا مرگ آن ها دیده شده است.

در راستای تحقیقات انجام شده، رایحه ی اشک زنان میتواند میل جنسی مردان را کاهش دهد چرا که  استشمام این رایحه سبب کاهش سطح تستسترون در مردان می شود و در نتیجه فعالیت بخشی از مغز که در ایجاد میل جنسی نقش دارد کاهش می یابد.

منبع: Science

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید