انتشار این مقاله


فواید گریه‌کردن

گریه کردن به وسیله‌ی ۹ راه می‌تواند سلامتی جسمانی و روانی شما را بهبود ببخشد.

گریه کردن یک عمل مشترک در بین انسانهاست که ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلف صورت بگیرد.ولی چرا انسان‌ها گریه می‌کنند؟محققان به این نتیجه رسیده‌اند که گریه کردن می‌تواند برای بدن و همچنین ذهن مفید باشد و این مفید بودن از همان بدو تولد نوزاد با گریه‌ی اول شروع می‌شود.

در ادامه به فواید گریه کردن می‌پردازیم.

۱.سم زدایی از بدن:

سه نوع اشک وجود دارد:

  • اشک رفلکسی
  • اشک دائمی
  • اشک احساسی

اشک رفلکسی موادی مانند گردوغبار و دود را از چشم‌ها پاک می‌کند.اشک مداوم یا دائمی حرکت چشم‌ها را روان کرده و آن‌ها را در برابر عفونت مقاوم می‌سازد.اشک احساسی می‌تواند فواید بسیاری برای بدن داشته باشد.اشک دائمی حاوی ۹۸٪ آب است،اشک احساسی دارای هورمون‌های استرس و سم‌های دیگر است.بنابراین گریه کردن می‌تواند به دفع سموم از بدن کمک کند.

چرا ما گریه می‌کنیم؟

۲.کمک به ایجاد حس آرامش:

گریه کردن یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد آرامش است. محققان کشف کرده اند که گریه کردن باعث تحریک سیستم پاراسمپاتیک شده که این تحریک موجب ایجاد آرامش و بهتر شدن سیستم گواشی می‌شود.البته باید گفته شود که این اثرات بلافاصله اتفاق نمی‌افتند بلکه شما بعد از چند دقیقه اشک ریختن احساس آرامش خواهید کرد.

۳.کاهش حس درد:

گریه کردن به مدت طولانی باعث آزاد شدن اکسی‌توسین و اندورفین‌ها می‌شود. این هورمون‌ها باعث کاهش حس درد جسمانی و روحی می‌شوند.زمانی که اندورفین آزاد می‌شود بذن شما به سمت بی‌حسی می‌رود و ترشح اکسی‌توسین نیز در ایجاد حس خوب در بدن نقش دارد.

۴.افزایش روحیه و شادابی:

گریه کردن علاوه بر داشتن نقش در کاهش حس درد می‌تواند برای افزایش روحیه‌ی شما نیز مفید باشد. گریه کردن، مخصوصا هق هق کردن در هنگام گریه باعث افزایش تعداد تنفس شما شده و هربار هوای سرد به داخل سیستم تنفسی شما وارد می‌شود که این خود باعث می‌شود که دمای بدن و همینطور مغز کاهش یابد.مغز خنک شده عملکرد بهتری نسبت به مغز گرم شده خواهد داشتو بنابراین شما بعد از دوره‌ی هق هق، متوجه افزایش آرامش و روحیه‌ی خود خواهید شد.

۵.جلب کمک اطرافیان:

زمانی که ناراحت شدن شما منجر به گریه می‌شود، اطرافیانتان متوجه می‌شوند که شما نیاز به کمک دارید که این مورد به “فایده‌ی شخصی” معروف است.از همان دوران کودکی گریه کردن به عنوان یک رفتار اتصالی به دیگران تعریف شده است.شما با گریه کردن به اطرافیانتان نشان می‌دهید که در شرایط سخت نیاز به مراقبت و توجه آن‌ها دارید که این خود باعث افزایش ارتباط اجتماعی شما با دیگران می‌شود.

۶.رهایی از اندوه:

غم و اندوه یا حس‌هایی مانند عصبانیت و مقصر دانستن خود،مواردی هستند که می‌توان با گریه کردن از آن‌ها رهایی یافت. گریه کردن حتی می‌تواند به فرد کمک کند تا درد از دست دادن کسی را کمتر احساس کند.افراد به وسیله‌ی راه‌های متفاوتی با غم و اندوه خود کنار می‌آیند اگر احساس می‌کنید که گریه کردن در زندگی‌تان مداخله ایجاد می‌کند بهتر است به دکتر مراجعه کنید.

۷.بازیابی تعادل بین احساسات:

علت گریه کردن فقط به خاطر مسئله‌ی ناراحت کننده نیست بلکه افراد مکن است هنگام شادی، ترس و یا استرس نیز گریه کنند.تحقیقات انجام شده در دانشگاه یل(YALE) آمریکا نشان داده است که وقتی شما در حالت ترس یا استرس گریه می‌کنید، این عمل به کنترل احساسات شما کمک کرده و باعث می‌شود که احساسات شما به حالت طبیعی خود بازگردد.

۸.کمک به تنفس نوزاد:

اولین گریه‌ی نوزاد بعد از تولد از اهمیت زیادی برخوردار است.جنین هنگامی که در شکم مادر است، از طریق جفت تنفس می‌کند اما هنگامی که از شکم مادر خارج شد،نوزاد مجبور استکه به صورت مستقل در محیط جدید نفس بکشد.گریه کردن باعث می‌شود که کودک به محیط بیرون از رحم مادر عادت کرده و همچنین منجر به خروج مایع باقی مانده از ریه‌ها، بینی و دهان نوزاد می‌شود.

۹.کمک به خوابیدن نوزاد:

گریه کردن کنترل شده‌ی نوزاد قبل از خواب منجر به طولانی شدن مدت زمان خواب و درنتیجه کاهش مدت زمان بیدار شدن او در طول شب می‌شود.گریه کردن به نظر نمی‌رسد که در افزایش استرس یا ایجاد اثر منفی روی روابط پدر و مادر با فرزندشان نقشی داشته باشد.

گریه کردن در اثر عوامل خوشحال یا ناراحت کننده یه رفتار طبیعی و مفید برای انسان است بنابراین هنگامی که نیاز به گریه کردن داریدنباید از آن خجالت بکشید یا آن را پنهان کنید.گریه‌ی بیش از حد و مداخله‌گر در کار‌های روزانه می‌تواند از علائم افسردگی باشد بنابراین بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید.

علائم افسردگی:

  • احساس ناراحتی و نا امیدی
  • تغییر میزان اشتها و ایجاد لاغری یا چاقی
  • کمبود انرژی
  • بی‌خوابی یا خوابیدن بیش از حد
  • درد‌های غیر قابل توصیف
  • فکر کردن به مرگ یا خودکشی

چه میزان از گریه کردن خوب است؟

تحقیقات در دانشگاه تیل‌بورگ (TILBURG )نشان داد که زنان آمریکایی به صورت متوسط ۳.۵ بار در ماه و مردان آمریکایی ۱.۹ بار در ماه گریه می‌کنند. این اعداد نسبت به محل و منطقه‌ی زندگی تغییر می‌کنند که در کل این اعداد در آمریکا بیشتر از سایر مناطق است مثلا زنان چینی به طور متوسط ۱.۴ بار در ماه گریه می‌کنند.

گریه کردن برای سلامت جسمانی و روانی شما بسیار مفید است بنابراین اگر احساس کردید که نیاز به گریه کردن دارید،حتما این کار را انجام دهید.گریه کردن یک امر طبیعی و بهترین راه برای نشان دادن و توصیف کردن احساسات شما است.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید