انتشار این مقاله


جلوگیری از حملات پانیک با مصرف فرم استنشاقی یک داروی فشارخون

آمیلوراید، دارویی است که در فشارخون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو طی یک مطالعه‌ی بالینی با موفقیت، علائم اضطراب و ترس را رفع کرد.

آمیلوراید (Amiloride)، دارویی است که در فشارخون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو طی یک مطالعه‌ی بالینی با موفقیت، علائم اضطراب و ترس را رفع کرد. این یافته‌ها دلیل اضطراب و اختلال پانیکی صورت گرفته را در تغییرات اپی ژنتیکی عنوان می‌کند.


مقاله‌ی مرتبط: حملات پانیک و اختلال پانیک


نزدیک ۴۰ میلیون نفر در ایالات متحده دچار اختلالات اضطرابی هستند. حدود ۶ میلیون نفر از آن‌ها دچار اختلال پانیک هستند که یک وضعیت ناگهانی از حملات ترس و نگرانی می‌باشد.

درمان اختلالات اضطرابی ممکن است شامل روان درمانی و داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی باشد. با این حال، چندین گزینه مطمئن و موثر وجود دارد که سریعا به این حملات پانیک تسکین می‌بخشد.

در اختلالات پانیک طیف وسیعی از عوامل خطرساز دخیل هستند؛ از عوامل ارثی گرفته تا تجربیات دوران کودکی. حوادث ناگوار در دوران کودکی، مانند مرگ در خانواده و یا جدایی والدین از یکدیگر، می‌تواند نه تنها یک اثر روانشناختی عمیق، بلکه همچنین مولکولی و ژنتیکی باشد.

محققان مرکز اعتياد و سلامت روان (CAMH) در تورنتو کانادا، با استفاده از دانش موجود در مورد تأثير ژنتيکی نارضايتي کودکان و خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی در دوران بزرگسالی، بررسی کردند که آيا دارويی وجود دارد که بتواند سریعا علايم این حملات پانیک و ترس و اضطراب ناشی از آن را تسکين دهد یا خیر.

دکتر Marco Battaglia، مدیر کل روان‌پزشکی کودکان و نوجوانان در موسسه‌ی تحقیقات سلامت روان خانواده در CAMH، محقق اصلی این مطالعه‌ی جدید می‌باشد.

آسیب‌های دوران کودکی، اپی ژنتیک و اضطراب

همانطور که دکتر Battaglia و همکارانش در مقاله‌ی خود توضیح می‌دهند، انجام آزامیش‌هایی در موش نشان داد که جداسازی مکرر نوزادان از مادرانشان، باعث بروز تغییرات اپی ژنتیکی در آن‌ها می‌شود. اپی ژنتیک اشاره به تغییراتی در DNA دارد که در آن، توالی DNA تغییر نمی‌یابد اما برخی از ژن‌ها روشن یا خاموش می‌شوند.


مقاله‌ی مرتبط: تغییرات اپی‌ژنتیک، رشد نواحی مختلف مغز انسان را هدایت می‌کنند


مخصوصا در این مطالعه‌ی جدید، دانشمندان با اشاره به نتایج تحقیقات قبلی در موش‌ها بیان کردند که:

آسیب‌های دوران کودکی باعث تغییر در ژن کانال‌های حساس به اسید، درد و حساسیت به دی اکسید کربن موجود در هوا می‌شود.

همانطور که محققان توضیح می‌دهند، این تغییرات فیزیولوژیکی (مانند افزایش حساسیت به دی اکسید کربن) ممکن است منجر به بروز نشانه‌های جسمی مانند سختی در تنفس و هایپرونتیلاسیون (تنفس زیاد و سریع) شود که نشانگر حملات پانیک است.

براساس این دانسته‌ها، تیم فرض کرد که اگر دارویی موجود باشد که قادر باشد کانال‌های یونیِ سنجش اسید را مهار کند، می‌تواند حساسیت به درد و حساسیت به دی اکسید کربن را کاهش دهد.

بنابراین، دکتر Battaglia و تیم او اثرات بازدارندگی داروی آمیلوراید (دارویی که در پرفشاری خون مورد استفاده قرار می‌گیرد) را بر مهار حساسیت کانال‌های سنجش اسید مورد بررسی قرار دادند.

آمیلوراید استنشاقی می تواند اختلال پانیک را درمان کند

برای بررسی تاثیر دارو روی سد خونی مغزی، محققان این دارو به صورت استنشاقی به موش‌ها دادند. انجام این کار باعث می‌شود که دارو سریعتر به مغز جانور جونده راه یابد. در فرم استنشاقی، یک دوز آمیلوراید علائم تنفسی اضطراب و حساسیت درد را در جوندگان بهبود می‌بخشد.

دکتر Marco Battaglia می‌گوید:

ممکن است ثابت شود که آمیلورید استنشاقی برای اختلال پانیک مفید است. اختلال پانیک که به طور معمول در زمانی که فرد احساس افزایش نگرانی را در خود دارد، با تنگی نفس و ترس توصیف می‌شود.

با این حال این نتایج به اضطراب و حساسیت بیش از حد نسبت به درد در انسان‌ها مربوط می‌شود. محققان نتیجه می‌گیرند:

یافته‌های ما مبنایی را برای مطالعه‌ی آمیلوراید استنشاقی در برخی از اختلالات اضطراب و یا سندرم‌های درد فراهم می‌کند.

نتایجی از این قبیل مطالعات امیدوارانه موجب شده است تا محققان یافته‌های خود را در یک محیط بالینی تکرار کنند. در مراحل بعدی، دکتر Battaglia و تیمش در حال برنامه ریزی برای بررسی اثر بخشی این دارو در رفع علائم اضطراب در انسان هستند.


مقاله‌ی مرتبط: آیا اضطراب و استرس متفاوتند؟


 

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید