انتشار این مقاله


با یک راهکار ساده می‌توان سرعت یادگیری را دو برابر کرد

ایجاد تغییرات کوچک در جریان تکرار و تمرین، راهی مؤثر برای افزایش سرعت یادگیری مهارت در افراد است.

ایجاد تغییرات کوچک در جریان تکرار و تمرین، راهی مؤثر برای افزایش سرعت یادگیری مهارت در افراد است. تغییرات کوچک بهتر از بارها و بارها تمرین به همان روش است. به عنوان مثال در مورد پیانو نواختن، افراد در جریان تمرین می‌توانند بلندتر و سپس آرامتر یا کمی سریع‌تر و سپس کندتر بنوازند؛ یا در تمرینات ورزشی تغییر در قوانین ورزش یا تجهیزات ورزشی می‌تواند تحول بیافریند. مجبور کردن ذهن به انطباق با تغییرات، یادگیری را افزایش می‌دهد. به گفته‌ی پروفسور Pablo A. Celnik، از نویسندگان مطالعه:

ما متوجه شدیم اگر در یادگیری مهارتی که می‌خواهید در آن ماهر شوید، کمی تغییر در تمرین ایجاد کنید، بیشتر و سریع‌تر یاد می‌گیرید؛ تا اینکه در حالت مقابل، همان چیز را بارها و بارها به روش یکسان تکرار کنید.

برای این مطالعه، از ۸۶ نفر خواسته شد حرکتی به صورت تکان دادن مکان نما بر صفحه‌ی کامپیوتر انجام دهند. برخی به سادگی همین کار را بارها به یک شیوه انجام دادند؛ در حالی که برخی اندکی تغییر در این حرکت ساده انجام دادند. مثلاً با نیروی متفاوت اقدام به تغییر محل مکان نما کردند. این افراد در واقع پیوسته در حال انطباق بودند. طبق نتایج، ایجاد تغییرات کوچک ضمن تمرین، دقت و سرعت افراد را دو برابر می‌کند.

این نتایج مهم هستند. چرا که ما قبلاً از نقش تثبیت در بهبود مهارت‌های عملکردی آگاهی کمی داشتیم. این مطالعه نشان می‌دهد دستکاری‌های ساده حین فرآیند یادگیری، می‌تواند به دستاوردهای سریع‌تر و بیشتر در مهارت‌های عملکردی منتهی شود. هدف از این کار، ایجاد مداخلات رفتاری و برنامه‌های یادگیری جدیدی است که افراد بتوانند در زمان تمرین مشابه با وضعیت فعلی‌شان، بیشتر یاد بگیرند.

طبق سایر مطالعات، تنها تغییرات کوچک در این راستا مؤثر هستند. اگر تغییر زیادی ایجاد شود، دستاورد مد نظر حاصل نمی‌شود. در واقع تغییرات باید ظریف و کوچک باشند.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید