انتشار این مقاله


آیا تزریق استروئید به مفصل عارضه ای برای استخوان ایجاد میکند!؟

براساس مطالعه جدید انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی،بیماران استئوآرتریت دریافت کننده استروئید داخل مفصلی میزان بیشتری از مرگ و تحلیل بافت استخوانی را نسبت به گروه شاهد نشان می دهند. تزریق استروئیدها و بی حس کننده ها روش درمان معمول بیماران دارای درد و التهاب دریک مفصل،مثل لگن ، زانو وشانه است.  بر اساس گفته های […]

  • براساس مطالعه جدید انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی،بیماران استئوآرتریت دریافت کننده استروئید داخل مفصلی میزان بیشتری از مرگ و تحلیل بافت استخوانی را نسبت به گروه شاهد نشان می دهند.

تزریق استروئیدها و بی حس کننده ها روش درمان معمول بیماران دارای درد و التهاب دریک مفصل،مثل لگن ، زانو وشانه است.

 بر اساس گفته های دکتر چانگ ، رادیولوژیست بیمارستان عمومی ماساچوست ،تغییراتی که در اثر استئوآرتریت ایجاد می شوند؛همانند تنگی فضای مفصلی و افزایش پرولیفراسیون استخوان به آرامی در طول زمان افزایش می یابند ؛ زمانی که عکس های رادیوگرافی بیماران دریافت کننده استروئید در مفصل لگن بررسی شد پیشرفت سریع تغییرات  در برخی بیماران مشاهده شد.

برای تشخیص اینکه آیا آرتریت در بیماران دریافت کننده استروئید/بی حس کننده بدتر شده است یا نه؛چانگ و یک تیم رادیولوژیست (متخصص در مداخله و تصویربرداری تشخیصی اسکلتی عضلانی) یک مطالعه با۱۰۲ بیمار (رده سنی ۱۹-۹۲ وشامل ۶۲ زن)ترتیب دادند؛این بیماران تحت عکس برداری اشعهXدر هنگام تزریق و در طول ۳الی۹ماه پس از آن قرار گرفتند.

رادیولوژیست ها نکروز ( مرگ بافت استخوانی) را در ۲۲-۲۴ درصد بیماران دریافت کننده تزریق لگنی ، ۵-۹درصد از گروه کنترل دریافت کننده تزریق لگن و ۵درصد از گروه کنترل دریافت کننده تزریق شانه رویت کردند.همچنین آن ها تحلیل بافت استخوان را درسر استخوان ران و در محل مفصل شدنش بااستخوان لگن ،در ۱۵-۱۷درصد از دریافت کنندگان تزریق لگنی ،۴درصد در گروه کنترل در یافت کننده تزریق لگنی و ۲درصد در گروه کنترل دریافت کننده تزریق شانه مشاهده کردند.

در بررسی تصاویر رادیوگرافی، بیماران با تزریق لگن افزایش استئوآرتریت را درمقایسه با افراد گروه کنترل نشان دادند اما تفاوت ها محسوس نبودند.

دکتر چانگ متذکر شد بیماران با تزریق لگنی دارای درد به اندازه کافی شدیدی بوده اند که داوطلب تزریق شده اند و ممکن است به این دلیل مستعد پیشرفت سریع تغییرات نسبت به گروه شاهد بوده باشند .این اشارات از آن جهت مهم اند که که برخی از ارتوپدیست ها دوزهای بالای استروئید را در بیماران جوان تزریق می کنند.

به گفته دکتر چانگ:

“ما باید به بیماران استئوآرتریت و اینکه باتزریق استروئید/ بی حس کننده چه اتفاقی می افتد توجه کنیم تا علت تغییرات را در برخی بیماران تشخیص دهیم ولی بااین حال قصد نداریم بیماران راازتزریق بترسانیم .این نتایج برای تایید یک تحقیق کافی اند اما برای کنسل کردن یک پروسه نه!”

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید