انتشار این مقاله


کسانی هم هستند که از موسیقی لذت نمی‌برند!

موسیقی ویژگی منحصر به فردی دارد که می تواند حالمان را خوب کند و انرژی مضاعفی به ما بدهد، این در حالیست که در برخی اثر بخش نیست. این ایمنی و مقاومت برخی در برابر موسیقی به دلیل عدم وجود روح انسانی در آن ها نیست بلکه طبق نظر نویسنده مقاله فقدان خاص لذت از […]

موسیقی ویژگی منحصر به فردی دارد که می تواند حالمان را خوب کند و انرژی مضاعفی به ما بدهد، این در حالیست که در برخی اثر بخش نیست. این ایمنی و مقاومت برخی در برابر موسیقی به دلیل عدم وجود روح انسانی در آن ها نیست بلکه طبق نظر نویسنده مقاله فقدان خاص لذت از موسیقی(specific musical anhedonia) مغز آنان به سادگی دربرابر موسیقی عکس العمل نشان نمی دهد.

با اسکن مغز ۱۵ نفر با فقدان لذت از موسیقی و مقایسه آنها با کسانی که این پدیده عجیب و غریب را تجربه نمی کنند، محققان توانستند تفاوت فعالیت عصبی این ۲ گروه را بیابند و اینکه چرا برخی نسبت به موسیقی بدون عکس العمل هستند.

با استفاده از روش fMRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی کاربردی) محققان یافتند که در بخشی از زیر قشر مغز به نام (nucleus accumbens (NAcc در افراد با فقدان لذت از موسیقی بسیار کمتر از سایر افراد فعالیت می کند درحالیکه همین بخش در هیجانات دیگری برای مثال هیجان ناشی از برد در قمار همچون سایر افراد فعالیت می کند. می توان گفت که این ناحیه به طور اختصاصی به موسیقی واکنش کمتری دارد. 

Nucleus-Accumbens-

سپس محققان توجه خود را به سمت ارتباط بین اجسام مخطط شکمی (ventral striatum) که دربرگیرنده ی NAcc است و قشر شنوایی که محل پردازش اصوات است، برگرداندند. در افراد با فقدان لذت از موسیقی ارتباط بسیار پایین تری در طول این مسیر نسبت به افراد با واکنش های عادی به موسیقی دیده شد.

محققان اشاره کرده اند که فقدان لذت موسیقی ممکن است با کاهش در فعل و انفعال بین قشر شنوایی و سیستم پاداش مغزی( reward circuit) همراه باشد. اما علت تفاوت ها در اتصال در طول این مسیر کلیدی همچنان نامشخص است.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید