انتشار این مقاله


بیماری‌های قلبی: چالشی برای برخی از نجات یافتگان سرطان

  تحقیقات جدید نشان می‌دهد سنی که در آن سرطان تشخیص داده شده است ممکن است به پیش بینی میزان خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی در نجات یافتگان کمک کند. نویسنده‌ی این مطالعه گفت:” برای بیمارانی که در سنین کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند ممکن است خطر بیماری قلبی بالاتر باشد.” به گفته‌ی این […]

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد سنی که در آن سرطان تشخیص داده شده است ممکن است به پیش بینی میزان خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی در نجات یافتگان کمک کند.

نویسنده‌ی این مطالعه گفت:” برای بیمارانی که در سنین کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند ممکن است خطر بیماری قلبی بالاتر باشد.”

به گفته‌ی این پژوهشگران، پروسه‌ی درمان سرطان، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را در آینده افزایش می‌دهد، به خصوص در بین بازماندگان سرطان دوران کودکی، سرطان پستان و لنفوم هاجکین.

در این تحقیقات، که در هفتم نوامبر منتشر شده است، بررسی شد که آیا سن تشخیص سرطان می‌تواند خطرات جدی قلبی را تحت تاثیر قرار دهد یا نه؟

مایک هاوکینز، نویسنده ارشد مطالعه و مدیر مرکز مطالعات بازماندگان سرطان دوران کودکی دانشگاه بیرمنگام انگلستان، گفت:

” این موضوع برای پزشکان مهم است زیرا به آن‌ها کمک می‌کند تا روی کسانی که بیشتر در معرض خطرند متمرکز شوند.

همچنین برای بازماندگان نیز مهم است چرا که باعث می‌شود شانس عوارض جانبی بلند مدت ناشی از درمان سرطان برایشان پایین بیاید.”

این مطالعه جدید نتایج حاصل از ۲۰۰۰۰۰ نجات یافته را در بریتانیا مورد بررسی قرار داد. آن‌ها بین سنین ۱۵ و ۳۹ بودند که بیماری‌شان تشخیص داده شده بود و حداقل پنج سال زنده ماندند.

محققان دریافتند که ۶٪ مرگ‌ و میرها به بیماری‌های قلبی نسبت داده شده‌اند. و کسانی که در نوجوانی به سرطان مبتلا شده بودند چهار برابر بیشتر از افرادی که به سرطان مبتلا نبودند در معرض بیماری‌های قلبی بودند.

اما بیمارانی که بین سنین ۳۵ تا ۳۹ سال تشخیص داده شده بودند تنها ۱.۲ برابر بیشتر از افراد همسن بدون سرطان، در معرض خطر بیماری‌های قلبی بودند.

به نظر می‌رسد تاثیر سن و سال در زمان تشخیص در بازماندگان لنفوم هاجکین بسیار مهم‌تر می‌باشد: ۷ درصد افراد مبتلا از سنین ۱۵ تا ۱۹، به علت بیماری‌های قلبی تا سن ۵۵ سالگی درگذشتند در مقایسه با تنها ۲ درصد از افرادی که در اواخر ۳۰ سالگی به این بیماری مبتلا شده بودند.

پژوهشگران اشاره کردند که انتظار می‌رود کمتر از ۱٪ از مردم در جمعیت عمومی تا ۵۵ سالگی به علت بیماری‌های قلبی بمیرند.

به طور کلی، بازماندگان لنفوم هاجکین ۳.۸ برابر بیشتر از افراد همسن غیر مبتلا به این بیماری، به دلیل بیماری‌های قلبی می‌میرند.

محققان گفتند:” بازماندگان انواع دیگر سرطان‌ها – مثل سرطان خون، سرطان ریه، سرطان پستان – هم با خطر بیشتر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی مواجه هستند.”

شرکت کنندگان این مطالعه بین سال‌های ۱۹۷۱ و ۲۰۰۶ تشخیص داده شده بودند و تا سال ۲۰۱۴ تحت بررسی بودند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید