انتشار این مقاله


پس چه بر سر آینده آمد؟

جت‌پَک‌ها، ماشین‌های پرنده و سایر اختراعات جالب، هنوز هم کاربرد روزمره پیدا نکرده‌اند!

جتپَک‌ها، ماشینهای پرنده و سایر اختراعات جالب، هنوز هم کاربرد روزمره پیدا نکرده‌اند!

آینده دیگر مثل قبل نیست. با این حساب، آینده تا الان باید فرا می‌رسید! سال ۲۰۱۸! هزاره‌ی جدید به اندازه‌ی کافی برای رأی دادن آماده است. ناسا حدود نیم قرن است که به فضا دسترسی دارد. در هر خانه‌ای یک کامپیوتر و در هر جیبی، یک مدل کوچک‌تر و جالب‌تری از آن وجود دارد. با این وجود، آینده‌ای که انسان به آن امیدوار بود، هنوز کامل نشده است. اگر به گذشته نگاهی داشته باشد، جا دارد پرسش‌هایی را مطرح سازیم: “پس ماشین پرنده و جت‌پک‌هایمان کجا هستند؟ چرا هنوز هم باران خیس‌مان می‌کند؟ آیا آینده هنوز فرا نرسیده است؟”

جواب هم بلی است هم خیر! بعضی از ابزارهای کاربردی آینده، با وجود این که بودجه‌های سرسام‌‌آوری می‌طلبیدند، اختراع شده‌اند، ولی برخی دیگر هنوز هم غیرممکن به نظر می‌رسند. همان‌طور که داستان‌نویس و افسانه‌سرای معروف، ویلیام گیبسون، می‌گوید: «آینده فرا رسیده، اما در همه جا به طور یکنواخت توزیع نشده ‌است!» او در بخش سوم از کتاب آینده می‌گوید: «در نهایت، آینده چیزی است که شما می‌سازید». در این مقاله با چند فناوری معروف آشنا خواهیم شد.

حقایق جالب

کار هفتگی جورج جِتسون، فشار دادن کلیدی به مدت دو ساعت در روز برای دو روز در هفته بود. به بیان ساده‌تر، بعضی از پیشگویی‌های کارتون‌ها واقع‌گرایانه‌تر از سایرین بوده است!

جتپک‌ها

جتپک چیست؟

ماشینی پوشیدنی است شبیه به کوله پشتی. دارای موتور بوده و به انسان اجازه‌ی پرواز آزادانه می‌دهد.

جت‌پک را کجاها دیدهایم؟

در انیمیشن Rockeeter، The Jetson و آدم آهنی (در آدم آهنی نوع دیگری از جت‌پک وجود داشت!)

چرا جت‌پک جالب است؟

یکی از نیازهای ابتدایی انسان، این است که به آسانی مثل پرندگان پرواز کند. جت‌پک‌ها به ما اجازه می‌دهند تا طبیعی‌ترین راه را انتخاب کنیم. نه اتاقک خلبانی وجود دارد که ما را از باد محافظت کند، نه بالون هوایی که ما را به جهت جریان هوا محتاج کند. با جت‌پک می‌توانیم در سریع‌ترین زمان ممکن به محل کار برسیم، یا برای دیدن مناظر به کشور‌های همسایه برویم. فراموش نکنیم که مزایای جت‌پک‌ها در اجزای لباس سربازان ارتش به‌کار رفته است. در نهایت، داشتن جت‌پک نوعی آزادی است! چه پرواز کنیم یا نه، پرواز با آن حس خوبی به انسان می‌دهد.

چه زمانی قرار است جت‌پک داشته باشیم؟

انیمیشن‌ها به طور خلاصه از آینده خبر می‌دهند. کارتون Rocketeer در دهه‌ی ۱۹۳۰ تولید شد که در آن فضانوردان جت‌پک به تن داشتند، پس ما برای تولید آن عقب مانده‌ایم!

تا چه حد به داشتن جت‌پک نزدیک شدهایم؟

اگر در محیط مناسبی قرار داشته باشید، می‌توانید با جت‌پک پرواز کنید. در فضا، از سال ۱۹۸۴ فضانوردان در مانورها از جت‌پک‌ها استفاده می‌کنند. اگر فضانورد نیستید، می‌توانید از جت‌پک‌هایی که برای پرواز روی آب اختراع شده‌اند، استفاده کنید. فلای‌بورد به جای گاز، از آب به عنوان نیروی محرک استفاده می‌کند. نواقص این فناوری‌ها این است که به یک منبع سوخت نیاز دارد. برخلاف جت‌پک قدیمی، جت اسکی به سوخت آب وابسته است.

پس در دنیای واقعی چطور؟ ممکن است، ولی نه برای مصرف روزانه. شرکت هواپیمایی جت‌پک، که در سال ۲۰۱۵ رئیس آن بر فراز مجسمه‌ی آزادی با جت‌پک پرواز کرد، پیشنهاداتی مبنی بر استفاده از جت‌پک را برای مردم، بدون داشتن گواهینامه‌ی خلبانی ارائه کرد. فلای‌بورد چطور؟ جت‌پکی برای پاهایتان! فلای‌بورد فقط برای ده دقیقه پرواز، سوخت کافی داشته و ۲۵۰ هزار دلار هزینه در بر دارد و هنوز فروشی نیست.

به طور خلاصه، جت‌پک‌ها به دلایلی برای زندگی روزمره مناسب نیستند. موتور جت به تنهایی برای سایر پرواز‌کنندگان و خلبانان بی‌احتیاط، خطرناک است. شعله‌ی خارج شده از آن و صدایی بلند، برای مردم طاقت‌فرسا و غیرقابل تحمل است. انسان‌ها رابطه‌ی خوبی با ایرودینامیک ندارند، لذا کنترل این ماشین‌ها در هر سرعتی، کمی دشوار خواهد بود، اما هنوز گزینه‌های پیشنهادی روی میز است.

ماشینهای پرنده

ماشین پرنده چیست؟

ماشینی که پرواز می‌کند! (معمولا ماشین اسپورت)

ماشین پرنده را کجا دیدهایم؟

در فیلم‌های بازگشت به آینده، سریال کارتونی Futurama، عنصر پنجم وBlade Runner

چرا ماشین پرنده جالب است؟

پرواز کنترل شده یک پیشرفت اساسی برای گونه‌ی انسان به شمار می‌رود. اولین هواپیما حدود ۱۱۵ سال پیش به پرواز درآمد. حتی تصور این که به عنوان یک انسان در هوا گشت‌وگذار کنیم، جالب است. وقتی مثل خانواده‌های خوشبخت در حال مسافرت با کشتی و ماشین شخصی هستیم، مسافرت با ماشین‌های پرنده‌ی شخصی از آرزوهای هر خانواده‌ای می‌باشد! محیط زیست پاک‌تر، ترافیک کم‌تر و هیجان بیش‌تر از مزایای این فناوری می‌باشد.

چه زمانی صاحب ماشینهای پرنده میشویم؟

نمایش تراژدی بازگشت به گذشته، به طور خوش‌بینانه تخمین زده که ماشین‌های پرنده تا ۲۰۱۵ و بر اساس فیلم بلید رانر تا سال ۲۰۱۹ در همه جا قابل دسترس خواهند بود.

تا چه حد به آن نزدیک شده‌ایم؟

به طور باور‌نکردنی به تولید ماشین‌های پرنده نزدیک شده‌ایم! این ماشین‌ها به صورت آزمایشی ساخته شده‌اند و با پرداخت ۱۰ هزار دلار می‌توانید یکی از آنان را از Terrafugia کرایه کنید. مشکل این‌جاست که این شرکت به ساختن هواپیماهایی با کنترل دستی علاقه دارد. برای این هواپیما، شما به محلی خاص برای فرود نیاز دارید، هم‌چنین لازم است که هدایت هواپیما را بلد باشید! این نوع حمل و نقل به چند سال زمان (به بیان دیگر، در آینده‌ای نه چندان دور) نیاز دارد تا رواج یابد.

در نهایت، هواپیما‌ها بنا به دلایلی شبیه هواپیما ساخته می‌شوند تا کاربردی‌تر باشند. در کل، انسان اره برقی و شعله پخش‌کن را برای ساختن یک وسیله‌ی جذاب و کاربردی ترکیب نمی‌کند! اما هنوز هم تکنولوژی پایه، وسایل حمل و نقل مستقل را با هم ادغام می‌کند تا قبل از سال ۲۰۲۰، ماشین‌های پرنده را به جهان ارائه کند. پس این امکان وجود دارد که هر کدام از ما انسان‌ها بتوانیم ماشین پرنده‌ی شخصی خود را داشته باشیم.

حقایق جالب

ایده‌ی تولید ماشین‌های پرنده به زمان‌های بسیار دور برمی‌گردد. اولین طرح آن در سال ۱۹۱۸ مطرح شد.

ماشین زمان

ماشین زمان چیست؟

اختراعی است که با آن می‌توانیم در زمان‌های مختلف سیر کنیم.

ماشین زمان را کجا دیدهایم؟

در فیلم‌های ماشین زمان، سریال Doctor Who، بازگشت به آینده و ماجراجویی‌های تد و بیل

چرا ماشین زمان جالب است؟

انسان موجودی است که به سیر و تکاپو علاقه‌مند است. چه چیزی شگرف‌تر از گشت‌وگذار در زمان نامعلوم آینده و زمان گذشته است؟ باستان‌شناسان پاسخ سوال‌های حل نشدنی خود را می‌یابند و دانشمندان می‌توانند در زمینه‌های علمی و تکنولوژی پیشرفت کنند. با ماشین زمان می‌توانیم با معشوقه‌های ترک‌شده‌مان زمان‌های خوشی سپری کنیم وخانواده‌مان را ببینیم، تمام اختراعات و اکتشافات را قبل از وقوع، مشاهده و استفاده کنیم.

چه زمانی میتوانیم صاحب ماشین زمان شویم؟

فیلم ماشین زمان در سال ۱۸۹۵ تولید شد و از آن زمان انسان سعی دارد این ماشین را در واقعیت نیز بسازد. این ماشین معمولا به صورت فناوری معاصر نمایش داده می‌شوند، پس تاکنون باید اختراع می‌شدند.

چه اندازه به ساخت ماشین زمان نزدیک شدهایم؟

عملاً نزدیک نشده‌ایم. به زبان ساده، ما هر ثانیه به ثانیه در زمان پیش می‌رویم. با این حساب، همه چیز یک ماشین زمان است. علم فیزیک نیز به ما آموخته که از آن گذر زمان، نهایت استفاده را بکنیم. هر چه به جسم بزرگ و سنگینی مثل زمین نزدیک باشیم، زودتر پیر می‌شویم.

ماشینی که بتواند شما را به زمان و احتمالا مکانی که می‌خواهید، منتقل کند، وجود ندارد و تولید آن نیز غیر‌ممکن است. از این بابت عذرخواهی می‌کنیم!

حقایق جالب

به دلیل دوری از جاذبه‌ی زمین، فضانوردانی که شش ماه در فضا سپری کرده‌اند، هفت‌هزارم ثانیه آهسته‌تر از انسان‌های روی زمین پیر می‌شوند.

حرکت مافوق نور

حرکت مافوق نور چیست؟

توانایی سفر با سرعتی بیشتر از سرعت نور (چند برابر سرعت نور).

این سرعت را در کجا دیدهایم؟

فیلم‌های جنگ ستارگان، آخرین مبارز ستاره‌ای و به طور کلی هر فیلمی که در اسمش، ستاره داشته باشد!

چرا حرکت مافوق نور جالب است؟

داگلاس آدامز می‌گوید: «فضا بسیار وسیع است.» برای این که به جاهای مختلف این فضا سفر کنیم، چه بسا سال‌های زیادی طول بکشد. اگر به آلبرت انیشتین اعتقاد داریم، پس باید با سرعتی بیشتر از سرعت نور این کار را انجام دهیم. اگر در هر صورتی انسان بتواند به چنین سرعتی دست یابد، در حالی که بادهای خورشیدی موهایش را نوازش می‌کند! می‌تواند به همه‌ی کهکشان‌ها و جهان هستی سفر کند.

چه زمانی به این سرعت دست مییابیم؟

تنها زمان قطعی که اعلام شده، سال ۲۰۶۳ در فیلم پیشتازان فضا است. در غیر‌ این‌صورت، پس‌زمینه‌ای از جوامع بسیار پیشرفته خواهد بود.

تا چه اندازه به این سرعت نزدیک شدهایم؟

تقریبا صفر! تئوری‌های انیشتین به اندازه‌ای تأیید شده هستند که اعلام می‌کند اگر انسان چنین سرعتی داشته باشد، به چیزهای ماورایی دست پیدا می‌کند. فیزیک‌دان نظری اهل مکزیک، میگل آلکوبیِر (Miguel Alcubierre)، راهی برای رسیدن به سرعت نور پیدا کرده است:

یک حباب حرکتی از جنس فضا-زمان در پیرامون یک فضاپیما ایجاد شود، این حباب رفته‌رفته فضای مقابل خود را فشرده کرده و فضای پشت سرش را گسترش دهد و بدین ترتیب میتواند بر سرعت نور غلبه کند.

 فضاپیما و اجسام پیرامون‌ آن نمی‌توانند سریع‌تر از سرعت نور حرکت کنند، آنان حتی نمی‌توانند اثرات این سرعت را حس کنند. عناصر جهان با نیروی خود این حباب را به جلو می‌رانند. این نظریه از نظر انیشتین مشکلی ندارد، ولی متاسفانه، ساختن این حباب با جرم منفی نیازمند دستگاه‌ها و تکنولوژی غیرممکن است!

انیشتین سفر با سرعت پیچش را که باعث ورود به یک بُعد نامرئی می‌شود، ممنوع نکرده است. این بُعد باعث می‌شود فضاپیما‌ها از طریق میان‌بر‌ها به جهان‌های مختلف سفر کنند. باز هم هیچ مدرکی مبنی بر ممکن بودن این‌کار وجود ندارد.

حقایق جالب

سیاره‌ی پلوتو بیش از پنج ساعت نوری از زمین فاصله دارد. بیش از چهار سال، زمان لازم است تا با سرعت نور به نزدیک‌ترین ستاره برسیم.

خودِ مجازی یا آواتار

آواتار چیست؟

شکلی از شما که دقیقاً دوست دارید به همان شکل دیده شوید، ولی محدود به فضاهای دیجیتالی است.

آواتار را کجا دیدهایم؟

در فیلم‌های ماتریکس، بلید رانر ۲۰۴۹، Snow Crash و Ready Player One

چرا داشتن آواتار جالب است؟

شما به آسانی می‌توانید شخصی باشید که دوست دارید، مثلا شخصی خوش‌اندام با موهایی زیبا! با همین شکل می‌توانید در نظر مردم به یک شخصیت افسانه‌ای محبوب تبدیل شوید. نژاد و جنسیتی که با آن متولد شده‌اید، دیگر روی شما تاثیر ندارد. ناتوانی‌های جسمانی یا بیماری‌های صعب‌العلاج نیز وجود نخواهند داشت. سفر در دنیا و دنیاهای مجازی، تصوری که دقیقا از خودتان دارید و زندگی به سبکی که می‌خواستید، از مزایای داشتن آواتار است.

چه زمانی قرار است آواتار داشته باشیم؟

این یک فناوری است که به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک محقق شود. اغلب مواردی که گفته شد، می‌تواند در چند دهه‌ی بعد به حقیقت بپیوندد.

تا چه اندازه به داشتن آواتار نزدیک شدهایم؟

تا حدی نزدیک شده‌ایم! بازی‌های ویدئویی و جامعه‌ی اینترنتی چند سالی است از نوعی آواتار استفاده می‌کند و کاربران می‌توانند ظاهر خود را در آن انتخاب کنند. با پیشرفت تکنولوژی آواتار، ظواهر افراد بسیار پیچیده و بُغرنج می‌شود. چه یک عکس واقعی باشد، چه یک نقاشی و یا حرکت سه بُعدی اعضای بدن در فضا باشد، شکل‌هایی هستند که دنیای مجازی شما را می‌بیند. مشکل این‌جاست که مردم دنیای واقعی، شما را به شکل مجازی نخواهند دید. برای این کار، اکثر رفتار‌هایمان باید به شکل دیجیتال باشد. در حال حاضر، دنیای واقعی بهترین مکان برای معاشرت انسان‌هاست.

مسیری که انتخاب کرده‌ایم درست است. زندگی دوم، که به طور مجازی در دنیایی دیگر با تمام امکانات شکل گرفته و در ده سال اول، تعداد مراجعه کنندگان‌اش به یک میلیون نفر در ماه و معاملاتی که در آن انجام می‌شود، به ۳.۲ میلیارد دلار رسیده است. سایر دنیاهای مجازی مثل دنیای وارکرفت به ارقام بالاتری دست یافته است. لذا آرزوی داشتن آواتار برای انسان‌ها ممکن به نظر می‌رسد. اگر به همین صورت در شبکه‌های مجازی پیش برویم، زندگی دیجیتال، آینده‌ی ما خواهد بود.

حقایق جالب

از زمانی که دنیای مجازی گسترده‌تر می‌شود، برنامه‌هایی مثل VR Chat و Sansar، تعامل و گفت‌وگو با سایر آواتارهای انسانی را واقعی‌تر نشان می‌دهد.

ما مسیری طولانی را پشت سر گذاشته‌ایم

گاهی تغییر ابزارهای علمی تخیلی به وسایل کاربردی روزمره، به آسانی اتفاق می‌افتد. با چند فناوری روز که اجدادمان آرزویش را داشتند، آشنا می‌شویم.

کامپیوترهای شخصی

از ماشین داستان‌گوی سفرهای گالیور گرفته تا ابرکامپیوترهای آیزاک آسیموف، ابزارهای محاسباتی در طول زمان به شدت رواج پیدا کرده است. به لطف پیشرفت‌های فناوری در دهه‌های اخیر، کامپیوترها همانند رستوران‌های مک‌دونالد در همه جا وجود دارند، به طوری که بیش از یک میلیارد کامپیوتر در دنیا، کار می‌کند.

تلویزیون

چه چیزی بیشتر از ایده‌ی ثبت تصاویر و ضبط صداها، دیدن و شنیدن داستان‌ها و اخبار، هیجان‌انگیزتراست؟ وقتی اولین مدل تلویزیون حدود یک قرن پیش به بازار آمد، مردم نمی‌توانستند از آن لذت ببرند. اکنون تلویزیون‌هایی با پخش صدای واضح، تصویر سه بُعدی و شفاف، تولید می‌شوند، ولی هنوز هم چیزی ارزش تماشا کردن ندارد.

تلفن همراه

فیلم پیشتازان فضا شاید از فناوری‌های باورنکردنی استفاده می‌کرد، ولی افرادی که در سریال‌های قدیمی بودند، از موبایل موتورولا برای برقراری ارتباط استفاده می‌کردند. اکنون، بیش از سه‌چهارم مردم آمریکا از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند که بیش‌تر آن‌ها، از فضاپیماهای اولیه‌ی ناسا، پیشرفته‌تر و مجهزتر هستند!

سفر به فضا

وقتی برای اولین بار به چیستی پرواز پی بردیم، فقط چند دهه طول کشید تا بتوانیم به ماه سفر کنیم. این روزها، سفر موفقیت‌آمیز به ایستگاه فضایی بین‌المللی، حتی در تیتر خبر‌ها نیز اعلام نمی‌شود!

ربات جاروبرقی

همه‌ی پیشرفت‌های فناوری مربوط به تغییر جامعه نیست. وسایلی مثل جاروبرقی در عین کوچک بودن، بسیار کاربردی می‌باشند. این ماشین‌ها که اولین بار در کارتون جتسون‌ها دیده شد، بیش از پانزده سال پیش توسط رومبا طراحی شد.

ما انسان‌ها واقعاً در آینده زندگی می‌کنیم …

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید