انتشار این مقاله


افزودن فیبرها به رژیم غذایی فشارخون و عوارضش را کاهش می دهد ، اما چرا ؟!

  یک مطالعه روی موش‌ها نشان داده است اسید چرب پروییونات به دفاع در برابر اثرات فشارخون بالا از جمله آترواسکلروزیس و تغییر سازمان‌دهی بافت قلبی کمک می‌کند . باکتری‌های روده از فیبرهای طبیعی غذا ماده‌ای تولید می‌کنند که سلول‌های سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند و باعث کنترل کردن فشارخون می‌شود . ” تو همانی […]

 

یک مطالعه روی موش‌ها نشان داده است اسید چرب پروییونات به دفاع در برابر اثرات فشارخون بالا از جمله آترواسکلروزیس و تغییر سازمان‌دهی بافت قلبی کمک می‌کند .

باکتری‌های روده از فیبرهای طبیعی غذا ماده‌ای تولید می‌کنند که سلول‌های سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند و باعث کنترل کردن فشارخون می‌شود .

” تو همانی که می‌خوری ” ضرب‌المثلی است که رواج دارد . اماتاحدود زیادی خوب بودن ما به مصارف مهمان‌های باکتری‌های دستگاه گوارش هم وابسته است . این مساله به این دلیل است که فلور روده ای به انسان برای استفاده از غذا و تولید مواد ریز تغذیه‌ای مثل ویتامین‌ها کمک می‌کنند .

میکرو بهای مفید روده‌ای می‌توانند از فیبرهای غذایی متابولیت هایی شامل یک اسید چرب به نام پروپیونات تولید کنند . این ماده از بدن در برابر عوارض خطرناک فشارخون بالا محافظت می‌کند .

 یک تیم تحقیقاتی از مرکز ECRC در برلین علت این امر را توضیح دادند . مقاله آن‌ها در مجله آنلاین Circulation به چاپ رسیده است .

محققان به موش‌هایی که فشارخونشان بالابرده شده بود پروپیونات دادند . در وهله بعدی این موش‌ها ابتلا کمتری را به آسیب‌های قلبی و بزرگ شدن غیرعادی ارگان ها که موجب آریتمی قلبی می‌شود نشان دادند . آسیب‌های عروقی از جمله آترواسکلروزیس نیز در موش‌ها کاهش پیدا کرد .

رهبر گروه مطالعه ، پروفسور میلر گفت:

 پروپیونات در برابر تعدادی از ناهنجاری‌ها در عملکرد قلبی که با فشارخون بالا ایجاد می‌شوند ایجاد می‌شوند اثر محافظتی دارد .این می‌تواند یک انتخاب درمانی جدید باشد ؛ خصوصا برای افرادی که مقدار کمی از این اسید چرب را دارند .

مسیر انحرافی از طریق سیستم ایمنی

دکتر ویلک و دکتر بورتولومئوس از اعضای مطالعه توضیح دادند:

مطالعه ما به وضوح نشان داده است این ماده مسیری را از طریق سیستم ایمنی برمی‌دارد و قلب و عروق خونی را متاثر می‌کند . به طور اختصاصی سلول‌های T که فرآیندهای التهابی را بالا می‌برند و به فشارخون بالا مربوط‌اند سرکوب‌شده بودند .

این یک تأثیر مستقیم روی توانایی عملکردی قلب برای مثال دارد . محققان از طریق تحریک الکتریکی سلول‌های هدف  آریتمی قلبی در ۷۰درصد موش‌های بهبودنیافته ایجاد کردند . اما فقط یک پنجم از حیواناتی که بااسید چرب درمان شده بودند مستعد ضربان قلب نامنظم بودند .

بررسی‌های بعدی با سونوگرافی ، برش بافتی و آنالیز تک سلولی نشان دادند که پروپیونات همچنین آسیب‌های قلبی ناشی از فشارخون بالا را در سیستم قلبی عروقی و به طور محسوسی در افزایش میزان بقا داشته است .

اما وقتی محققان نوع خاصی از این سلول‌ها را به نام T تنظیم‌کننده غیرفعال کردند اثرات مثبت پروپیونات ناپدید شد . سلول‌های ایمنی برای اثرات مفید این ماده لازم‌الاجرا هستند .


مقاله مرتبط : پروبیوتیک‌های روده می‌توانند اثرات مضر نمک بر فشار خون را معکوس کنند!


 یک گروه تحقیقاتی دیگر به سرپرستی دکتر استگبور یافته‌های گروه را روی یک نمونه دیگر تأیید کردند .

اسید چرب کوتاه زنجیر ، انتخاب جدیدی برای درمان

نتایج نشان می‌دهند چرا یک رژیم غنی از فیبر که برای سال‌ها توسط موسسات تغذیه‌ای توصیه می‌شود به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند .

برای مثال میوه‌های سبز  دارای فیبرهای سلولز و اینولین اند که توسط باکتری‌های روده به مواد مفیدی مثل پروپیونات ، یک اسید چرب کوتاه زنجیر با ۳ کربن تبدیل می‌شوند .

ویلک ادامه داد :

قبلا مشخص نبود که کدام اسید چرب و از چه راهی این اثرات مفید را برجا می‌گذارد . مطالعه راه جدیدی را در درمان بیماری‌های قلبی عروقی باز کرده است .

این شاید به این معنا باشد که پروپیونات یا یک ماده دیگر به طور مستقیم به عنوان دارو به‌کاربرده شود . برای مثال وقتی مقدار این ماده در خون افراد پایین باشد .

پروپیونات هنوز باید خودش را در آزمایش‌های بالینی روزانه ثابت کند .تیم تحقیق الان امیدوارند با تعمیم دادن اثرات مفید این ماده به انسان بتوانند ارزش مطالعه خود را بالا ببرند .اکنون مشخص شده است که مصرف پروپیونات برای انسان امن است و می‌توان آن را به طور مصنوعی ساخت .

برای مثال این ماده سال‌ها به عنوان نگه‌دارنده استفاده می شده است . اکنون نیز یک افزودنی غذایی مجاز است .

ویلک در آخر گفت:

با این شرایط مطلوب پروپیونات به زودی از آزمایشگاه به دست بیمارانی که به آن نیاز دارند خواهد رسید.

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید