انتشار این مقاله


آیا بین تلفن‌های همراه و سرطان ارتباطی وجود دارد؟

ارتباط احتمالی میان تلفن‌همراه و سرطان بحث برانگیز است. تحقیقات سالانه بسیاری از تلفن‌های همراه و سرطان باعث نتایج متناقضی شده است. در حال حاضر هیچ توافقی در مورد میزان خطر ابتلا به سرطان – در صورت وجود – با استفاده از تلفن همراه وجود ندارد.

ارتباط احتمالی میان تلفن‌همراه و سرطان بحث برانگیز است. تحقیقات سالانه بسیاری از تلفن‌های همراه و سرطان باعث نتایج متناقضی شده است. در حال حاضر هیچ توافقی در مورد میزان خطر ابتلا به سرطان – در صورت وجود – با استفاده از تلفن همراه وجود ندارد.
نگرانی اولیه از تلفن همراه و سرطان به نظر می‌رسد که ایجاد تومورهای مغزی مرتبط با استفاده از تلفن همراه باشد. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که میزان تومورهای مغز از دهه ۱۹۷۰ در حال افزایش است ، در حالی که تلفن‌های همراه در دهه ۱۹۷۰ استفاده نمی‌شده‌اند.


مقاله مرتبط: این موارد منجر به سرطان نمی‌شوند، در حالی‌که مردم این‌طور فکر نمی‌کنند!


در عوض، به نظر می‌رسد افزایش ظاهری بیشتر به عوامل دیگر مربوط است – از قبیل افزایش دسترسی به مراقبت‌های پزشکی و بهبود تصویربرداری تشخیصی.
در یک مطالعه که بیش از ۴۲۰،۰۰۰ کاربر تلفن همراه را در طی یک دوره ۲۰ ساله دنبال می‌کرد، محققان هیچ شواهدی از ارتباط بین تلفن‌های همراه و تومورهای مغزی پیدا نکرده‌اند.
یک مطالعه دیگر ارتباط بین تلفن همراه و سرطان غدد بزاقی را نشان داده است. با این حال، تنها تعداد کمی از شرکت کنندگان در مطالعه تومورهای بدخیم داشتند.
مطالعه دیگری نشان داد که ممکن است افزایش خطر ابتلا به گلیوم – یک نوع خاص از تومور مغزی – برای کاربران سنگین تلفن همراه وجود داشته باشد، اما به طور کلی هیچ گونه افزایش در تومور مغزی تائید نشده.


مقاله مرتبط: نوجوانان و تلفن همراه آن‌ها: چیزهایی که باید بدانید


پس از ارزیابی مطالعات متعدد در مورد امکان ارتباط بین تلفن‌های همراه و گلیوما و تومور مغزی غیر سرطانی به نام آکوستیک نوروما ، اعضای آژانس بین المللی تحقیقات سرطان – بخشی از سازمان بهداشت جهانی – توافق کردند که شواهد محدودی در مورد تشعشع تلفن همراه به عنوان عاملی سرطان‌زا (کارسینوژن) وجود دارد. به عنوان یک نتیجه، این گروه میدان‌های الکترومغناطیسی رادیویی را به عنوان احتمال سرطان زایی مردم طبقه بندی کرد.
با این حال، مجموعه‌ی مطالعات اخیر نمی‌تواند تمام داستان را بگوید. اغلب سال‌ها طول می‌کشد بین استفاده از عامل سرطان‌زای جدید و مشاهده افزایش میزان سرطان، مانند رابطه دخانیات و سرطان ریه. در این مرحله ممکن است که زمان بسیار کمی برای تشخیص افزایش میزان سرطان تحت تاثیر استفاده از تلفن همراه گذشته باشد.
در حال حاضر، هیچ کس نمی‌داند که آیا تلفن‌های همراه قادر به ایجاد سرطان هستند یا خیر. با وجود این که مطالعات طولانی مدت در حال انجام است، تا به امروز هیچ شواهد قانع کننده‌ای وجود ندارد که استفاده از تلفن همراه خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. اگر شما نگران ارتباط احتمالی میان تلفن‌های همراه و سرطان هستید، استفاده از تلفن‌های همراه را محدود کنید – یا از دستگاه بلندگوی یا دستگاه hands-free استفاده کنید که آنتن تلفن همراه را، که معمولا در تلفن همراه شما قرار دارد، دور از سر شما قرار می‌دهد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید