انتشار این مقاله


آیا مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد؟

تحقیقات جدید روی زنان استرالیایی ۴۵ سال و بالاتر نشان داد اکثریت این گروه معتقدند بین مصرف الکل و ریسک ابتلا به سرطان پستان رابطه قابل توجهی وجود ندارد. محققان هشدار می‌دهند که این فکر اصلا درست نیست. سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان در سراسر جهان است. […]

تحقیقات جدید روی زنان استرالیایی ۴۵ سال و بالاتر نشان داد اکثریت این گروه معتقدند بین مصرف الکل و ریسک ابتلا به سرطان پستان رابطه قابل توجهی وجود ندارد. محققان هشدار می‌دهند که این فکر اصلا درست نیست.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان در سراسر جهان است.
بسیاری از عوامل می‌توانند ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند، برخی از آنها غیر قابل تغییر هستند، مانند سن و جنس، اما بعضی از آنها را می‌توان تغییر داد از جمله کمبود فعالیت بدنی یا اضافه وزن.
یکی از ریسک فاکتور‌های اثبات شده، مصرف الکل است. در حدی که مصرف تنها یک نوشیدنی الکلی در روز احتمال ابتلا به سرطان پستان را شدیدا تقویت می‌کند.
با وجود این، به نظر می‌رسد بسیاری از زنان بالای ۴۵ سال، که بیشترین خطر ابتلا به این نوع سرطان را دارند، همچنان هشدارهای متخصصین درمورد مصرف الکل را نادیده می‌گیرند، این نتیجه گیری در یک مطالعه اخیر روی گروهی از زنان استرالیایی میانسال به دست آمده است.

زنان از خطرات آگاهی ندارند

برای این مطالعه، محققان ۳۵ زن استرالیایی ۴۵ تا ۶۴ ساله را که پیش از آن هرگز مبتلا به سرطان نبودند، انتخاب کردند.
دکتر میلر و تیمش با هر یک از شرکت‌کنندگان مصاحبه کردند تا اطلاعات بیشتری در مورد الگوی مصرف الکل، میزان تحصیلات و اطلاعات‌شان در مورد خطر ابتلا به سرطان پستان کسب کنند.
محققان دریافتند بسیاری از این زنان از سطح خطر سرطان پستان اطلاع نداشتند و در صورتی که مصرف الکل بر شیوه زندگی، روابط و وزن‌شان تاثیر منفی می‌گذاشت، بیشتر احتمال داشت مصرف الکل را کنار بگذارند.


مقاله‌ی مرتبط: آیا زمان خوردن شام می تواند با سرطان پستان مرتبط باشد؟


دکتر جیم میلر می‌گوید:

جالب است که این گروه بیشتر درباره آثار کوتاه مدت مانند تاثیر الکل بر وزن، سلامت روان و روابط و نه سرطان آگاه بودند.

او معتقد است دلیل این که زنان در معرض خطرات سلامتی درازمدت الکل قرار دارند ناشی از فرهنگ عمیق و ریشه‌دار نوشیدن الکل است.

الکل نقش تثبیت شده‌ای در جامعه استرالیا دارد، باعث لذت می‌شود و در رویدادهای مهم زندگی بسیاری از ما استفاده می‌شود.

افزایش آگاهی درمورد خطر ابتلا به سرطان برای مقابله با الگوهای مصرف الکل کافی نخواهد بود.

انتقال پیام درست

دکتر میلر معتقد است کمپین‌های بازاریابی در صنعت الکل به نفع مزایای خود، بر روی خطرات مصرف الکل سرپوش گذاشته و تصویری تحریف شده را به مخاطب ارائه می‌دهند.
وی خاطر نشان می‌کند:

همه ما می‌خواهیم اخبار خوبی درمورد مصرف نوشیدنی‌های الکلی بشنویم، مثلا مقدار کمی از شراب قرمز ممکن است برای بیماری‌های قلبی عروقی مفید باشد، این همان پیامی است که توسط صنعت الکل تبلیغ می‌شود.
در مقابل، اطلاعاتی مانند ارتباط الکل با سرطان پستان، فعالانه توسط این صنعت برای حفظ مشتری‌های زن خنثی می‌شوند.

او معتقد است یافته‌های کنونی باید موجب شود مسئولان راهکارهای بهتری برای آموزش زنان در مورد خطرات واقعی الکل در پیش بگیرند تا آن‌ها را متقاعد سازند تغییرات مثبتی در شیوه زندگی خود ایجاد کنند.

وی اضافه کرد:

تحقیقات ما نشان می‌دهد در حالی که زنان میانسال بیشتری نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنند، راه‌هایی برای انتقال پیام‌های درست با تمرکز بر مسائل مهم، وجود دارد.
به طور مثال افراد جوان کمتر نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنند، ما می‌توانیم به دلایل آن توجه کرده و از آن‌ها استفاده کنیم.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید