انتشار این مقاله


ویتامین‌ها برای MS: آیا مکمل‌ها تغییری ایجاد می‌کنند؟

بسیاری از افراد به درمان‌های مکمل و جایگزین برای درمان علائم مولتیپل اسکلروز (MS) مراجعه می‌کنند. در میان آن‌ها، مکمل‌های غذایی، از جمله ویتامین‌های با دوز بالا، بیشتر استفاده می‌شوند. اما آیا مصرف بیش از میزان توصیه شده روزانه ویتامین‌های خاص به درمان MS کمک می‌کند؟

بسیاری از افراد به درمان‌های مکمل و جایگزین برای درمان علائم مولتیپل اسکلروز (MS) مراجعه می‌کنند. در میان آن‌ها، مکمل‌های غذایی، از جمله ویتامین‌های با دوز بالا، بیشتر استفاده می‌شوند. اما آیا مصرف بیش از میزان توصیه شده روزانه ویتامین‌های خاص به درمان MS کمک می‌کند؟ آیا ویتامین ها برای MS درمان مناسبی هستند؟


مقاله مرتبط: داروی جدید روند تحلیل مغز را در بیماران MS کندتر ساخت


این سوال که آیا دوزهای بیشتر ویتامین‌‌ها مفید هستند یا خیر ، بسیار بحث برانگیز است. برای موثر بودن، ویتامین‌ها باید در تعادل دقیق کار کنند. غلظت بالایی از یک ویتامین ممکن است باعث کمبود نسبی دیگری شود.
ویتامین D ممکن است یک استثنا باشد. تا این لحظه، ویتامین D یکی از مکمل‌های مورد مطالعه برای MS است. برای چندین سال رابطه مقدار کم ویتامین D و افزایش خطر یا تشدید حملات MS طرفداران فزاینده‌ای داشت.


مقاله مرتبط: آیا میزان ویتامین D در زمان تولد می‌تواند خطر بیماری MS را پیش‌بینی کند؟


تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ممکن است رابطه‌ای بین این دو وجود داشته باشد، اگر چه مطالعات بیشتری برای تائید یک پیوند قطعی لازم است. در حال حاضر، مکمل روزانه با ۴۰۰۰ واحد بین المللی (IU) از ویتامین D-3 سالم و بدون اشکال در نظر گرفته می‌شود. در افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند، ممکن است گاهی بیش از ۴۰۰۰ IU در روز تجویز شود، اما ممکن است دوزهای بالا نیز خطر بیشتری را متحمل شوند. از آنجا که مردم ویتامین D را به طور متفاوت جذب می‌کنند، با پزشک خود صحبت کنید تا تعیین کند که آیا بررسی میزان آن در خون شما می‌تواند به شناسایی دوز مناسب برای شما کمک کند یا خیر.


مقاله مرتبط: کمبود ویتامین D؛ عاملی در ابتلا به بیماری ام‌اس


میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی در مقادیر مفید هستند و با یکدیگر همکاری می‌کنند تا نقش خود را در تغذیه خوب و پیشگیری بیماری‌ها به خوبی ایفا کنند. برای اکثر افراد، حتی کسانی که مبتلا به MS هستند، معقول‌ترین اقدام، دریافت مقدار توصیه شده ویتامین‌ها از منابع غذایی، مانند میوه‌ها و سبزیجات، به جای مکمل‌های ویتامین است.
اگر MS دارید و در حال بررسی مکمل‌های ویتامین هستید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا تعیین کند که چه ویتامین‌هایی و با چه دوزهایی توصیه می‌شود.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید