انتشار این مقاله


اکسیر جوانی در خون!

شاید دور از واقعیت به نظر برسد، اما محققین شواهدی مبنی بر اینکه تزریق خون افراد جوان به موجودات مسن، موجب بازگشت قدرت های جوانی به آنها می‌شود یافته‌اند؛ حتی اگر این موجودات انسان نباشند! در یکی از تحقیقات اخیر، محققان نمونه های خونی گرفته‌شده از گروهی از جوانان ۱۸ ساله با سلامت کامل را […]

شاید دور از واقعیت به نظر برسد، اما محققین شواهدی مبنی بر اینکه تزریق خون افراد جوان به موجودات مسن، موجب بازگشت قدرت های جوانی به آنها می‌شود یافته‌اند؛ حتی اگر این موجودات انسان نباشند!

در یکی از تحقیقات اخیر، محققان نمونه های خونی گرفته‌شده از گروهی از جوانان ۱۸ ساله با سلامت کامل را به موش‌های ۱۲ ماهه – دارای سن معادل یک انسان ۵۰ ساله – تزریق کردند. این موش‌ها به مدت ۳ هفته، و هر هفته، دو بار، پلاسمای خون انسانی را دریافت کردند. محققین معتقدند که ترکیبات پلاسما مسئول اصلی جوان‌سازی دوباره هستند.

خون تازه موجب شد تا این موش ها شروع به رفتار کردن همانند موش‌های جوان‌تر بکنند و مانند آنها در فضاهای باز به اطرف بدوند. همچنین شواهدی مبنی بر افزایش حافظه نیز در آن‌ها قابل مشاهده بود.

به عقیده‌ی محققان، قدرت جوان‌سازی خون افراد جوان به علت پروتئین‌های مختلف شرکت‌کننده در پلاسمای خون افراد جوان و مسن است.

پلاسمای خون شامل هزاران پروتئین است. خون افراد جوان نیز شامل تعداد زیادی پروتئین می‌باشد که مسئول جوان نگه‌داشتن بافت‌های بدن هستند؛ ولی این پروتئین‌ها با گذشت زمان با مولکول‌های شکننده‌تری جایگزین می‌شوند.

هنوز اطلاعات دقیقی در مورد اینکه کدام پروتئین‌ها در بدن دارای وظایف جوان‌سازی هستند، منتشر نشده‌است، اما آن‌چه مشخص است، این است که این پروتئین‌ها نه تنها موجب جوان‌سازی بافت های بدن می‌شوند، بلکه بهبودهایی را نیز در مغز ایجاد می‌کنند.

هنگام بررسی مغز موش‌هایی که خون تازه دریافت کرده‌بودند مشاهده‌شد که مغز این موش‌ها مقادیر بسیار بیشتری از نورون‌های تشکیل شده‌ی جدید را داشتند که در افزایش حافظه و یادگیری دخیل هستند.

محققین هم اکنون در حال بررسی این مورد هستند که آیا تزریق خون افراد جوان برای انسان‌های مسن تر نیز دارای همین قدرت خواهد بود یا خیر.

در صورتی که این تحقیقات موفقیت‌آمیز باشند، این مطالعه بر روی افراد بیشتری و در مقیاسی بزرگ‌تر انجام خواهد‌شد و چه‌بسا در آینده از این روش بتوان برای درمان بیماری‌هایی نظیر آلزایمر و پارکینسون استفاده کرد.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید