انتشار این مقاله


درمان های نوظهور برای مالتیپل اسکلروزیس

هیچ درمانی برای مالتیپل اسکلروزیس (MS) وجود ندارد، اما در توسعه داروهای جدید برای درمان آن پیشرفت زیادی شده است. تحقیقاتی در باب توسعه درمان‌های جدید و بهبود دهنده بیماری (DMTs) برای این بیماری سیستم عصبی مرکزی در حال انجام است.

هیچ درمانی برای مالتیپل اسکلروزیس (MS) وجود ندارد، اما در توسعه داروهای جدید برای درمان آن پیشرفت زیادی شده است. تحقیقاتی در باب توسعه درمان‌های جدید و بهبود دهنده بیماری (DMTs) برای این بیماری سیستم عصبی مرکزی در حال انجام است.
DMT ها برای کاهش فرکانس و شدت حملات MS طراحی شده‌اند. DMT ها همچنین موجب به حداقل رساندن آسیب عصبی ناشی از این حملات MS می‌شوند. اکثریت DMT ها که از ابتدای دهه ۱۹۹۰ توسط اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) تائید شده‌اند، در کمک به مدیریت عود و فروکش کردن بیماری MS موثر هستند و بین ۸۵ تا ۹۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

پس از چند سال، اغلب موارد عود و فروکش کننده MS تبدیل به یک بیماری به تدریج پیشرفته‌تر از این بیماری، به نام MS ثانویه پیشرفته تبدیل می‌شوند. DMT هایی که در حال حاضر در دسترس هستند تاثیر کمی در این مرحله از MS دارند، بنابراین بهتر است که سیستم درمانی را در مراحل اولیه ی فاز عود و فروکش تجویز کنیم.
حدود ۱۰ درصد از افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس در ابتدا وقتی تشخیص داده می‌شوند که به فرم پیشرفته اولیه (MS پیشرفته اولیه) مبتلا هستند.


مقاله مرتبط: محققان نوع جدید بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) را شناسایی کردند


درمان‌های جدید در حال ظهور هستند

اخیرا داروی تائید شده توسطFDA به نام اكرالیزوماب (Ocrevus) تایید شده توسط FDA باعث كاهش میزان عود و خطر پیشرفت ناتوانی در مبتلایان به MS عودکننده می‌شود. همچنین این دارو اولین DMTای است که سرعت پیشرفت فرم پیشرفته اولیه MS را کاهش می‌دهد.
محققان در حال یادگیری بیشتر در مورد چگونگی کارکرد DMT ها در کاهش عود و کاهش ضایعات مربوط به MS در مغز می‌باشند. مطالعات بیشتر تعیین خواهد کرد که آیا این مکانیزم‌ها به طور بالقوه می‌توانند باعث تاخیر در ناتوانی ناشی از بیماری شوند یا خیر.
پیوند سلول‌های بنیادی نیز به عنوان درمان برای MS ارزیابی می‌شود. محققان تحقیق می‌کنند که آیا از بین بردن سیستم ایمنی بدن و سپس جایگزینی آن با سلول‌های بنیادی پیوندی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در بیماران MS مجدداً تنظیم کند.


مقاله مرتبط: مالتیپل اسکلروز: آیا باید تعامل بین مغز و گره‌های لنفاوی را مقصر دانست؟


تحقیق بیشتری لازم است

مطالعه بیشتر می‌تواند کمک کند تا بهتر نشان دهد که این درمان‌های جدید چگونه کار می‌کنند و چگونه می‌توان بهترین استفاده را به عنوان بخشی از استراتژی درمان جامع از آن‌ها کرد. اگر چه تحقیقات اولیه نشان می‌دهد وعده، منافع، عوارض جانبی و ایمنی درازمدت این داروهای جدید با تحقیقات بیشتر روشن خواهد شد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید