انتشار این مقاله


خسته‌اید؟ از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنید

در طول روز ممکن است بارها احساس خستگی کنیم که می توانند با دلیل یا بدون دلیل باشند. اما بیشتر خستگی های بی دلیل به خاطر چیزی است که در طول روز میخوریم. بر خلاف تصور عامه که فکر می کنند هر چیزی که میخوریم باعث افزایش انرژی بدن می شود، برعکس بعضی از مواد […]

در طول روز ممکن است بارها احساس خستگی کنیم که می توانند با دلیل یا بدون دلیل باشند. اما بیشتر خستگی های بی دلیل به خاطر چیزی است که در طول روز میخوریم. بر خلاف تصور عامه که فکر می کنند هر چیزی که میخوریم باعث افزایش انرژی بدن می شود، برعکس بعضی از مواد غذایی در حین هضم شدن و یا به خاطر ترکیب شیمیایی آنها فعالیت هایی که بدن برای این کار انجام می دهد باعث خستگی آن می شود.

به گزارش دکتر مجازی و به نقل از سلامت نیوز، در این مطلب شما را با این مواد غذایی خسته‌کننده ولی اغلب پرمصرف، بیشتر آشنا خواهیم کرد.

white-bread

نان سفید، غلاتی بدون فایده برای بدن

نان سفید برخلاف نان کامل عاری از غلاف و جوانه های مغذی بوده و چون طی فرآوری تصفیه شده‌است، ویتامین ها و عناصر مغذی و مواد معدنی آن تقریباً به صورت کامل حذف شده است و به همین دلیل جزو غلات تصفیه شده محسوب می شود و ارزش غذایی خاصی برای بدن ندارد. نان سفیدفیبر اندکی داشته و هضم آن به سادگی صورت می گیرد در نتیجه فقط دستگاه گوارش به زحمت خواهد افتاد درحالی‌که تقریبا هیچ ماده مغذی خاصی برای بدن نخواهد داشت.

توصیه می شود به جای نان سفید از نان ها و برنج کامل و نیمه کامل و پاستا‌ها استفاده شود و حدالامکان از محصولات طبیعی و ارگانیک که مواد شیمیایی به کمترین مقدار به کار رفته، استفاده شود. چون محصولاتی که ارگانیک نمی‌باشند انواع آفت‌کش ها به اندازه زیاد استفاده شده که می‌توانند باعث بسیاری از بیماری‌ها و جهش‌ها در بدن افراد شوند.

sugar

قند سفید: دشمن دستگاه ایمنی بدن

نوشابه‌ها حاوی قند سفید و آسپارتام هستند. طعم شیرین آسپارتام که یک شیرین کننده مصنوعی است مانند قند سفید باعث افزایش ترشح انسولین می شود. در نتیجه بدن به سادگی خسته می شود.

در مواد غذایی قندی از جمله آب‌نبات، کیک‌ها و دیگر شیرینیجات، قند سفید به کار رفته که قندی تصفیه شده و بدون فایده برای بدن به حساب می آید و هضم آن ها انرژی بدن را بیهوده هدر می دهد. بهتر است کلا و بخصوص در زمان خستگی، قند سفید از وعده های غذایی حذف شود چون در ابتدا انرژی کاذبی زیادی به بدن داده و بلافاصله فرد را خسته تر می کند. به عقیده متخصصان مربوطه قند سفید تأثیر منفی روی دستگاه ایمنی بدن دارد. این مواد غذایی باعث اسیدی شدن بدن شده و مخزن مواد معدنی بدن را خالی می کنند. در نتیجه خیلی زود باک انرژی تان خالی می شود و یک دور باطل شکل می‌گیرد که در آن وارد فاز افت و افزایش قند خون می شود که بدن را خسته می کند. توصیه می کنیم به جای قند سفید نیز از قندهای کامل و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده کنید. یادتان باشد که این قندهای مغذی روی دندان های کودکان تأثیر بد نداشته و باعث پوسیدگی نمی شوند. چون تأثیری در اسیدی و دمینرالیزه کردن محیط دهان ندارند.

coffee

گول قهوه را نخورید

برای خیلی از افراد قهوه به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. ولی حقیقت این است که درست است که بعد از نوشیدن قهوه به سرعت به بدن انرژی داده و باعث سرحال شدن فرد می شود اما به سرعت و ناگهان انرژی بدن تخلیه می شود. بنابه نظر متخصصان تغذیه حتی قهوه سیاه و بدون قند نیز باعث افزایش قند خون شده که باعث افزایش فعالیت غدد فوق کلیوی می شود و بعد از مدتی باعث ایجاد خستگی می شود. نظر متخصصان در این زمینه این است که زمانیکه احساس خستگی می‌کنیم بهترین کار این می‌باشد که فرد به حفظ تعادل بیندیشد. و در صورتی که فرد به نوشیدن قهوه عادت دارد بهتر است یک فنجان قبل صبحانه میل شود و از نوشیدن آن بین وعده های غذایی حدالامکان پرهیز شود.

متخصصان توصیه می کنند هنگام خستگی به جای مصرف قهوه از دمنوش های حاوی دارچین یا زنجبیل و به همراه لیموترش یا رویبوس (چای قرمز بدون تئین) استفاده شود که هم در این فصل باعث گرم شدن بدن و هم افزایش انرژی می‌شود.

fatty-foods

مواد غذایی چرب

مواد غذایی چرب انرژی زیادی را برای بدن فراهم می کنند و باعث گرم شدن بدن می شود. به خاطر همین نباید از وعده های غذایی حذف شود اما باید این را هم در نظر گرفت که از لحاظ ارزش غذایی فقیر محسوب می شوند و ارزش غذایی خاصی ندارند. بهتر است زمان استفاده، میزان مصرف مارگارین، روغن آفتاب گردان، کره و … به حداقل برسد و به جای آنها توصیه می شود روغن زیتون خالص و یا روغن گردو به کار برود.

دلیل محدود کردن مصرف مواد چرب مانند مارگارین و … که بالا ذکر شد به این دلیل است که مصرف آنها باعث افزایش حرارت بدن شده و اسید های چرب در این مواد تغییر کرده و حالت سمی پیدا می‌کنند.

steak2

استیک برای شام ممنوع

استیک غذایی است که با سس و بخصوص سیب زمینی سرخ کرده خورده می شود. با وجود اینکه خوردن آن انرژی زا هست اما زمانی که فرد خسته است، بخصوص برای وعده شام توصیه نمی شود. گوشت قرمز مانند چربی های اشباع شده موجود در روغن سرخ کردنی برای وعده شام مناسب نبوده و احتمال اینکه فرد هنگام خواب دچار اختلالات بدنی شود، بالا می رود. در نتیجه خستگی تشدید می شود. اگر فردی هوس خوردن استیک کند بهترین وعده غذایی برای خوردن این غذای لذیذ، وعده ناهار می‌باشد.

توصیه می شود افراد برای وعده شام از مواد غذایی مانند ماهی و پروتئین های گیاهی مانند عدس و میوه های خشک و آجیل استفاده کنند و از مصرف پیتزا که دارای پنیر فراوان نیز هست پرهیز کنند، زیرا مانند استیک سنگین بوده و باعث می شود خواب فرد دچار اختلال شود.

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید