انتشار این مقاله


ارتباط نزدیک اضطراب با مرگ حاصل از سرطان در مردان

در هر زمان از ۱۴ نفر ۱ نفر در جهان تحت تاثیر اختلالات حاصل از اضطراب قرار دارند. کسانی که از این شرایط رنج می برند، دچار اختلالات و ناتوانی هایی می شوند، همچنین خطر استفاده از مواد مخدر و خودکشی در این افراد بالا است. علاوه بر این خطرات قابل توجه، مشکلات روحی ناشناخته بسیاری […]

در هر زمان از ۱۴ نفر ۱ نفر در جهان تحت تاثیر اختلالات حاصل از اضطراب قرار دارند. کسانی که از این شرایط رنج می برند، دچار اختلالات و ناتوانی هایی می شوند، همچنین خطر استفاده از مواد مخدر و خودکشی در این افراد بالا است. علاوه بر این خطرات قابل توجه، مشکلات روحی ناشناخته بسیاری وجود دارد که حتی اکثر مردم بیمار نمی دانند دچار این شرایط هستند.

در بیشتر مواقع، افراد مضطرب می‌توانند تا ۱۰ سال یا بیشتر به پزشک برای درمان مراجعه نکنند ولی انتظار این مدت می تواند عواقب بالقوه جدی داشته باشد. تحقیقات جدید نشان می دهد که اختلال اضطراب خطر ابتلا به مرگ های حاصل از سرطان را دو برابر می کند ولی فقط در مردان.

چگونه ممکن است؟

قبل ازاینکه راجع به اثرات اضطراب بر سلامتی صحبت کنیم به تمایز بین اضطراب طبیعی و اضطراب پاتولوژیک که موضوع مورد بحث ما است، می‌پردازیم. اضطراب طیبعی یا نرمال چیزی است که همه ی ما در هنگام موقعیت های چالش برانگیز و تهدید کننده تجربه کرده ایم.

زمانی که اضطراب بیش از حد و ناتوان کننده می شود، اختلالات ناشی از آن آغاز می شود. برای مثال افرادی با نگرانی‌های بیش از حد و بدون کنترل در مورد تعدادی از زمینه های زندگی دارای اضطراب پاتولوژیک هستند. آنها نمی توانند نگرانی های خود را کنترل کنند و تمرکز خود را از موضوعی به موضوع دیگر از دست می دهند. آن‎ها هم‎چنین علائمی مانند تحریک پذیری، بی قراری، و تنش عضلانی را تجربه می‌کنند.

اما بسیاری از کسانی که دچار این نوع اضطراب هستند ،راجع به مبتلا بودنشان هیچ شکی نمی‎کنند، چرا که اغلب فکر می‎کنند که “اضطراب” بخشی از شخصیت خود فرد است. به همین دلیل است که مردم تمایل دارند مدت زمان طولانی بین توسعه علائم و مراجعه به پزشک صبر کنند. این وقفه باعث پیشرفت بیماری و سخت‎تر شدن درمان می‎شود.

از موارد مشکل آفرین که در اثر افزایش فاصله زمانی بین توسعه علائم و مراجعه به پزشک ایجاد می شود، افزایش خطر مرگ زودرس حاصل از سرطان ها است. اما چرا؟ مطالعات قبلی ارتباط بین اضطراب و فرایندهای التهابی در بدن و سرکوب سیستم ایمنی بدن، که می تواند خطر بیماری (مانند سرطان) را افزایش دهد، نشان می‎دهند.

چرا مردان بیشتر مستعد مرگ زودرس حاصل از سرطان هستند؟

یکی از دلایل ممکن است این باشد که مردان در مقایسه با زنان برای مراجعه به پزشک بیشتر صبر می کنند. تاخیر در درمان باعث پیشرفته شدن بیماری و سخت‎تر شدن درمان می شود. از دلایل دیگر می توان به افزایش رفتارهای ناسالم مانند مصرف الکل و سیگار در مردان هنگام اضطراب اشاره کرد.

براساس آنالیز اطلاعاتی وسیع برای ۲۰۰۰۰ نفر که در آن تعداد افراد مبتلا به اضطراب پاتولوژیک از سال ۲۰۰۰-۱۹۹۶ و تعداد افراد فوت شده به علت سرطان در سال ۲۰۱۵ اندازه گیری شده ، یافته شد که از ۷۱۳۹ مرد، ۱۲۶ نفر و از ۸۷۹۹ زن، ۲۱۵ نفر دچار اضطراب هستند و همچنین ۷۹۶ مرد و ۶۴۸ زن جان خود را به خاطر سرطان از دست داده اند.

چه کار می توان کرد؟

تحقیقات نشان می دهد که اضطراب فقط یک ویژگی شخصیتی مقاوم نیست، بلکه می تواند یک سیگنال هشدار دهنده برای مشکلی جدی تر باشد.

با این حال اقدامات خاصی برای کاهش اضطراب و بهبود سلامت عمومی ما وجود دارد. ذهن و بدن به صورت پیچیده ای به یکدیگر مرتبط اند و روی یکدیگر تاثیر می‎گذارند. بنابراین شرکت در فعالیت‎های بدنی منظم، خواب کافی، نوشیدن آب به اندازه کافی و اجتناب از استفاده طولانی‎مدت از دستگاه‎هایی مانند تلفن‎های هوشمند، لپ تاپ، و تلویزیون پیش از رفتن به رخت‎خواب برای سلامت ذهن و بدن ما مفید هستند.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید