انتشار این مقاله


استفاده مقطعی از ماری جوانا برای سلامت ذهنی مفید است یا مضر؟ پاسخ به جنسیت شما بستگی دارد!

به گفته محققان ارتباط بین استفاده از ماری جوانا و افسردگی در میان پسران نوجوان آفریقایی تبار آمریکایی برخلاف دختران مشخص شده است.

مطالعات آکادمیک گذشته نشان داده است که استفاده از ماری جوانا با بروز افسردگی در جمعیت نوجوانان مرتبط است، اما آیا این در مورد همه جمعیت‌های نوجوانان صادق است؟

محققان دانشگاه میشیگان این سوال را در مقاله اخیر مرزها در روانشناسی (Frontiers in Psychology) مورد بررسی قرار دادند. به خصوص، آنها به بررسی این مورد پرداختند که آیا ارتباط بین استفاده از ماری جوانا و افسردگی در پسران نوجوان آفریقایی آمریکایی بیشتر از دختران نوجوان آفریقایی آمریکایی است یا نه.

نکته جالب اینجاست، آن‌ها دریافتند که ارتباط بین افسردگی و مصرف ماری جوانا در میان پسران نوجوان ظاهر و اما در میان دختران نوجوان وجود ندارد.

برای رسیدن به این نتیجه گیری، آنها داده‌ها را مطالعه نوجوانان فلینت را تجزیه و تحلیل کردند، که در آن مطالعه ۶۸۱ نوجوان آمریکایی آفریقایی تبار به مدت سه سال پیگیری و بر اساس انواع معیارهای شناختی، عاطفی و جمعیت شناسی اندازه گیری شدند. محققان ارتباط بین علائم افسردگی (به وسیله پرسش نامه‌ای که علامت مختصر) و استفاده از ماری جوانا را بررسی کردند تا تعیین کنند که آیا این رابطه در مردان قوی‌تر از زنان است یا نه.

به بیان آن‌ها:

استفاده از ماری جوانا در طول زمان پیش بینی کننده افزایش نشانه‌های افسردگی در میان پسران نوجوان آفریقایی آمریکایی است اما در میان دختران چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.

چرا استفاده از ماری جوانا تاثیر منفی بیشتری بر سلامت روانی پسران نوجوان دارد؟ محققان پیشنهاد می‌کنند که مقصران اصلی تفاوت جنسی در ارتباطات مغزی، راهبردهای مقابله‌ای، هنجارهای موجود میان گروه‌های دوستان و حمایت والدین هستند. یک نکته دیگر این که پسران نوجوان بیشتر به استفاده از استراتژی‌های بیرونی مبتنی بر مقابله‌ مانند مواد مخدر، برای مقابله با احساسات ناخوش‌آیند علاقه دارند. از سوی دیگر، زنان بیشتر از استراتژی‌های مقابله‌ای درونی استفاده می‌کنند (به عنوان مثال، انزوا و نشخوار ذهنی).

در حالی که ارتباط بین استفاده از ماری جوانا و افسردگی در میان پسران نوجوان آفریقایی تبار آمریکایی مشخص شد، نویسندگان گزارش کردند که علائم افسردگی پایه‌ای پیش بینی کننده تغییر در مصرف ماری جوانا در طول زمان برای هیچ یک از دو جنس نیست. به عبارت دیگر، به نظر نمی‌رسد که افسردگی نوجوانان را به سوی استفاده از ماری جوانا بکشاند. این یافته ممکن است نتیجه‌ای خوب به حساب آید، به ویژه چون ماری جوانا به دلیل تغییر قوانین و هنجارهای اجتماعی در ایالات متحده بیشتر متداول شده است.

موردی که هنوز حل نشده است این است که آیا اثر استفاده از ماری جوانا در نوجوانان آفریقایی آمریکایی می‌تواند به دیگر جمعیت‌ها نیز نسبت داده شود. تحقیقات دیگر الگوی مشابهی را در نوجوانان سفید پوست یافته‌اند، اما برای بررسی این که آیا این تفاوت‌های جنسیتی در سراسر ملیت‌ها، فرهنگ‌ها و سنین فاکتور قوی است، لازم است تا پژوهش‌های بیشتری انجام گیرد.

محققان معتقدند که این یافته‌ها نشان می‌دهد که استفاده از ماری جوانا برای افسردگی درمیان پسران نوجوان نیاز به بررسی و شاید اتخاذ برنامه‌های ترکیبی درمان اعتیاد به ماری جوانا و افسردگی دارد.

آن‎‌ها همچنین عواملی را که باعث محفاظت از نوجوانان در مقابل مصرف ماری جوانا می‌شود را نیز روشن کرده‌اند. اصلی‌ترین عوامل در این فهرست این موارد هستند که آیا دوستان نوجوان از ماری جوانا استفاده می‌کنند یا نه و آیا فرد خانواده سالمی دارد یا نه. پس والدین هوشیار باشند!

منابع

Assari, S., Mistry, R., Caldwell, C. H., & Zimmerman, M. A. (2018). Marijuana Use and Depressive Symptoms; Gender Differences in African American Adolescents

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید