انتشار این مقاله


پیوند عضو از حیوان به انسان؛ راه‌حلی برای کمبود عضو پیوندی

کمبود عضو پیوندی دیگر مسئله‌ای محتمل نیست، بلکه مسئله زمان رخ دادن این مشکل است.

کمبود عضو پیوندی دیگر مسئله‌ای محتمل نیست، بلکه مسئله زمان رخ دادن این مشکل است. بد و بدتر؛ قریب به ۷۵۰۰۰ آمریکایی نیاز به پیوند دارند که به صورت تخمینی امروز ۱۸ نفر از آنان به دلیل نرسیدن پیوند جان خود را از دست خواهند داد. در واقع عضو اهدایی به اندازه‌ی نیاز وجود ندارد. به زودی با افزایش ماشین‌های خودران تعداد تصافات جاده‌ای که تأمین‌کننده‌ی اولیه‌ی اهدای عضو است، کاهش خواهد یافت.

محققین در سراسر جهان در تلاش هستند تا راه‌حلی برای حفظ جان این دست از بیماران پیدا کنند. و حالا ایده‌ی اصلی فیلم‌های علمی-تخیلی به نظر ممکن است محقق شود: پیوند عضو از حیوانات به انسان

ویلیام وستلاین محقق بیوتکنولوژی در مصاحبه با Guardian گفت:

به نظرم این برهه‌ای تاریخی در زمینه‌ی پیوند اعضای حیوانات محسوب می‌شود. دیگر هیچ تردیدی در آن نیست مسئله زمان آن است.

رد پیوند

این که بدن انسان را مجبور به قبول عضو پیوندی بکنیم کار راحتی نیست. عضو پیوندی به مثابه‌ی یک جسم خارجی است که بدن با تحریک سیستم ایمنی در تلاش برای حذف آن خواهد بود. پزشکان به کمک داروها این واکنش را سرکوب می‌کنند، اما این کار هم همیشه مانع رد پیوند نمی‌شود.

حال فرض کنید که بافت متعلق به گونه‌ای دیگر نه انسان دیگر، وارد این پروسه شود؛ می‌توان به راحتی فهمید که چرا پیوند عضو از حیوان به انسان که اصلطلاحا xenotransplantation اطلاق می‌شود از زمانی دور غیرممکن شناخته شده است.


مقاله‌ی مرتبط: پیوند اعضای خوک به انسان چندان دور نیست


خوک‌ها و پریمات‌ها

با پیشرفت‌های حوزه‌ی پزشکی و علم، xenotransplantation کم کم قابل دسترسی به نظر می‌رسد. شرکتی که وستلاین در آن مشغول به کار است، eGenesis، با استفاده از CRISPR ویروس‌ها را که ممکن است به دریافت‌کننده‌ی پیوند آسیب بزنند، از ژنوم خوک خارج می‌کند. حال با استفاده از تکنولوژی ویرایش ژن در تلاش هستند با حذف مارکرهای بیگانه‌ی سلول خوک، درصد احتمال تحریک پاسخ ایمنی در انسان را کاهش دهند.

با کمک این پیشرفت‌ها محققین آلمانی توانستند تا بابونی را که پیوند عضو شده بود در سال ۲۰۱۸ چندین ماه زنده نگه دارند. هم‌چنین، محققین دانشگاه بیرمنگهام آلاباما (UAB) در تلاش‌ هستند تا در مرحله‌ی بعد کلیه‌ و قلب تغییریافته طی مهندسی ژنتیک خوک را به انسان پیوند بزنند.

دیوید کوپر از محققین مطالعه‌ی پیوند حیوان به انسان UAB در مصاحبه با Guardian گفت:

در صورت عملی شدن این نظریه، تحولی عظیم در داروها به وجود خواهد آمد. این اعضای پیوندی هر وقت بخواهید در دسترس خواهند بود، این نظریه نقاط قوت بسیاری داراست.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید