انتشار این مقاله


چه دلایلی باعث می شوند شب برای غذا خوردن از خواب بیدار شویم؟

اگر فردی شب از خواب به علت گرسنگی بیدار شود ممکن است در طول روز غذا نخورده باشد یا فعالیت فیزیکی معمولش را تغییر داده باشد. در نهایت ممکن است این فرد دچار کم خوابی شود و یا به سندروم غذا خوردن شبانه مبتلا شده باشد. احساس گرسنگی به سیکل هلی شبانه‌روزی مربوط‌اند: تغییرات جسمی […]

اگر فردی شب از خواب به علت گرسنگی بیدار شود ممکن است در طول روز غذا نخورده باشد یا فعالیت فیزیکی معمولش را تغییر داده باشد. در نهایت ممکن است این فرد دچار کم خوابی شود و یا به سندروم غذا خوردن شبانه مبتلا شده باشد.

احساس گرسنگی به سیکل هلی شبانه‌روزی مربوط‌اند: تغییرات جسمی و ذهنی که چرخه روشنایی و تاریکی را هرروز مختل می‌کنند.

ریتم شبانه‌روزی بدن را برای آزاد کردن برخی هورمون‌ها تحریک می‌کند، برخی از آن‌ها فرد را گرسنه می‌کنند. بر اساس مطالعه‌ای در ژورنال Obesity افراد بیش‌ترین گرسنگی را در اوایل عصر و کمترین آن را هنگام صبح احساس می‌کنند.

اما دلایل متعددی وجود دارد که چرا یک فرد به علت گرسنگی از خواب در روز یا شب بیدار می‌شود.

غذای کافی نخوردن

اگر فردی در طول روز خوب غذا نخورد هنگام شب ب دلیل گرسنگی بیدار می‌شود.

بر اساس گایدلاین های غذایی ۲۰۱۵-۲۰۲۰ یک فرد مؤنث کم تحرک روزانه باید۱۶۰۰-۲۴۰۰ کالری بسته به میزان فعالیت مصرف کند. برای مردان این مقدار بین ۲۰۰۰-۳۰۰۰ کالری است.

اگر کسی بیش از حد کالری کمی مصرف کند ممکن است بیدار شود. گرسنگی معمولاً علامت بدن برای نیاز به دریافت انرژی بیشتر است تا مقدار انرژی را که می‌سوزاند دریافت کند.

تغییر در فعالیت فیزیکی

اگر فردی شروع به ورزش کند کالری بیشتری می‌سوزاند. ورزش بیش از سایر فعالیت‌ها انرژی مصرف می‌کند و تا زمانی که فرد انرژی سوزانده شده را جایگزین نکند شب‌ها بیدار خواهد ماند.

جایگزینی یک ورزش قدیمی با ورزش جدید نیز اثر مشابهی خواهد داشت. حتی اگر افزایش فعالیتی وجود نداشته باشد.

کم خوابی

بر اساس مجله “خواب” الگوهای خواب مختل شده می‌تواند منجر به افزایش اشتها شود. این کار به طور بالقوه می‌تواند فرد را از خواب بیدار کند.

سندروم غذا خوردن در شب

اگر فردی که شب برای غذا خوردن از خواب بیدار شود درحالی‌که غذای کافی در روز دریافت می‌کند و خوابش نیز کافی است ممکن است دچار اختلال تشخیصی دیگری به نام سندروم خوردن شوند(OSFED).

بر اساس انجمن ملی اختلالات غذایی این حالت یک اختلال همه‌گیر و جدی است که شامل غذا خوردن در شب هم می‌شود. این موجب بیداری فرد در شب برای غذا خوردن می‌شود.

نویسندگان یک مطالعه در درمانگاه روان‌پزشکی آمریکا شمالی به این اختلال به عنوان یک مورد ضروری اشاره کردند و اینکه در این سطح تشخیص بهترین درمان به مطالعه بیشتری نیاز دارد.

چگونه متوقفش کنیم؟

ممکن است واضح باشد چرا یک فرد شب غذا می‌خورد. ممکن است آنهاازیک آزمون و خطا برای کشف علت این تجربه و نحوه تغییر آن پیدا کنند.

یک فرد ممکن است از یادداشت روزانه کالری دریافتی سود ببرد و بتواند آن را با مقادیر مشخص‌شده نرمال برای سطح فعالیت و سن خود تطابق دهد.

اگر فردی اول عصر غذا بخورد باعث می‌شود وعده غذایی به کمی دیرتر منتقل شود.

همچنین مهم است که حداقل هر شب ۷ساعت خواب داشته باشد. بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها این کمترین مقداری است که یک فرد برای سالم ماندن لازم دارد.

تحقیق برای یافتن بهترین درمان برای اختلال غذا خوردن در شب ادامه دارد. بر اساس مطالعه درمانگاه روان‌پزشکی آمریکای شمالی دارودرمانی و درمان روانی روش‌های معمول‌اند اما تأیید اثر آن‌ها نیاز به بررسی بیشتر دارد.

هرکسی که متوجه شود که شب به دلیل گرسنگی نمی‌تواند بخوابد باید با یک پزشک مشورت کند.

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *