انتشار این مقاله


محققان مکانیسم جدیدی برای جلوگیری از متاستاز سرطان پستان کشف کرده‌اند

گروهی از محققان موسسه علوم سرطان سنگاپور (CSI سنگاپور) در دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) دریافته‌اند که کنترل سطح پروتئین TIP60 به عنوان یک سرکوب‌گر تومور، می‌تواند به صورت بالقوه مانع از انتشار سلول‌های سرطانی پستان شود. این تیم تحقیقاتی که توسط پروفسور Sudhakar Jha از CSI سنگاپور سرپرستی می‌شود،  کشف کرده‌است  که TIP60  با دو پروتئین دیگر […]

گروهی از محققان موسسه علوم سرطان سنگاپور (CSI سنگاپور) در دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) دریافته‌اند که کنترل سطح پروتئین TIP60 به عنوان یک سرکوب‌گر تومور، می‌تواند به صورت بالقوه مانع از انتشار سلول‌های سرطانی پستان شود.

این تیم تحقیقاتی که توسط پروفسور Sudhakar Jha از CSI سنگاپور سرپرستی می‌شود،  کشف کرده‌است  که TIP60  با دو پروتئین دیگر به نام‌های DNMT1 و SNAIL2، در جهت جلوگیری از انتشار سلول‌های سرطانی در تعامل است.

این اولین مطالعه است که از عملکرد جدید TIP60 در تنظیم محور DMNT1-SNAIL2 و متعاقبا مهار متاستاز (گسترش سلول‌های سرطانی به دیگر بخش‌های بدن)گزارش می‌دهد.

Zhang Yanzhou دانشجوی سال آخر دکتری از برنامه‌های تحصیلات تکمیلی CSI سنگاپور در زیست‌شناسی سرطان و اولین نویسنده این مطالعه، بیان می‌کند:

در این مطالعه ما کشف کردیم که فقدان TIP60 با افزایش سطح DNMT1 منجر به فعالسازی عملکرد SNAIL2 می‌شود. به هنگام روشن شدن این مسیر مولکولی، سلول‌‌های اپیتلیال که ارگان‌ها را پوشش داده و محافظت می‌کنند، قابلیت مهاجرت و تهاجم به دست آورده و منجر به انتشار سلول‌های سرطانی می‌شوند. درک این مکانیسم کلید متوقف کردن انتشار سلول‌های سرطانی است.

این یک کشف مهم برای بیماران مبتلا به سرطان پستان با شانس بقای پایین است؛ چرا که قبلا نیز مشخص شده که سطح  TIP60 در این بیماران پایین بوده و منجر به ضعف ایمنی دربرابر متاستاز سلول‌های سرطانی می‌شود.

با توجه به این که سطح غیر عادی TIP60 در سرطان‌های دیگر همچون سرطان‌های کولون و سرویکس (گردن رحم) ثابت شده است، کشف این تیم می‌تواند پیامدهای مهمی برای این سرطان‌ها داشته باشد. بدین جهت، این مطالعه می‌تواند درهای جدیدی به‌ روی درمان بالقوه انواع مختلف سرطان در آینده باز کند.

پروفسور Jha می‌گوید:

شواهد مبنی بر  آن است که سطح TIP60  می‌تواند به عنوان یک نشانگر پیش‌آگهی برای گسترش سرطان پستان بوده و ثبات TIP60 می‌تواند یک استراژی امیدوارکننده برای درمان سرطان‌ها باشد. در حال حاضر، ما در حال توسعه مهارکننده‌هایی هستیم که می‌توانند سطح  TIP60 را افزایش داده و به نوبه خود از متاستاز جلوگیری کنند. همچنین، حاضر به همکاری با  دانشمندان پزشک از سیستم بهداشت و درمان دانشگاه ملی جهت  آغاز آزمایشات بالینی هستیم تا با استفاده از مهار کننده های  DNMT1  با هدف قرار دادن سلولهای دارای سطح پایین TIP60 که احتمال مهاجم بودن آن‌ها بیشتر است، سرطان پستان را درمان کرده و متاستاز را کاهش دهیم.

یافته‌های این مطالعه در مجله سلولی مولکولی در سپتامبر ۲۰۱۶ منتشر شد.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید