انتشار این مقاله


دانشمندان یک قدم به جلوگیری از پیشرفت سرطان نزدیک شدند

دانشمندان دانشگاه یورک و تگزاس دریافتند که دستگاه گلژی می‌تواند کلید توقف پیشرفت سرطان ریه به دیگر نقاط بدن باشد. اطلاعات جدید می‌تواند روش‌های درمانی جدیدی را که بر روی سیستم انتقال پیام درون سلولی تمرکز دارد را پیدا کند. این سیستم انتقال پیام باعث تغییرشکل سلول شده و می‌تواند سلول را به اندام متصل […]

دانشمندان دانشگاه یورک و تگزاس دریافتند که دستگاه گلژی می‌تواند کلید توقف پیشرفت سرطان ریه به دیگر نقاط بدن باشد.

اطلاعات جدید می‌تواند روش‌های درمانی جدیدی را که بر روی سیستم انتقال پیام درون سلولی تمرکز دارد را پیدا کند. این سیستم انتقال پیام باعث تغییرشکل سلول شده و می‌تواند سلول را به اندام متصل نگه دارد و یا باعث شود آزادانه حرکت کند.

محققین پروتئینی به نام PAQR11 را درون سیستم گلژی شناسایی کرده و که سیگنال‌هایی را از پروتئینی دیگر به نام Zeb1 دریافت می‌کند. ارتباط بین این دو پروتئین موجب حرکت غشا می‌شود.

اگر سلول‌های سرطانی را مانند یک چادر مسافرتی درنظر بگیریم. باید به نقاط ثابتی متصل شود تا بتواند شکل خود را حفظ کند و همچنین بتواند محکم به زمین متصل بماند. این سلول تا وقتی که شکل فضایی آن تغییر نکرده نمی‌تواند کنده شود.

3986ad703b9c8b6d6b5cc6348b4463_jumbo

برای حرکت این سلول باید محتویات آن را تغییر شکل دهیم و و طرفین آن را تخریب کنیم تا بتواند از محل اتصال آن کنده شود. در سرطان نیز اتفاق مشابهی رخ می‌دهد و گوشه‌های آن تغییرشکل داده و باعث کنده شدن سلول می‌شوند.

دستگاه گلژی که مرکز تبادلات پروتئینی سلول است ارتباطات دو پروتئین را دریافت می‌کند و پیام انتقال غشا را ایجاد می‌کند. این تغییر باعث تغییرشکل سلول شده و مانند مثال چادر مسافرتی به سلول اجازه حرکت در بدن را می‌دهد.

اکنون که این سیستم شناسایی شده می‌توان دارویی ساخت که این ازتباطات را مختل کرده و عملکرد دستگاه گلژی که باعث حرکت غشای سلول شده را متوقف کند. قدم بعدی این است که چگونه بدون اختلال در عملکرد سلول‌های دیگر این واکنش را تنها در سلول‌های سرطانی متوقف کرد.

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید