انتشار این مقاله


درمان آنوریسم مغزی با داروی ضد سرطانی

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که یک گروه از داروهای ضد سرطانی می تواند در درمان آنوریسم مغزی موثر باشد. آنوریسم مغزی در اثر ضعف جدار عروق به صورت برون‌زدگی رگ تظاهر می یابد به طوری که فشار جریان خون عبوری از قسمت تضعیف شده رگ، منجر به برآمدگی دیواری رگ به سمت خارج می‌شود.آنوریسم در […]

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که یک گروه از داروهای ضد سرطانی می تواند در درمان آنوریسم مغزی موثر باشد.

آنوریسم مغزی در اثر ضعف جدار عروق به صورت برون‌زدگی رگ تظاهر می یابد به طوری که فشار جریان خون عبوری از قسمت تضعیف شده رگ، منجر به برآمدگی دیواری رگ به سمت خارج می‌شود.آنوریسم در همه جای بدن می‌تواند ایجاد شود اما شایع‌ترین رگ درگیر، آئورت شکمی است.

تخمین اینکه چه تعداد از افراد دچار آنوریسم مغزی هستند، مشکل است؛ زیرا تا زمان پارگی آنوریسم این افراد بدون علامت هستند، با این وجود محققان بر این باورند که از هر ۲۰ نفر یک نفر آنوریسم مغزی دارد.

دانشمندان دانشگاه Sussex آمریکا راهی امن‌تر در مقایسه با جراحی برای درمان آنوریسم مغزی یافته‌اند؛ آنها اعتقاد دارند که نوعی داروی مهارکننده تیروزین کیناز که در درمان سرطان نیز به کار می رود، می تواند آنوریسم مغزی را رفع کند و از طرفی تیم تحقیقاتی علوم اعصاب پروفسور فریرا متوجه شدند که جهش ژن PD6FRB  می‌تواند منجر به آنوریسم مغزی شود؛ جهش این ژن در بروز سایر بیماری های دیگر به جز آنوریسم، قبلا به اثبات رسیده است.

پس از مدتی پروفسور مارک دیسکهال دریافت که جهش این ژن در تمام اختلالاتی که می‌تواند ایجاد کند، باعث بیش فعالی بیش از اندازه پروتئین کد کننده خودش می‌شود؛ یعنی این پروتئین‌ همواره فعال باقی می ماند.

بررسی‌های بیشترنشان داد که داروهای مهارکننده تیروزین کیناز می توانند فعالیت بیش از اندازه این پروتئین را متوقف و آن را خاموش کنند.

این یافته‌ بزرگی است که نشان می‌دهد چگونه مشاهدات آزمایشگاهی ژنتیکی می توانند درمان های بالینی را تحت تاثیر قرار دهند به طوری که با یافتن اطلاعات جدید در زمینه ژنتیک در برخی بیماران مشخص شد که برخی گروه از داروهای سرطانی می توانند در درمان آنوریسم ها موثر باشد؛ درک مکانیسم ژنتیکی بیماری ها می تواند در شناسایی روند درمان بیماری بسیار کمک کننده باشد.

Professor.Mark Dieskhall

بنابراین دارو‌های سرطانی می‌توانند اهدافی درمانی جدید پیدا کنند، همانطور که امروزه از تالیدومیدها برای درمان جذام و مالتیپل میلوما استفاده میشود.

طرلان ميرزهره


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید