انتشار این مقاله


چگونه مدارس میتوانند حمایتی را برای کودکان با ADHD بهینه کنند؟

تحقیقات جدید واضح ترین رهنمود تا به امروز را در خصوص اینکه چگونه مدارس می تواند به بهترین نحو از کودکان دارای اختلال ADHD حمایت کنند تا علایم (بیماری) را بهبود بخشند و باعث به حداکثر رساندن نتایج تحصیلی شوند را ارایه می نماید.

تحقیقات جدید واضح ترین رهنمود تا به امروز را در خصوص اینکه چگونه مدارس می تواند به بهترین نحو از کودکان دارای اختلال ADHD حمایت کنند تا علایم (بیماری) را بهبود بخشند و باعث به حداکثر رساندن نتایج تحصیلی شوند را ارایه می نماید.

مطالعه هدایت شده توسط دانشگاه Exeter و با همکاری محققان در EPPI-Centre (یونیورسیتی کالج لندن)، بررسی سیستماتیکی را بعهده گرفت که تمامی تحقیقات موجود در خصوص اقدامات غیردارویی برای پشتیبانی از کودکان دارای ADHD در مدارس را مورد تجزیه و تحلیل قرار می داد. این مقاله، که در ژورنال Review of Education به چاپ رسید، به این نتیجه دست یافت که مداخلاتی که شامل پشتیبانی نفر به نفر بوده و بر خود تنظیمی متمرکز بود، منجر به نتایج اکادمیک بهتر شد. 

حدود پنج درصد کودکان دارای اختلال ADHD می باشند. این بدین معنی است که اکثر کلاس ها شامل حداقل یک کودک با اختلال یاد شده خواهد بود. این کودکان سعی می کنند که بدون حرکت سر جای خود بنشینند، توجه خود را متمرکز نمایند و تمایلات درونی و ناگهانی خود را بیشتر از بچه های هم سن و سال خود کنترل نمایند. مدارس می توانند محیط چالشی خاصی برای این کودکان باشند. در ضمن مشکلات و دشواری آنها در منتظر ماندن برای رسیدن نوبتشان یا نشستن بر روی صندلی خود، همکلاسی ها و معلمان را تحت تاثیر قرار می دهد. این تحقیق نشان می دهد که (مصرف) دارو برای این افراد موثر می باشد، ولی برای همه آنها کاربرد یکسانی را به همراه ندارد و بعضی خانواده ها مخالف مصرف دارو می باشند

این تحقیق توسط انستیتو ملی برای همکاری های تحقیقات سلامتی برای رهبری در مراقبت و تحقیقات سلامتی کاربردی ایالت ویرجینیای جنوب غربی PenCLAHRC)) تامین اعتبار شد. تیم تحقیقاتی به بیست و هشت آزمایش کنترل تصادفی در خصوص اقدامات غبر دارویی برای پشتیبانی کودکان دارای اختلال ADHD در مدارس دست یافت. در یک اقدام بی سابقه، اجزای مختلف اقدامات در حال انجام برای ارزیابی شواهدی از آنچه که بیشترین کارایی را داشت، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 

مطالعات از نظر کیفی متفاوت بودند، در نتیجه اعتماد تیم تحقیقاتی را در خصوص نتایج بدست آمده با محدودیت هایی روبرو کرد. با این حال، آنها دریافتند که جنبه های مهم اقدامات مداخله ای برای بهینه سازی نتایج تحصیلی کودکان زمانی نتیجه بخش بودند که آنها بر خود تنظیمی تمرکز کرده و اقدامات خود را به صورت جلسات نفر به نفر ارایه نمودند.  

خود تنظیمی برای کودکانی که خیلی تحریک پذیر می باشند و برای تمرکز سعی و تلاش زیادی می کنند، چندان ساده نمی باشد. کودکان نیاز دارند که از احساسات درون خود آگاه باشند، از مواردی که باعث تحریک آنها می‌شود، آگاه بوده و تا حد امکان از آنها پرهیز کنند، و پیش از عکس العمل نشان دادن  توقف کرده و به تفکر بپردازند. این موارد، برای کودکان مبتلا به ADHD در مقایسه با بسیاری از کودکان دیگر، سخت‌تر است ولی اینها مهارتهایی هستند که باید فراگرفته و آموخته شوند.

تیم تحقیقاتی همچنین به بعضی مدارک و شواهد امیدبخش برای کارت های گزارش روزانه دست یافت. برای چنین کودکانی هدف های روزانه مشخص می شود که از طریق این کارتن های روزانه بررسی و کنترل می شوند. این کارت ها توسط کودک بین مدرسه و خانه و همچنین بین کلاس ها برده می شود و جوایزی برای دستیابی به هدف های مشخص شده تعلق می گیرد. تعداد مطالعات انجام شده در این خصوص کمتر بود، و نتایج بدست آمده همیشه یکدست نبود. ولی استفاده از کارت گزارش روزانه تقریبا ارزان بوده و بکارگیری آن نیز آسان می باشد. این کارت ها می توانند همکاری بین خانه – مدرسه را تشویق و تقویت کرده و دارای انعطاف لازم برای پاسخگویی به نیازهای فردی کودکان می باشند.

Tamsin Ford، پروفسور روانپزشکی کودکان در دانشگاه علوم پزشکی Exeter در این باره می گوید:” البته تمامی کودکان ADHD منحصر بفرد می باشند. این مسئله پیچیده ای می باشد و هیچ رویکرد مناسب برای تمامی موقعیت ها وجود ندارد. با این حال، تحقیقات ما قوی ترین شواهد ارایه شده تا به امروز را در بر دارد که مداخلات غیر دارویی در مدارس می توانند به کودکان در رسیدن به پتانسیل هایشان از نظر آکادمیک و دیگر موارد کمک نمایند. تحقیقات بهتر و بیشتر مورد نیاز می باشد، ولی در عین حال، مدارس بایستی استفاده از کارت های گزارش روزانه را مدنظر قرار دهند و توانایی کودکان را در تنظیم احساسات خود بالا ببرند. این رویکردها از طریق اقدامات نفر به نفر ممکن است برای کودکان ADHD دارای بهترین نتایج باشد.  

علی مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید