انتشار این مقاله


تشخیص سرطان پستان در مردان؛ ماموگرافی یا فراصوت؟

دکتر Blaschke در مصاحبه با MedPage Today  راجع‌به ارجعیت ماموگرافی و فراصوت در تشخیص سرطان پستان اظهار دارد: مامو گرافی باید به عنوان یک راه تشخیص برای علائم سرطان پستان در مردان مورد توجه باشد. ما شاهد هیچ جنبه ی مثبتی از استفاده از فرا صوت برای تشخیص سرطان پستان در مردان نبودیم. در بیمارانی که ۲ تا […]

دکتر Blaschke در مصاحبه با MedPage Today  راجع‌به ارجعیت ماموگرافی و فراصوت در تشخیص سرطان پستان اظهار دارد:

مامو گرافی باید به عنوان یک راه تشخیص برای علائم سرطان پستان در مردان مورد توجه باشد. ما شاهد هیچ جنبه ی مثبتی از استفاده از فرا صوت برای تشخیص سرطان پستان در مردان نبودیم. در بیمارانی که ۲ تا ۱۰ سال تحت درمان ما بودند، هیچ سرطانی با استفاده از فرا صوت تشخیص داده نشد. با این‌که مردان ماموگرافی را برای خود کسر شان می‌دانند! بهترین روش برای تشخیص سرطان پستان در مردان همان مامو گرافی است. بیماران بعد از وجود یک نقطه حساس یا غده ای کوچک در نواحی پستان، برای معاینه به کلینیک مراجعه می‌کنند.

دکتر Anja Maibaum در مصاحبه با MedPage Today  اعلام کرد که با نتایج دکتر Blaschke و همکارانش موافق است:
با معاینه ی بیش از ۸۰۰ مرد که مشکوک به داشتن سرطان پستان داشتند، ۴۵ مورد سرطان پستان فقط با استفاده از مامو گرافی تشخیص داده شد!

مرکز اقتضای رادیولوژی آمریکا (ACR) حمایت همه جانبه خود را از مامو گرافی به عنوان اولین و بهترین راه تشخیص سرطان پستان نسبت به فراصوت، در مردان بالای ۲۵ سال اعلام می‌دارد. با بررسی موارد کلینیکی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵، پستان هایی که بیش از یک نقطه حساس داشتند با عکس‌برداری، بیوپسی و یا پاتولوژی در طی ۱۲ ماه تشخیص داده شدند. این در حالی است که دقت ماموگرافی ۹۹.۲% در موارد مثبت ( وجود سرطان پستان) و ۸۳.۳% در موارد منفی  گزارش شده است. بعد از تست ۹ % از موارد منفی با بیوپسی به طور قطع مشاهده شد که هیچ سرطانی وجود ندارد و نقاط حساس مربوط به نکروز چربی، فیبروزیز و یا ورم و برآمدگی پوستی (papilloma) بوده است! با این وجود، دکتر Blaschke پیشنهاد می‌کند در موارد نادری که مردان پستان سفتی دارند، عکسبرداری با اشعه ایکس و فرا صوت می‌تواند استفاده شود. هم چنین فرا صوت می‌تواند نتایج بیوپسی را تایید کند. در اسکن های ماموگرافی، بافت مورد نظر یک توده چربی است که مثل پستان زنان چندان هم متراکم نیست، قابل مشاهده است. برای زنان با پستان های سفت متراکم، فراصوت روش بهتری برای تشخیص سرطان پستان می باشد. برای اطمینان از نتیجه بیوپسی هم از فراصوت استفاده می شود.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید