انتشار این مقاله


آفتاب‌گریزی؛ معضلی جدید در عرصۀ سلامت

نتایج یک مطالعۀ جدید نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در معرض خطرات ناشی از دریافت مقدار ناکافی نور خورشید قرار دارند. نهادهای بهداشت و سلامت عمومی در ایالات متحدۀ آمریکا تأکید دارند که مدت‌زمان قرار‌گیری افراد در معرض نور آفتاب باید کاهش یابد. از سوی دیگر اطلاعات NHANES (کوتاه شدۀ National Health And Nutrition Examination Survey) حاکی […]

نتایج یک مطالعۀ جدید نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در معرض خطرات ناشی از دریافت مقدار ناکافی نور خورشید قرار دارند.

نهادهای بهداشت و سلامت عمومی در ایالات متحدۀ آمریکا تأکید دارند که مدت‌زمان قرار‌گیری افراد در معرض نور آفتاب باید کاهش یابد. از سوی دیگر اطلاعات NHANES (کوتاه شدۀ National Health And Nutrition Examination Survey) حاکی از این است که در حدود ۳۲ درصد از جمعیت این کشور از کمبود ویتامین D رنج می‌برند.

دکتر دیوید هویل (David Hoel)، نویسندۀ ارشد مقاله (که در ژورنال Journal of Dermato-Endocrinology منتشر شده است) و استاد دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی (Medical University of South Carolina) در این زمینه می‌گوید:

توصیۀ آفتاب‌گریزی که هم‌اکنون از سوی دولت و بعضی از پزشکان مطرح شده است؛ برای بیشتر آمریکایی‌ها باید سریعاً به ‘قرارگیری منظم و متعادل در برابر نور آفتاب’ تغییر یابد. آفتاب برای حیات انسان ضروری است و بدن باید به شکل مداوم و متعادل این نور را دریافت نماید؛ نه این که از آن فاصله بگیرد.

دکتر هویل و همکارانش اصرار دارند که دولت ایالات متحده توصیۀ خود مبنی بر “پرهیز از پرتو فرابنفش” را به “قرارگیری متعادل در برابر پرتو فرابنفش” اصلاح کند. این گروه تحقیقاتی در گواه ادعای خود به نتایج بیش از ۱۰۰ مطالعۀ صورت گرفته در این زمینه مبنی بر ‘اثرات مطلوب دریافت مقادیر متعادل از اشعۀ فرابنفش’ استناد می‌کنند. ویتامین D یکی از اساسی‌ترین ترکیبات مورد نیاز بدن است که در بافت پوست و در پی قرارگیری آن در معرض پرتو فرابنفش ساخته می‌شود.

نور آفتاب مهم‌ترین منبع طبیعی جهت ساخت ویتامین D در بدن است.
نور آفتاب مهم‌ترین منبع طبیعی جهت ساخت ویتامین D در بدن است.

هویل ادامه می‌دهد:

اطلاعات جدید نشان می‌دهد که خطرات مرتبط با دریافت پرتو فرابنفش تنها هنگامی جدی می‌شود که فرد تا مرز آفتاب‌سوختگی در برابر آفتاب قرار بگیرد (حمام آفتاب) و یا در سراسر عمر خود به میزانی فراتر از حد معمول پرتو دریافت کند. در حال حاضر هیچ‌گونه مدرک علمی دال بر کفایت مکمل‌های ویتامین D جهت جایگزینی با منبع طبیعی این ویتامین (پرتو فرابنفش) در دست نیست.

در این مطالعه آمده است که بیش از ۱۳ درصد آمار مرگ‌و‌میر سالانه در ایالات متحده (۳۳۰ هزار مورد مرگ در سال) به نوعی با کمبود ویتامین D در ارتباط است. این آمار نگران‌کننده است چرا که سهم کمبود ویتامین D در آمار مرگ سالانه در حال نزدیک شدن به سهم ۲۰ درصدی مصرف مواد مخدر (۴۵۰ هزار مورد مرگ در سال) می‌باشد. طبق اظهارات محققان خطرات کمبود ویتامین D منجر به چندین اختلال و بیماری می‌شود که عبارت‌اند از:

  • انواع سرطان (Cancer)
  • بیماری‌های قلبی-عروقی (Cardiovascular Disease)
  • آلزایمر / زوال عقل (Alzheimer’s Disease / Dementia)
  • دیابت (Diabetes)
  • اسکلروزیس چندگانه (Multiple Sclerosis = MS)
  • نزدیک‌بینی (Myopia)
  • تباهی لکۀ زرد (Macular Degeneration)

این مقاله هم‌چنین شواهد مستند دیگری در ارتباط با سایر مزایای پرتو فرابنفش را در خود گنجانیده است که از این میان می‌توان به ‘تولید نیتریک اکسید’ و ‘کاهش فشار خون’ اشاره کرد.

 

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید