انتشار این مقاله


سومین کودک ویرایش شده با کریسپر ممکن است در چین به دنیا آمده باشد

یک کودک ویرایش شده دیگر نیز به دنیا خواهد آمد ولی اگر دولت چین بخواهد آن را محرمانه نگه دارد٬ هیچ کس در دنیا خبر دار نخواهد شد.

در نوامبر سال گذشته دانشمند چینی٬ He Jainkui ٬ با خبر به دنیاآوردن کودکان ویرایش شده با کریسپر دنیا را شگفت زده کرد. اما دولت چین در مقابل اخباری که حاکی از سومین تولد کریسپری است٬ سکوت کرده است.

در ژانویه ویلیام هرلبت٬ زیست اخلاق شناس٬ اعلام کرد که He ژن های سومین جنین را ویرایش کرده است و نوزاد حدودا اواخر ژوئن یا اوایل جولای به دنیا خواهد آمد. اواخر ژوئن آمد ورفت و ما اکنون در اوایل جولای هستیم. پس خبری برای انتشار در این مورد وجود ندارد و یا اینکه دولت چین اطلاعات پیرامون این مباحثه علمی بزرگ را کنترل می کند.  


بیشتر بخوانید:


درهای بسته

مدت کوتاهی پس از انتشار خبر کارهای He ٬ دولت چین این آزمایشات را محکوم کرد و سعی کرد که قوانین مربوط به تحقیقات علمی را گسترش دهد.

نمی توان اقدامات بیشتری برای متوقف کردن افراد در استفاده گسترده از تکنولوژی قابل دسترس کریسپر برای ویرایش انسان ها انجام داد اما دولت ها و دانشگاه ها می توانند دانشمندانشان را از انجام چنین کاری باز دارند.  تا اینجای کار٬ محرمانه بودن اقدامات دولت چین در زمینه ویرایش ژن محل مباحثه دانمشندان برجسته است.

زیست اخلاق شناس دانشگاه میامی٬ روساریو ایساسی٬ در مصاحبه با MIT Tech Review گفته است:

با نگاه به اطلاعات کلی٬ می توان نتیجه گرفت که دولت چین در مجموع در تلاش است که چارچوب قوانین علمی را تغییر دهد. اما چرا این کار در خفا انجام می شود؟ البته آن ها اگر بخواهند می توانند این کار را انجام دهند و دنیا نیز نخواهد فهمید. اما دولت چین به جامعه بین الملل جوابگو بودن به چیزهایی که قول داده است را بدهکار است.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید