انتشار این مقاله


دیابت و چاقی با پروتئینی خاص قابل پیشگیری خواهند شد!

دیابت عارضه‌ای خطرناک است که بیش‌از ۲۹میلیون نفر در ایالت متحده را تحت تاثیر قرار داده‌است؛ چاقی نیز قسمت‌ زیادی از جمعیت را مبتلا کرده‌است. تحقیقات اخیر، راه جدیدی برای جلوگیری از این دو عارضه یافته‌اند. محققان پروتئینی یافته‌اند که ممکن‌است در آینده‌ای نزدیک، پیشرفت دیابت را متوقف سازد. بنابر مرکز کنترل و پیشگیری از […]

دیابت عارضه‌ای خطرناک است که بیش‌از ۲۹میلیون نفر در ایالت متحده را تحت تاثیر قرار داده‌است؛ چاقی نیز قسمت‌ زیادی از جمعیت را مبتلا کرده‌است.
تحقیقات اخیر، راه جدیدی برای جلوگیری از این دو عارضه یافته‌اند.

محققان پروتئینی یافته‌اند که ممکن‌است در آینده‌ای نزدیک، پیشرفت دیابت را متوقف سازد.

بنابر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری – CDC بیش‌از ۳۶.۵% جمعیت آمریکا، به چاقی مبتلا هستند که با عارضه‌های متعددی ازجمله بیماری‌های قلبی، سکته، انواعی از سرطان و دیابت نوع ۲ مرتبط است.
دیابت نیز مشکلات متعددی درپی دارد و جزء ۷ عامل پیش‌تاز مرگ‌ومیر در آمریکا می‌باشد.
درمان مشخصی برای این عارضه شناخته نشده‌است؛ با این‌حال پژوهشگران درحال بررسی برخی امکان‌ها از قبیل پیوند پانکراس و دستکاری ژنتیکی می‌باشند.

هم‌چنین محققان دانشگاه کاتولیک لووین در بلژیک (Catholic University of Louvain) نیز موفق‌به کشف پروتئینی شدند که می‌تواند سبب توقف این مشکلات شود.

بررسی باکتری Akkermansia  در موش‌ها

درطول ۱۰سال گذشته، پژوهش‌هایی که با سرپرستی پاتریک کانی (Patrice Cani) و ویلیام دِواس (Willem de Vos) انجام شده‌است،روی محور نوعی باکتری با نام Akkermansia muciniphila بوده‌اند.

Akkermansia muciniphila، یکی از رایج‌ترین انواع باکتری‌است که ۱-۵% از باکتری‌های روده را تشکیل می‌دهد.

کانی و تیمش برای نخستین بار نشان داده‌اند که  Akkermansia muciniphila می‌تواند نقشی اساسی در مبارزه با چاقی و دیابت نوع ۲ ایفا کند؛ آن‌ها متوجه شدند میزان این باکتری در موش‌های چاق کمتر از سایر موش‌ها است. هم‌چنین بازگرداندن این باکتری به حد نرمال موجب درمان بسیاری از عارضه‌های متابولیکی می‌شود.
این باکتری به شکل طبیعی در لایه‌ی موکوسی لوله‌ی گوارشی یافت می‌شود.

بررسی Akkermansia در انسان‌ها

پس از مشخص شدن این موضوع، پژوهشگران در مرحله‌ی بعد تصمیم گرفتند آزمایش‌هایی مرتبط را این‌بار روی انسان، انجام دهند.
پیش‌از، باید از بی‌خطر بودن دوزهای مشخص این باکتری و سپس مثبت بودن نتایج  همانند آن‌چه در موش‌ها حاصل شد، مطمئن می‌شدند.

درحین انجام آزمایش، تیم تحقیقاتی به‌طور تصادفی متوجه شدند پاستوریزاسیون تأثیر مثبتی بر فعالیت  Akkermansia دارد که نتایجی مانند کاهش توده‌ی چربی، مقاومت انسولینی و دیسلیپیدمی (dyslipidemia) در موش‌ها به‌دنبال دارد.

دانشمندان به‌دنبال راهی برای تسهیل تولید Akkermansia با یافتن توانایی غیرفعال کردن آن، بدون نابودی و از بین رفتن جزئیات این باکتری بودند.
پاستوریزه‌کردن، راهی برای افزایش پایداری باکتری و افزایش کنترل‌پذیری آن می‌باشد.

با این‌حال، پس از پاستوریزاسیون، محققان متوجه شدند عملکرد این باکتری به‌میزان چشمگیری افزایش یافته‌است؛ تاحدی که می‌‌تواند مانع رشد چاقی و دیابت نوع ۲ درموش‌ها شود.

نتایج این تحقیقات در مجله‌ی  Nature Medicine منتشر شده‌است.

فواید استفاده‌از پروتئین *Amuc_1100 خالص‌شده

درتلاش برای فهمیدن مکانیسم اثرپذیری باکتری از پاستوریزاسیون، پروتئینی که در عشا خارجی باکتری وحود دارد را جداساری کردند. از آن‌جایی‎که این عمل همه‌ بخش‌های جاندار، به‌جز پروتئین را از بین می‌برد، دانشمندان عقیده دارند این پروتئین می‌تواند کلید اصلی این اثر باکتری باشد.

با بهره‌گیری از مهندسی ژنتیک؛ دانشمندان موفق شدند این پروتئین را ساخته و آن‌را روی موش‌ها آزمایش کنند.
نتایج نشان می‌دهند پروتئنین *Amuc_1100 به اندازه‌ی Akkermansia در توقف دیابت و چاقی مؤثر است.

*Amuc_1100 به علت کمک به سیستم ایمنی شناخته شده‌است؛ چراکه مانع ورود مواد سمی به جریان خون می‌شود.

درآینده‌ای نزدیک، پروتئین *Amuc_1100 می‌تواند به پیشگیری از دیابت و چاقی در انسان‌ها کمک کند و نیز، به بهبود برخی شرایط از قبیل التهاب روده‌ها که بر اثر استرس ایجاد می‌شود، اعتیاد به الکل، بیماری‌های کبدی یا سرطان کمک کند.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید