انتشار این مقاله


مصرف گسترده آسپرین؛ مزایای کم و خطرات زیاد

آیا تمام آن چه درباره اسپرین می‌دانید حقیقت دارد؟

در گذشته نظر جمعی حوزه پزشکی بر این بود که استفاده روزانه از دوز‎های پایین آسپرین برای پیشگیری از حمله‌های قلبی و سکته مغزی در افرادی که در معرض بیماری‌های قلبی عروقی هستند، مفید است. اما در سال ۲۰۱۸ سه کارآزمایی بالینی بزرگ با کشف فواید اندک و خطرات خون ریزی مداوم با مصرف روزانه آسپیرین، این باور معمول را زیر سوال بردند. به طور کلی یافته‌های این تحقیقات موجب شد تا انجمن قلب آمریکا (American Heart Association) وانجمن کاردیولوژی آمریکا (American College of Cardiology) گایدلاین تمرینات بالینی را امسال تغییر دهند؛ بدین صورت که مصرف روتین آسپرین به این دو گروه توصیه نشود: افراد سالخورده بالاتر از ۷۰ سال یا افرادی که مشکل قلبی عروقی نداشته و خطر خونریزی درآن‌ها بالاست.

استفاده از آسپرین در میان گروه‌هایی که در معرض خطر آسیب قرار دارند شامل افراد مسن و بزرگسالان مبتلا به زخم پپتیک – زخم‌های دردناک در پوشش معده که مستعد ابتلا به خونریزی هستند و ۱ نفر از هر ۱۰ نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد- بسیار شایع است. طبق پژوهشی که اخیراً توسط مرکز پزشکی Annals of Internal Medicine منتشر شده، محققان مرکز پزشکی (Beth Israel Deaconess (BIDMC گزارش کرده‌اند که تا چه میزان آمریکاییان ۴۰ ساله و بالاتر از آسپرین برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی استفاده می‌کنند.


محقق و نویسنده ارشد Christina C. Wee، متخصص داخلی و یکی از محققین مرکز BIDMC دانشیار پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد

اگرچه انجمن قلب آمريكا و انجمن کاردیولوژی قلب و عروق آمريكا دستورالعمل استفاده از آسپرين را فقط در افرادی که خطر افزایش خونريزي را ندارند توصیه می‌کند، دستورالعمل سال ۲۰۱۹ در مورد مصرف آسپرين در ميان افراد بالاي ۷۰ سال كه بيماري قلبي يا سكته مغزي را ندارند، به روشني عدم مصرف آن است. یافته‌های ما نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از بزرگسالان ممکن است آسپرین را بدون مشاوره پزشک خود و به طور بالقوه بدون آگاهی قبلی مصرف کنند.

Wee و همکارانش با استفاده از داده‌های (Survey of Interview Health National Health (NHIS، یک نظرسنجی ملی در مورد خانوارهای ایالات متحده که پیش از انتشار رهنمود‌های جدید منتشر شده بود، استفاده از آسپرین را به عنوان راهی برای پیشگیری اولیه ازبیماری‌های قلبی عروقی شناسایی کردند. این تیم متوجه شد که حدود یک چهارم بزرگسالان ۴۰ سال و بالاتر بدون سابقه بیماری قلبی عروقی – حدود ۲۹ میلیون نفر – استفاده روزانه از آسپرین را برای جلوگیری ازبروز بیماری قلبی گزارش کردند. از این تعداد، ۶.۶ میلیون نفر این کار را بدون توصیه پزشک انجام می‌دادند.

به طور نگران کننده‌ای، تقریبا نیمی از بزرگسالان ۷۰ ساله و بدون سابقه بیماری قلبی یا سکته مغزی مصرف روزانه آسپرین را گزارش کردند. نویسندگان خاطرنشان کردند که سابقه بیماری زخم معده – که یکی دیگر از موارد منع مصرف آسپیرین است – به طور معنی داری با مصرف پایین آسپیرین ارتباطی ندارد؛ و این مورد کاملاً قابل انتظار بود.

یافته‌های ما نشان می‌دهد که باید پزشکان مراقبت‌های بهداشتی در خصوص درخواست بیماران خود راجب مصرف آسپرین و در مورد اهمیت برقراری تعادل بین مزایا و معایب آن، به خصوص در افراد مسن و افراد مبتلا به زخم پپتیک صحبت کنند و نیاز اصلی ما نیز تفهیم کردن این مورد است.


 نویسنده اصلی گزارش کالین اوبراین، متخصص ارشد داخلی در BIDMC و فلو در دانشکده پزشکی هاروارد

این یافته‌ها برای بزرگسالانی که سابقه بیماری قلبی عروقی یا سکته مغزی ندارند، قابل استفاده است. اگر در حال حاضر آسپرین مصرف می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید که آیا هنوز مصرف آسپرین برای شما ضروری است یا خیر.  


دکتر استفان جوراسک، پزشک مراقبت‌های اولیه در BIDMC
فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید