انتشار این مقاله


مقادیر بالای استروژن در بارداری با بروز اوتیسم در کودکان ارتباط دارد

اگر میزان استروژن در بارداری بیشتر از حد باشد، ریسک ابتلای کودک متولد شده به اوتیسم بیشترمی‌گردد.

دانشمندان به وجود رابطه‌ای بین وجود مقادیر زیاد هورمون‌های جنسی در رحم و استروژن در بارداری با بروز اوتیسم در کودکان پی بردند. نتایج تحقیقات در ۴ آگوست ۲۰۱۹ در ژورنال
Molecular Psychiatry چاپ شده است.

بیست سال پیش، تئوری رابطه‌ی بین بروز اوتیسم و هورمون‌های جنسی مادر در زمان بارداری، مطرح شد.

در سال ۲۰۱۵، تیمی از دانشمندان دانشگاه کمبریج و مرکز State Serum در دانمارک سطح هورمون‌های جنسی زنان باردار را در مایع آمنیوتیک، اندازه گیری کردند و دریافتند که میزان هورمون آندروژن در جنین‌های مذکری که بعدها به اوتیسم مبتلا شدند، بالا بوده است. مقدار هورمون‌های آندروژن نظیر استروژن، به طور میانگین در جنین‌های مذکر بیشتر از جنین‌های مونث است؛ ازین رو می‌توان فهمید که چرا بروز اوتیسم در پسران بیشتر از دختران است. آنان همچنین در بروز صفات مردانه در مغز و ارتباطات سلول‌های مغزی با یکدیگر، تاثیر دارد.

امروزه، همان دانشمندان با اتکا به یافته‌های پیشین خود که بر روی ۹۸ نمونه‌ی مایع آمنیوتیک انجام گرفته بود، به دنبال هورمون استروژن هستند. اهمیت این مطالعه زیاد است، زیرا اغلب هورمون‌های آندروزن به استروژن تبدیل می‌شوند.

با مقایسه‌ی ۹۸ نمونه‌ی جنین که بعدا به اوتیسم مبتلا شدند با ۱۷۷ نمونه جنین‌های سالم، هر چهار نوع استروژن به طور قابل توجهی افزایش یافته است. سطح بالای هورمون استروژن در دوران بارداری مادر، بیشتر از سطح بالای سایر هورمون‌های آندروژن مثل تستوسترون، در بروز اوتیسم موثر است. برخلاف تصور عموم که استروژن با زنان مرتبط است، استروژن قبل از تولد در رشد مغز و بروز صفات مردانه در پستانداران نقش به خصوصی دارد.

پروفسور سایمون بارون کوهن، رئیس مرکز اوتیسم دانشگاه کمبریج، که سرپرستی این تحقیقات را برعهده داشته و اولین تئوری وجود ارتباط بین اوتیسم و استروژن را مطرح کرد، در این باره می‌گوید:

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که مقادیر بالای استروژن در بارداری باعث این احتمال می‌شود که کودک به دنیا آمده، بعد ها به اوتیسم مبتلا شود. با اینکه ژنتیک نیز در این مورد بی‌تاثیر نیست، هورمون استروژن در تعامل با فاکتورهای ژنتیکی این احتمال را بالا می‌برد.


دکتر الکس سمپانیدیس که بر روی این مطالعه کار می‌کند، بر این باور است که سطح بالای استروزن در بارداری می‌تواند از مادر، جفت و یا خود جنین نشات گرفته باشد. قدم بعدی آن است که ابتدا منشا استروژن تعیین شده و نحوه‌ی تاثیر هر کدام بررسی شود.

یافتن رابطه‌ی میزان بالای هورمون استروژن در بارداری و بروز اوتیسم در کودکان کار دشواری بوده و به مطالعات زیادی نیاز دارد، چرا که باید نقش استروژن در مغز زنان نیز در نظر گرفته شود.

با این وجود، به گفته‌ی تیم تحقیقاتی، از این روش نمی‌توان برای غربالگری اوتیسم استفاده کرد. هدف محققان، فهمیدن مکانیسم بیماری اوتیسم است، نه درمان آن.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید