انتشار این مقاله


آیا آفلاتوکسین موجود در مغزها و آجیل خطرناک است؟

آفلاتوکسین می‌تواند خطرناک باشد، ولی نه وقتی که با خوردن آجیل وارد بدن می‌شود!

مغز‌ها و آجیل به عنوان یک غذای مفید و مغذی شناخته شده‌اند و به دلیل دارابودن چربی بالا، از کالری زیادی برخوردارند. علاوه بر‌ چربی‌های غیراشباع سالم، حاوی پروتئین و فیبر می‌باشند که در کنترل اشتها موثر است. به همین دلیل است که افرادی که در رژیم لاغری‌شان، آجیل گنجانده‌اند، سریعتر به وزن دلخواهشان دست می‌یابند. ‌به گفته‌ی بعضی از پزشکان، آفلاتوکسین می‌تواند خطرناک باشد.

مغزها به میزان زیادی ویتامین E دارند که برای پوست، قلب و مغز بسیار مفید است. همچنین، آنها دارای فیتوسرول هستند؛ ماده‌ای طبیعی با ترکیب گیاهی که سطح کلسترول بدن را تنظیم می‌کند. مصرف منظم آجیل با کاهش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط دارد.

بعضی از متخصصان تغذیه از وجود آفلاتوکسین و قارچ آسپرژیلوس در آجیل ابراز نگرانی می‌کنند. برخلاف چیزی که در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات دیده می‌شود، جای نگرانی برای این ماده وجود ندارد.

قارچ آسپرژیلوس و آفلاتوکسین چیست؟

آسپرژیلوس نوعی قارچ است که در خاک وجود دارد و در برخی محصولات غذایی مثل حبوبات، بقولات و آجیل درختی باعث بروز بیماری شود. عفونت آسپررژیلوس می‌تواند بازده محصولات را کم کند که برای کشاورزان نگران کننده است. حتی اگر زمین‌های کشاورزی به مقدار کمی آلوده به آسپرژیلوس شده باشند، بعد از برداشت محصول نیز مشکل‌ساز خواهند بود؛ به طوری که محصولات در انبار پوسیده و فاسد شده و ضرر زیادی به کشاورزان و توزیع‌کنندگان می‌رساند.

نگرانی اصلی که وجود دارد، در رابطه با بدن انسان است. برخی از پزشکان ادعا می‌کنند که قارچ آسپرژیلوس در بدن انسان، ترکیبات سمی به نام میوتوکسین می‌سازد که در واقع آفلاتوکسین‌ها هستند. آفلاتوکسین، سرطانزا می‌باشد، ولی خطری در رابطه با آفلاتوکسینی که با خوردن آجیل وارد بدن می‌شود، گزارش نشده است.

قرار گرفتن در معرض آفلاتوکسین به مدت طولانی، باعث آسیب کبدی و یا سرطان کبد می‌شود، به خصوص در افرادی که سابقه ابتلا به هپاتیت B را دارند. استنشاق هوایی که در آن اسپور این قارچ وجود دارد، باعث آسیب ریوی و حساسیت می‌گردد، خصوصا در افرادی که قبلا به بیماری‌های ریوی نظیر تبرکلوزیس یا COPD دارند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید