انتشار این مقاله


جوش نوزاد : علت و هر آنچه که باید درباره آن بدانید.

مختصر درباره جوش نوزاد.

جوش نوزاد چیست؟

جوش نوزاد یک بیماری پوستی شایع و معمولاً موقتی است که بر روی صورت یا بدن کودک ایجاد می شود. در نتیجه برجستگی یا جوش های ریز و قرمز ایجاد می شود. تقریباً در همه موارد، جوش به خودی خود بدون درمان برطرف می شود.

جوش نوزاد همچنین به عنوان آکنه های نوزادان شناخته می شوند. و در حدود ۲۰ درصد از نوزادان رخ می دهد.

جوش نوزاد با آکنه های شیرخوارگی که همراه با کومدون (نوک جوش یا سر جوش) های باز یا جوش های سر سیاه است، متفاوت می‌باشد. این علائم در آکنه های شیرخوارگی شایع است. آکنه های شیرخوارگی ممکن است به صورت کیست یا ندول نیز ظاهر شوند. در موارد نادر ، می توان جای زخم ها را بدون درمان گذاشت.

جوش نوزاد فقط در چند ماه اول زندگی کودک شما اتفاق می افتد. جوش های نوزادی تا زمانی که فرزند شما ۲ ساله باشد، می تواند دوام داشته باشد. آکنه های شیرخوارگی بسیار کمتر از آکنه های کودک ظاهر می‌شوند.

علائم جوش نوزادی چیست؟

مانند آکنه در بزرگسالان و بزرگسالان، جوش نوزاد معمولاً به صورت برجستگی های قرمز یا جوش ها ظاهر می شوند. ممکن است منافذ سفید یا سرهای سفید ایجاد شود و پوست مایل به قرمز ممکن است برجستگی ها را احاطه کند.

این جوش ها در هرجایی از صورت نوزاد ممکن است ایجاد شوند ولی بیشتر روی گونه ها ظاهر می‌شوند. در برخی از کودکان ممکن است آکنه در قسمت فوقانی پشت یا گردن ایجاد شود.

ممکن است اگر کودک شما جیغ بزند یا گریه کند ، جوش بیشتر شود. پارچه های خشن می توانند جوش را تحریک کنند ، همانطور که استفراغ کردن یا بزاقی که روی صورت می ماند ، آن را تحریک کند.

جوش نوزاد گاهی ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشد. اما در بیشتر موارد این بیماری در طی دو تا چهار هفته پس از تولد ایجاد می شود. و ممکن است چند روز یا هفته ادامه یابد ، اگرچه برخی موارد ممکن است چندین ماه طول بکشد.

چه زمانی باید به پزشک در مورد جوش نوزاد مراجعه کنید؟

هیچ درمانی برای جوش نوزاد وجود ندارد ، اما اگر نگران این موضوع هستید ، باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. ویزیت خوب یا معاینه عمومی ، زمان بسیار خوبی برای پرسیدن سؤالاتی در مورد آکنه کودک است ، و در مورد سایر نگرانی هایی که ممکن است درباره سلامتی کودک داشته باشید ، صحبت کنید.

اگر جوش نوزاد شما منجر به جوش های سرسیاه ، برجستگی های پر از چرک یا التهاب شود ، فوراً به پزشک مراجعه کنید. درد یا ناراحتی نیز باید باعث مراجعه به پزشک شود.

خود جوش نوزاد عود نمی کند ، اما خوب است توجه داشته باشید که اگر کودک شما قبل از بلوغ دوباره آکنه می کند ، باید به پزشک مراجعه کند زیرا این می تواند نشانه مشکل اساسی باشد.

چه عواملی باعث جوش نوزاد  می شود؟

هنوز مشخص نیست که چرا جوش نوزادی ایجاد می شود. برخی محققان معتقدند که این امر ناشی از هورمونهای مادر یا نوزاد است.

شرایط اساسی

برخی از موارد نادر ممکن است باعث شود که آکنه به درمان خانگی پاسخ ندهد. این شرایط شامل تومورها ، اختلال آدرنال هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (CAH) و سایر شرایط مربوط به سیستم غدد درون ریز است.

اگر یک دختر بچه دارید که شروع به نشان دادن علائم هیپراندروژنیسم می کند ، از پزشک بخواهید تا مشکلات اساسی را بررسی کند. علائم ممکن است شامل رشد بیش از حد موهای صورت یا پوستی بیش از حد چرب باشد.

چه شرایطی ممکن است شرایطی مشابه جوش نوزاد ایجاد کند؟

شرایط مشابه آکنه شامل اگزما ، اریتم توکسیکوم و میلیا است.

اگزما

اگزما معمولاً به صورت برجستگی های قرمز روی صورت ظاهر می شود. همچنین ممکن است با بزرگتر شدن کودک روی زانو و آرنج ظاهر شود. اگزما می تواند آلوده شده و زرد و پوسته پوسته شود. این شرایط ممکن است هنگامی که کودک شما شروع به خزیدن با زانوها و آرنجهای خود کند بدتر هم بشود.معمولاً برای پزشک تشخیص جوش نوزاد و اگزما آسان است.

شایع ترین نوع اگزما به عنوان درماتیت آتوپیک شناخته شده است.

اگزمای سبورئیک شرایطی است که اغلب به عنوان آکنه در کودک تشخیص داده نمی شود. همچنین به عنوان درماتیت سبورئیک و گهواره شناخته شده است.

اگزما را می توان با محصولات بدون نسخه (OTC) مانند Aquaphor و Vanicream درمان کرد. یک داروی ضعیف تر نیز ممکن است تجویز شود.

همچنین ممکن است از شما خواسته شود که آلرژن های غذایی را از خانه خود جدا کنید و روزانه پروبیوتیک هایی را به کودک بخورانید.

اریتما توکسیکوم

اریتما تکسیکوم یکی دیگر از بیماریهای شایع پوستی است که ممکن است به صورت بثورات ، برآمدگیهای کوچک یا لکه های قرمز ظاهر شود. در چند روز اول پس از تولد می تواند در صورت ، سینه یا اندام کودک شما مشاهده شود.

عارضه ای ندارد و معمولاً در کمتر از یک هفته پس از تولد ناپدید می شود.

ميليا

میلیا برجستگی های کوچکی از سفید است که ممکن است روی صورت کودک شما ایجاد شود.این شرایط هنگامی رخ می دهند که سلول های مرده پوست در سوراخ های ریز پوست گرفتار شده و ممکن است ظرف چند هفته از تولد ظاهر شوند. میلیا با جوش نوزاد ارتباطی ندارد و نیازی به درمان ندارد.

جوش نوزاد چگونه درمان می شود؟

جوش نوزادی  معمولاً بدون درمان از بین می روند.

بعضی از نوزادان آکنه دارند که بجای چند هفته ماه ها به درازا میکشد. برای درمان این نوع سرسخت آکنه های کودک، پزشک متخصص کودک شما ممکن است یک کرم یا پماد دارویی را برای کمک به پاکسازی آکنه تجویز کند.

از درمان های بدون نسخه جوش ، شستشوی صورت یا لوسیون استفاده نکنید. پوست کودک شما در این سن کم، بسیار حساس است. ممکن است با استفاده از چیزی که خیلی قوی است ، آکنه را بدتر کنید یا باعث سوزش اضافی پوست شوید.

اگر بعد از گذشت چند ماه از درمان در خانه ، جوش نوزاد شما پاک نمی شود ، پزشک ممکن است استفاده از لوسیون ۲.۵ درصد بنزیل پراکسید بنزوئیل را توصیه کند.

در موارد نادر ، آنها همچنین می توانند آنتی بیوتیکی مانند اریترومایسین یا ایزوترتینوئین تجویز کنند، تا کودک شما جای زخم دائمی نداشته باشد. برای نوزادان ، این معمولاً فقط برای جوش های شدید ناشی از یک وضعیت پزشکی اساسی لازم است.

آیا درمان خانگی می تواند به جوش نوزاد کمک کند؟

در حالی که منتظر هستید که جوش نوزاد شما پاک شود ، کارهایی وجود دارد که می توانید برای حفظ سلامت هر چه بیشتر پوست انجام دهید.

  • صورت کودک خود را تمیز نگه دارید.

صورت کودک را روزانه با آب گرم بشویید. زمان حمام کردن کودک زمان بسیار خوبی برای انجام این کار است. حتی نیازی به استفاده از هیچ چیز بجز آب نیست، اما اگر می خواهید از پاک کننده استفاده کنید به دنبال یک صابون ملایم یا پاک کننده بدون صابون باشید.حتما به توصیه های پزشک اطفال توجه کنید. محصولات بدون اسانس به احتمال زیاد پوست کودک شما را تحریک می کند.

  • از محصولات بسیار قوی خودداری کنید.

محصولات دارای رتینوئیدها ، که مربوط به ویتامین A یا اریترومایسین است، معمولاً برای آکنه های بزرگسالان استفاده می شود. با این حال ، آنها معمولاً برای نوزادان توصیه نمی شوند. از صابون های معطر ، حمام حباب یا سایر صابون هایی که حاوی مواد شیمیایی بیش از حد هستند استفاده نکنید.

  • از لوسیون ها پرهیز کنید.

لوسیون ها و کرم ها ممکن است پوست کودک شما را تحریک کرده و جوش را بدتر کنند.

  • صورت را پاک نکنید.

پاک کردن پوست با دستما کاغذی یا حوله می تواند باعث تحریک بیشتر پوست شود. در عوض، با یک پارجه نرم صورت را به آرامی ماساژ دهید.

پس از پاک کردن با پاک کننده، حوله ای را برای خشک کردن صورت کودک خود استفاده کنید.

  • فشار ندهید.

از گره خوردن یا فشردن جوش خودداری کنید. این باعث تحریک پوست کودک شما می شود و ممکن است مشکل را بدتر کند.

  • صبور باشید.

جوش نوزاد به طور معمول بی عارضه است. برای کودک شما ایجاد خارش یا درد نمیکند. باید طی زمان کمی و خود به خود بهبود پیدا کند.

آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشکتان

اگر برنامه استاندارد معاینه خوب کودک را دنبال می کنید ، احتمالاً به زودی کودک شما به پزشک خانواده یا متخصص اطفال مراجعه خواهد کرد. این قرارهای منظم فرصت مناسبی را برای گفتگو درباره نگرانی در مورد سلامتی کودک شما ارائه می دهند. برای آکنه کودک ، برخی از سؤالات اساسی که باید از پزشک خود بپرسید عبارتند از:

  • آیا وضعیت کودک من احتمالاً موقت یا طولانی است.؟
  • چه درمانی وجود دارد؟
  • آیا لازم است محدودیت های مراقبت از پوست برای کودک خود را دنبال کنم.؟
  • آیا این جوش صورت کودک من را زخم می کند.؟

چه انتظاری از پزشک کودک دارید

برای تعیین جدی بودن آکنه کودک ، پزشک کودک ممکن است از شما بپرسد:

  • آیا سابقه خانوادگی آکنه های شدید دارید.؟
  • آیا کودک شما با هر دارویی که می تواند باعث ایجاد آکنه شود. از جمله داروهای کورتیکواستروئیدها یا داروهای حاوی ید ، در تماس بوده است.؟

منابع

healthline.com/health/childrens-health/baby-acne#see-a-doctor

mayoclinic.org/diseases-conditions/baby-acne/diagnosis-treatment/drc-20369885

فاطمه مرادی کردلر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید