انتشار این مقاله


خبری خوش برای افراد دیابتی، دیگر از تزریق های مداوم خبری نیست!

سازمان غذا و دارو، FDA تنها یک دیوایس را به عنوان پانکراس مصنوعی مورد تأييد قرار داده است. این دستگاه که توسط Medtronic طراحی و ساخته شده است، Minimed670G نام دارد. این دستگاه برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ که سن‌شان بیش از ۱۴ سال است مورد تایید قرار گرفته است. این دستگاه به طور خودکار […]

سازمان غذا و دارو، FDA تنها یک دیوایس را به عنوان پانکراس مصنوعی مورد تأييد قرار داده است. این دستگاه که توسط Medtronic طراحی و ساخته شده است، Minimed670G نام دارد. این دستگاه برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ که سن‌شان بیش از ۱۴ سال است مورد تایید قرار گرفته است. این دستگاه به طور خودکار سطح قند خون فرد را بررسی و انسولین مورد نیاز را به بدن او وارد می‌کند.بنابراین چک کردن و تزریق‌های مداوم دیگر مورد نیاز نیست.

دیابت بیماری است؛ که در آن، سلول‌های فرد بیمار کارایی خود را برای برداشت گلوکز از خون از دست می‌دهند. دیابت نوع ۱ یک بیماری خود ایمنی است. در این بیماری بدن به اشتباه سلول‌های تولید کننده‌ی هورمون انسولین را از بین می‌برد. انسولین عامل جذب گلوکز از خون توسط سلول‌های فرد می‌باشد. انسولین در پانکراس تولید و به وسیله‌ی جریان خون در بدن منتشر می‌شود.

تقریبا ۱.۲۵ میلیون نفر در ایالات متحده به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند. این افراد اغلب یک پمپ انسولین با خود حمل می‌کنند تا در صورت لزوم انسولین را به بدن خود، تزریق کنند.

insulininjectiondiabetic_1024

برخی افراد علاوه بر این پمپ یک دستگاه مانیتور کننده‌ی گلوکز خون نیز تهیه می‌کنند، که به طور مداوم سطح گلوکز خون‌شان را بررسی می‌کند؛ تا فرد بتواند در صورت بالا بودن یا پایین بودن سطح گلوکز خون، سريعاً نسبت به متعادل کردن آن اقدام کند.

جفری شورین از FDA در بیانیه ای گفت: این اولین دستگاهی است که همزمان سطح گلوکز خون را بررسی کرده و انسولین مورد نیاز را به بدن بیمار وارد می‌کند. در واقع این دیوایس ترکیبی از هر دو دستگاه مانیتور و پمپ انسولین می‌باشد.

در مقابل Minimed670G به عنوان یک سیستم هیبریدی حلقه بسته اولین دستگاه دارای این تکنولوژی در نوع خودش است.این دستگاه هر ۵ دقیقه گلوکز خون را اندازه گیری کرده و در صورت نیاز انسولین را به بدن بیمار می‌فرستد. افراد دیابتی همچنین، می‌توانند در هنگام وعده‌های غذایی به صورت دستی درخواست انسولین کنند.

tummy_0در یک آزمایش بالینی از Minimed670G که ۱۲۳ فرد دارای دیابت نوع ۱ در آن شرکت شرکت داشتند، هیچ عارضه‌ی جانبی جدی‌ای گزارش نشد. گرچه FDA خطراتی چون هایپرگلیسمیا و هیپوگلیسمیا و نیز قرمز شدن پوست در اطراف محل پچ(patch) تزریق دستگاه را به عنوان خطرات احتمالی استفاده از این دستگاه اعلام کرده است.
هایپر گلیسمیا افزایش قند خون و هیپوگلیسمیا کاهش قند خون است.

هرچند این دیوایس به تایید FDA رسیده است ولی Medtronic همچنان تست‌های دیگری را بر روی آن انجام خواهد داد تا کارایی آن در شرایط زندگی واقعی کاملا مشخص شود این کمپانی همچنین آزمایش‌های دیگری را انجام می‌دهد تا قابلیت استفاده‌ی این دستگاه برای کودکان ۷ تا ۱۴ سال را فراهم کند.

imageبر اساس گفته‌ی فرانسیس کافمن محقق ارشد بخش دیابت کمپانی Medtronic این کمپانی در حال آماده سازی خود برای تجاری سازی این دیوایس کارآمد در کمترین زمان ممکن می‌باشد.

حسام الدین رضیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید