انتشار این مقاله


آیا آزمایش مایع نخاعی می‌تواند به تشخیص میگرن کمک ‌کند؟

آیا آزمایش مایع نخاعی می‌تواند به تشخیص میگرن کمک ‌کند؟ تشخیص میگرن از دیگر انواع سردردها، به یک چالش بزرگ تبدیل شده است!

محققان پس از اینکه دریافتند میزانِ سدیم در مایع مغزی نخاعی افراد مبتلا به میگرن، در مقایسه با افراد سالم بالاتر است، تصمیم گرفتند تحقیقات بیشتری را در این زمینه آغاز کنند تا روش جدیدی برای تشخیص اختلالات سردرد بیابند.
این محققان که از بیمارستان دانشگاه Mannheim و دانشگاه Heidelberg از کشور آلمان بودند، یافته‌های جدیدشان را در نشست سالانه‌ی انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی در شیکاگو ارائه دادند.


مقاله‌ی مرتبط: میگرن


دکترMelissa Meyer، متخصص رادیولوژی، می‌گوید:

یافتن روشی که بتواند میگرن را از دیگر انواع سردردها تشخیص دهد، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

محققان از یک نوع MRI به نام MRI سدیم برای اندازه‌گیری سطحِ سدیم در نقاط مختلف مغز استفاده کردند. به نظر می‌رسد این اولین مطالعه‌ای می‌باشد که از این تکنیک برای مطالعه‌ی میگرن بهره گرفته است.

تشخیص دادن میگرن امری چالش برانگیز است!

تقریبا یک فرد از ۹ فرد آمریکایی، مبتلا به میگرن هستند

میگرن نوع شایعی از درد شدیدِ سر می‌باشد که اغلب از یک ناحیه در سر شروع می‌شود و درد شدیدی را با خود به همراه دارد. با این حال، عواملی که همراه میگرن رخ می‌دهند نیز باید در نظر گرفته شوند. درد ممکن است نتیجه‌ی حملاتی باشد که می‌تواند حداقل ۵ تا ۷۲ ساعت به طول بیانجامد. از دیگر عوامل می‌توان حالاتی نظیر تهوع و استفراغ و یا افزایش حساسیت نسبت به نور و صدا را نیز نام برد.


مقاله‌ی مرتبط: نور سبز، سبب کاهش درد های میگرنی می‌گردد


میگرن بیش از ۱۰ درصد افرادِ سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد و تحقیقات نشان داده‌اند که زنان حدودا سه برابر بیشتر از مردان به آن دچار هستند.

شیوع میگرن در ایالات متحده بسیار بالاست تا جایی که حدود ۱ نفر از ۷ فرد به آن مبتلا هستند! میگرن، همراه با سایر انواع سردردها، یکی از عوامل اصلی مراجعه‌ی بیماران سرپایی به اورژانس می‌باشد.

برخی از حملات میگرنی ممکن است با تغییرات در بینایی که تحت عنوان aura شناخته می‌شود همراه باشد. تقریبا یک سوم افرادی که دارای میگرن هستند می‌توانند سردرد خود را پیش‌بینی کنند؛ چرا که aura، قبل از شروع سردرد به عنوان نور چشمک‌زن یا تشعشعات نورانی در دید فرد نمایان شده و نشان می‌دهد که سردرد به زودی شروع خواهد شد.


مقاله‌ی مرتبط: اگر به میگرن دچار می‌شوید، این کارها را انجام ندهید!


به منظور تشخیص دادن میگرن چالشی ایجاد شده است؛ چراکه علائم آن به طور گسترده‌ای متفاوت است! در نتیجه، در اکثریت موارد تشخیص داده نمی‌شود و بنابراین درمان نیز نمی‌شود. ممکن است درد ِسر برخی از بیماران مبتلا به سردرد تنشی، با میگرن اشتباه تشخیص داده شود و در نتیجه درمان به اشتباه صورت گیرد.

MRI سدیم برای بررسی بافت زنده‌ی مغز

دانشمندان در حال افزایشِ استفاده از MRI سدیم، به عنوان راهی برای اندازه‌گیری خواص بیولوژیکی بافت زنده با روش غیرمخرب هستند. برای این مطالعه، دکتر Meyer و تیمش تصمیم گرفتند از MRI سدیم برای مطالعه‌ی میگرن استفاده کنند چراکه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سدیم نقش مهمی در عملکرد مغزی دارد.

محققان ۱۲ زن را که به طور متوسط ۳۴ سال داشتند، از نظر بالینی برای میگرن مورد آزمایش قرار دادند. این زنان اطلاعاتی در مورد تعداد، مدت زمان و شدت حملات میگرنی و عوامل مربوط به این بیماری را به محققین ارائه دادند. این محققان همچنین ۱۲ زن دیگر را که سالم بودند، به عنوان تیم کنترل‌کننده تعیین کردند. سپس، محققان بافت مغزی تمام شرکت‌کنندگان را با استفاده از MRI سدیم بررسی کردند و مقادیر غلظت سدیم گروه میگرنی را با گروه کنترل مقایسه کردند.

ارتباط سدیم مایع مغزی نخاعی با میگرن

اختلاف آماری معنی‌داری، بین دو گروه در سطح سدیمِ ماده‌ی خاکستری و ماده‌ی سفید، مخچه و همچنین مغز وجود نداشت؛ با این حال، سطح سدیم در مایع مغزی نخاعی در گروه افراد مبتلا به میگرن به طور چشمگیری بیشتر از گروه کنترل بود. مایع مغزی نخاعی، که هم مغز و هم نخاع را تحت پوشش خود قرار می‌دهد، نه تنها با عمل ضربه‌گیری از مغز حفاظت می‌کند بلکه محیط شیمیایی آن را نیز تثبیت می‌کند.
دکتر Meyer امیدوار است که این یافته‌ها بتوانند به تشخیص چالش برانگیز میگرن کمک کنند. او و تیمش به بررسی ارتباط بین میزان سدیم و بروز میگرن ادامه خواهند داد. دکتر Meyer گفت:

با توجه به اینکه این بررسی، یک مطالعه‌ی اکتشافی بود، اما ما قصد داریم برای اثبات نتایج تحقیقات خود بیماران بیش‌تری را مورد بررسی قرار دهیم؛ همچنین تمایل داریم که این بررسی‌ها را در طول حمله‌ی میگرنی افراد یا مدت اندکی پس از حمله انجام دهیم.


مقاله‌ی مرتبط: روشی احتمالی برای درمان میگرن در آینده: تغییر دما‌ی کنترل‌شده در داخل گوش


 

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید