انتشار این مقاله


سيگار كشيدن با از دست دادن كروموزوم Y در مردان ارتباط دارد

سيگار كشيدن، به طور گسترده به عنوان يكى از بزرگترين فاكتور هاى خطر براى سرطان شناخته شده است. يك مطالعه ى جديد، نشان داد كه سيگار كشيدن با از دست دادن كروموزم Y در سلول هاى خونى، در ارتباط است؛ این تحقیق به طور بالقوه شرح مى دهد كه چرا سيگار كشيدن، چیزی بيشتر از […]

سيگار كشيدن، به طور گسترده به عنوان يكى از بزرگترين فاكتور هاى خطر براى سرطان شناخته شده است. يك مطالعه ى جديد، نشان داد كه سيگار كشيدن با از دست دادن كروموزم Y در سلول هاى خونى، در ارتباط است؛ این تحقیق به طور بالقوه شرح مى دهد كه چرا سيگار كشيدن، چیزی بيشتر از يك فاكتور خطر براى سرطان در مردان است. 

كشف شده است كه سيگار كشيدن، با از دست دادن كروموزوم Y در مردان سيگارى، ارتباط دارد. 

“تنها مردان كدوموزم Y را دارند، كه ممكن است بخشى از اين را توضيح دهد كه چرا مردان عموماً عمر كوتاه ترى نسبت به زنان دارند و چرا سيگار كشيدن براى مردان، خطرناك تر است”؛ به گفته ى محقق سرپرست، پروفسور Jan Dumanski، از دانشگاه اوپسالا در سوئد.

دانشمندان همچنين نشان دادند كه مردان سيگارى احتمال بالاترى نسبت به زنان سيگارى براى ابتلا به سرطان هاى خارج از دستگاه گوارش دارند. در مطالعه ى جديد، کشف یک رابطه بالقوه بین سیگار کشیدن و آسیب ژنتیکی که تنها بر مردان تأثیر می گذارد، می تواند بر این تفاوت اثر داشته باشد.

Lars Forsberg، يكى ديگر از محققان، بيان مى كند كه:

ما قبلا در سال ٢٠١٤، ارتباط بین از دست دادن کروموزوم Y در خون و خطر بالايى برای سرطان را نشان داديم. در حال حاضر در حال آزمايش اين هستيم كه آيا هرگونه شیوه ى زندگی یا عوامل بالینی وجود دارد که بتواند با از دست دادن کروموزوم Y مرتبط باشد. 

بيشتر افراد داراى ٤٦ كروموزوم در سلول هاى خود مى باشند و دو تاى آن ها كروموزوم هاى جنسى هستند. زنان دو كروموزوم X دارند، در حالى كه مردان يك كروموزوم X و يك كروموزوم Y دارند. اعتقاد بر اين است كه كروموزوم Y حاوى حدود ٥٠-٦٠ ژن است كه دستورالعمل هاى لازم براى ساختن پروتئين را فراهم مى كند.

بيمارى هاى سلامتى مشخص، با تغييرات ژن هايى خاص در كروموزوم ارتباط دارد. براى مثال، نابارورى كروموزوم Y، يك بيمارى كه توليد اسپرم را تحت تأثير قرار مى دهد، از طریق حذف مواد ژنتیکی در مناطقى از کروموزوم Y به وجود می آید.

در كار قبلى این تيم، Forsberg و همكاران او يافتند كه مردانى كه با از دست دادن انبوه كروموزوم Y در سلول هاى خونى مواجه هستند، نرخ بقاى پايينى دارند. همچنين ارتباط واضحى بين از دست دادن كروموزوم Y و خطر مرگ در اثر سرطان، مشاهده مى شود.

پروفسورDumanski، در مورد مطالعات قبلی منتشر شده در ژنتیک طبیعت، گفت:

نتايج ما نشان مى دهد كه، كروموزوم Y بر سركوب تومور نقش دارد. و آنان ممكن است بيان كنند كه چرا مردان به نسبت زنان بيشتر به سرطان مبتلا مى شوند. 

فرایند ممکن است برگشت پذیر باشد

براى مطالعه ى جديد آن ها، منتشر شده در Science، محققان شما زيادى از فاكتورها را شامل سن، مصرف الكل، فشار خون، ديابت و سيگاركشيدن، ارزيابى كردند؛ تا ببينند كه آيا هر كدام از آن ها با از دست دادن كروموزوم Y در مردان، ارتباط دارند.

آن ها ارتباطى را بين سيگاركشيدن و از دست دادن كروموزوم Y در مردان پيدا كردند كه وابسته به مقدار آن بود؛ شرکت کنندگانى که به شدت سیگار مى کشیدند، احتمال بيشترى براى فقدان کروموزوم Y نسبت به سیگاری های متوسط، داشتند. این ارتباط تنها در افرادى كه در حال حاضر سیگاری بودند، دیده شد. مردانی که سیگار را ترک کرده بودند، به ميزان مردانی که هرگز سیگار نکشیدند، فقدان كروموزوم Y را تجربه کردند.

Forsberg، می گوید یافته های آنها می تواند سیگاری ها را متقاعد کند تا عادت خود را ترک کنند:

این نتایج نشان می دهد که سیگار کشیدن می تواند باعث از دست رفتن کروموزوم Y شود و این روند ممکن است برگشت پذیر باشد. ما دریافتیم که فركانس از دست دادن كروموزوم هاى Y در سلول ها، در میان افراد سیگاری سابق، تفاوت چندانی با مردانى که هرگز سیگار نکشیده اند، ندارد.

محققان هنوز در صدد كشف علت هستند كه چرا از دست دادن كروموزوم Y در سلول هاى خونى، با ابتلا به سرطان در سراسر بدن مرتبط است. یکی از نظریه ها این است که، از دست دادن کروموزوم Y می تواند ظرفیت گلبول های سفید خون را برای مبارزه با سلول های سرطانی کاهش دهد.

كاوش بیشتر در این ارتباط، می تواند به اکتشافات بیشتری در مطالعه سرطان منجر شود. در حال حاضر، اين ممكن است يك دليل ديگررا  براى مردم فراهم كند تا سعى كنند به يكى از مضرترين عادات اطراف خود، خاتمه دهند.

در دیگر نقاط، محققان اخیراً مجموعه ای از تغییرات در مغز را شناسايى كردند که زمانی که فرد سیگار را ترک می کند، اتفاق مى افتند. این تیم معتقد است که این تغییرات ممکن است پیش بینی کند كه، کدام افراد شروع به سیگار کشیدن در آینده خواهند كرد.


مقاله ى مرتبط: مادر بزرگ های سيگاری، نوه های مبتلا به اوتيسم


سپیده بویاقچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید